Urladdat batteri- efter 24 timmar.

Drönirettab
27 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Det kommer säkert att fungera bra. Så länge batteriet inte råkar ut för djupa urladdningar, då ska det gå bra.

Spännband borde finnas på tex sportaffärer, på mackar finns det definitivt.

Om ditt batteri har hållit i 10 år så är det mycket troligt att det har gjort sitt, men det har hållit bra tycker jag. Att få ett vanligt batteri att hålla så länge går ganska bra om man ser till att undvika djupurladdningar och håller det laddat, kör man mycket kortkörningar+har en massa stereo så bör man underhållsladda emellanåt.

Krucial VW-driver
27 oktober 2006 · 291 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det kommer säkert att fungera bra. Så länge batteriet inte råkar ut för djupa urladdningar, då ska det gå bra.

Spännband borde finnas på tex sportaffärer, på mackar finns det definitivt.

Om ditt batteri har hållit i 10 år så är det mycket troligt att det har gjort sitt, men det har hållit bra tycker jag. Att få ett vanligt batteri att hålla så länge går ganska bra om man ser till att undvika djupurladdningar och håller det laddat, kör man mycket kortkörningar+har en massa stereo så bör man underhållsladda emellanåt.

Jag kör väl inte så mycket kortkörningar med stereon på. Det borde vara större krav på ett batteri. Iofs ibland har jag kört med stereon på när bilen varit avstängd. Typ när jag meckade med bilen hade jag ljudanläggningen på, vilket säkert inte är bra för laddningen i batteriet.

Hur underhållsladdar man? Behövs bara en "laddare"?

Sen så får jag aningar att detta batteri också ska sluta fungera. Jag är rädd att generatorn har något fel. Men batteriet har funkat sedan den fick starthjälp i lördags och idag då startade den inte på att batteriet var urladdat. Kan det vara något med generatorn där? Jag har ju trots allt överlevt några dagar tills den dog just idag.

Drönirettab
27 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Om man underhållsladdar så använder man en batteriladdare, det stämmer. Laddaren bör ha elektronik som gör att den går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat, om den inte har det så måste man stänga av den själv när amperemetern har sjunkit ner till 0.

Om du är osäker på generatorn så måste du mäta laddspänningen för att se hur det står till, spänningen bör vara ca 14-14,4V på batteripolerna med bara halvljuset igång och motornvarvet minst 1000 varv. Vid mätningen så ska batteriet vara fulladdat för att laddspänningen ska bli rättvisande.

Krucial VW-driver
28 oktober 2006 · 291 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om man underhållsladdar så använder man en batteriladdare, det stämmer. Laddaren bör ha elektronik som gör att den går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat, om den inte har det så måste man stänga av den själv när amperemetern har sjunkit ner till 0.

Om du är osäker på generatorn så måste du mäta laddspänningen för att se hur det står till, spänningen bör vara ca 14-14,4V på batteripolerna med bara halvljuset igång och motornvarvet minst 1000 varv. Vid mätningen så ska batteriet vara fulladdat för att laddspänningen ska bli rättvisande.

Vart får man tag på mätare och laddare? Har Biltema sånt? Cirkapris?

Krucial VW-driver
28 oktober 2006 · 291 Inlägg

Krucial skrev:

Drönirettab skrev:
Om man underhållsladdar så använder man en batteriladdare, det stämmer. Laddaren bör ha elektronik som gör att den går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat, om den inte har det så måste man stänga av den själv när amperemetern har sjunkit ner till 0.

Om du är osäker på generatorn så måste du mäta laddspänningen för att se hur det står till, spänningen bör vara ca 14-14,4V på batteripolerna med bara halvljuset igång och motornvarvet minst 1000 varv. Vid mätningen så ska batteriet vara fulladdat för att laddspänningen ska bli rättvisande.

Vart får man tag på mätare och laddare? Har Biltema sånt? Cirkapris?

Jag hittade på Biltema.

Är denna två saker i en?

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C37%5CLarge%5C37-709_l.jpg

Beskrivning: Batteriladdare 12 V

Slagtåligt plasthölje med bärhandtag. Med amperemätare samt inbyggd automatsäkring som utlöses vid överbelastning. Skydd mot omvänd polaritet samt kortslutning. Levereras med anslutningssladd och laddledare med batteriklämmor. För anslutning till 230 V/ 50 Hz. Tekniska specifikationer: Laddningsspänning: 12 V, laddningsström: max 9 A, laddningskapacitet: 10-120 Ah. Vikt: 1,9 kg. Mått: 160 x 95 x 220 mm.

Pris: 249 kr   Artikelnr: 37-709

Drönirettab
28 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Krucial skrev:
Vart får man tag på mätare och laddare? Har Biltema sånt? Cirkapris?

Om du ska mäta laddspänningen så använder du en digitalmultimeter: Sådana finns tex på Biltema, Clas Ohlson och mackar.
Den laddare som du visar har ett läge som ger underhållsladdning men det läget är meningen att användas på ett batteri som redan är fulladdat för att motverka självurladdning. Du kan dock köpa denna laddare om du inte vill lägga ut så mycket pengar, annars finns lite dyrare laddare som är mer avancerade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang