Något att tänka på vid köp av turbodiesel? några andra förslag på bra diesel bil?

Merljus
19 juli 2012 · 113 Inlägg

Rquired skrev:

Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Så den dricker 7L/100km vid blandad körning men endast 6L/100km vid 100% stadskörning, även om en 320d likt de flesta bilar dricker mer vid stadskörning än vid blandad körning enligt pappren?

Ändå kör du så hårt att din 320i drack 5-6dl/mil mer än vad BMW anger att den modellen behöver, men din dieselbil är nästintill opåverkad av den hårda körstilen och dricker endast något mer än vad pappret säger? Och då har du trimmat bilen hårt, såpass mycket att den blev piggare än en 320i (som är markant kvickare än 320d original)?


Nej jag håller fast vid det jag skrev ovan, att det sedan finns folk som håller dieselbilar som något fantastiskt var ingen nyhet för mig! Det är svårt när folk tycker och har upplevt det olika, jag hoppas ändå TS räknar på det. Och att han då försöker luska fram en verklig förbrukning för bilarna och inte går på den lägsta siffran någon påstått att de kört bilen på.

0.7 var inte vid blandad körning utan lite hårdare stadskörning, den drar mindre vid lung ''stadskörning'' (sammhällskörning för att vara exakt) än vid landsvägskörning. Rekordet en helkväll på sammhället (var chafför åt några kompisar som var på krogen) är 0.47, uppmätt vid tankning, dock snackar vi extremt lugn körning bara för att testa hur billigt den kunde gå. Men 0.55 är inga onormala siffror vid bara sammhällskörning. Landsväg så drar den 0.5 blankt om man inte kör över 100, närmar man sig 120-130 vill den ha över 0.6, skulle inte skada och ha en sjätte växel.

Att en bil drar mer än vad tillverkaren själv anger är väll inte ovanligt?

Den är enbart chippad och ja, den drar jämnt/är snäppet piggare än min 320i då jag känner nuvarande ägaren och vi har jämfört.

Original har 320D ca 136 hästar, efter chippning ca 165 enligt Powerchip. 320i har 170 original men då har dieseln betydligt mer vrid. Vad är det du tycker är så konstigt? Visst, 320i'n går fortare, men de är allt.

Ni som faktiskt har en/kört/åkt en chippad 320D vet att de går väldigt billigt i förhållande till effekt.



discokapten skrev:

Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Och uppenbart en fot på bromsen samtidigt... min e39:a (525, kombi) låg runt 0.8-0.9 i snittförbrukning blandad körning, och då kör jag inte lugnt heller.

När jag kommer hem från jobbet kan jag kolla igenom hur mycket den drog under min ägo, ska ha kvar alla siffror då jag brukade skriva upp hur långt jag kört och hur mycket jag tankat för vid varje tankning.
Att komma ihåg är dock att det var på vintern med mycket lek, träffade nuvarande ägaren förra veckan och han snittade 1.1 med den nu sommartid.

Senast redigerat av Hans_J (19 juli 2012)

Rquired Allmänt envis
20 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Hans_J skrev:

Rquired skrev:

Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Så den dricker 7L/100km vid blandad körning men endast 6L/100km vid 100% stadskörning, även om en 320d likt de flesta bilar dricker mer vid stadskörning än vid blandad körning enligt pappren?

Ändå kör du så hårt att din 320i drack 5-6dl/mil mer än vad BMW anger att den modellen behöver, men din dieselbil är nästintill opåverkad av den hårda körstilen och dricker endast något mer än vad pappret säger? Och då har du trimmat bilen hårt, såpass mycket att den blev piggare än en 320i (som är markant kvickare än 320d original)?


Nej jag håller fast vid det jag skrev ovan, att det sedan finns folk som håller dieselbilar som något fantastiskt var ingen nyhet för mig! Det är svårt när folk tycker och har upplevt det olika, jag hoppas ändå TS räknar på det. Och att han då försöker luska fram en verklig förbrukning för bilarna och inte går på den lägsta siffran någon påstått att de kört bilen på.

0.7 var inte vid blandad körning utan lite hårdare stadskörning, den drar mindre vid lung ''stadskörning'' (sammhällskörning för att vara exakt) än vid landsvägskörning. Rekordet en helkväll på sammhället (var chafför åt några kompisar som var på krogen) är 0.47, uppmätt vid tankning, dock snackar vi extremt lugn körning bara för att testa hur billigt den kunde gå. Men 0.55 är inga onormala siffror vid bara sammhällskörning. Landsväg så drar den 0.5 blankt om man inte kör över 100, närmar man sig 120-130 vill den ha över 0.6, skulle inte skada och ha en sjätte växel.

Att en bil drar mer än vad tillverkaren själv anger är väll inte ovanligt?

Den är enbart chippad och ja, den drar jämnt/är snäppet piggare än min 320i då jag känner nuvarande ägaren och vi har jämfört.

Original har 320D ca 136 hästar, efter chippning ca 165 enligt Powerchip. 320i har 170 original men då har dieseln betydligt mer vrid. Vad är det du tycker är så konstigt? Visst, 320i'n går fortare, men de är allt.

Ni som faktiskt har en/kört/åkt en chippad 320D vet att de går väldigt billigt i förhållande till effekt.

Jag har kört min beskärda del av BMW 20d, och i ärlighetens namn är 136hk-varianten imponerande snål i praktiken jämfört med framför allt moderna dieselmotorer med fyra cylindrar. Det finns gott om liknande bilar idag med en uppgiven förbrukning under eller runt 4L/100km blandad körning men få av dem är ens i närheten av de siffrorna. Å andra sidan märks åldern på 136hk 20d i form av gångkultur, karaktär och ljud men tretton års utveckling måste gjort någon skillnad! 

Men som jag skrev ovan, jag håller vid att man inte kan räkna med den skillnad i förbrukning du påstår finns.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mervolic Yawn...
20 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Shit. Du måste verkligen ha en högerfot gjuten i bly. yikes Tycker att jag har tung högerfot, men min BMW med V8 drar i snitt på en månad ca 1.05 L/mil, med 75-80% landsvägskörning. Kör man snålt drar den runt 0.8 L/mil.

Merljus
20 juli 2012 · 113 Inlägg

Rquired skrev:

Hans_J skrev:

Rquired skrev:

Så den dricker 7L/100km vid blandad körning men endast 6L/100km vid 100% stadskörning, även om en 320d likt de flesta bilar dricker mer vid stadskörning än vid blandad körning enligt pappren?

Ändå kör du så hårt att din 320i drack 5-6dl/mil mer än vad BMW anger att den modellen behöver, men din dieselbil är nästintill opåverkad av den hårda körstilen och dricker endast något mer än vad pappret säger? Och då har du trimmat bilen hårt, såpass mycket att den blev piggare än en 320i (som är markant kvickare än 320d original)?


Nej jag håller fast vid det jag skrev ovan, att det sedan finns folk som håller dieselbilar som något fantastiskt var ingen nyhet för mig! Det är svårt när folk tycker och har upplevt det olika, jag hoppas ändå TS räknar på det. Och att han då försöker luska fram en verklig förbrukning för bilarna och inte går på den lägsta siffran någon påstått att de kört bilen på.

0.7 var inte vid blandad körning utan lite hårdare stadskörning, den drar mindre vid lung ''stadskörning'' (sammhällskörning för att vara exakt) än vid landsvägskörning. Rekordet en helkväll på sammhället (var chafför åt några kompisar som var på krogen) är 0.47, uppmätt vid tankning, dock snackar vi extremt lugn körning bara för att testa hur billigt den kunde gå. Men 0.55 är inga onormala siffror vid bara sammhällskörning. Landsväg så drar den 0.5 blankt om man inte kör över 100, närmar man sig 120-130 vill den ha över 0.6, skulle inte skada och ha en sjätte växel.

Att en bil drar mer än vad tillverkaren själv anger är väll inte ovanligt?

Den är enbart chippad och ja, den drar jämnt/är snäppet piggare än min 320i då jag känner nuvarande ägaren och vi har jämfört.

Original har 320D ca 136 hästar, efter chippning ca 165 enligt Powerchip. 320i har 170 original men då har dieseln betydligt mer vrid. Vad är det du tycker är så konstigt? Visst, 320i'n går fortare, men de är allt.

Ni som faktiskt har en/kört/åkt en chippad 320D vet att de går väldigt billigt i förhållande till effekt.

Jag har kört min beskärda del av BMW 20d, och i ärlighetens namn är 136hk-varianten imponerande snål i praktiken jämfört med framför allt moderna dieselmotorer med fyra cylindrar. Det finns gott om liknande bilar idag med en uppgiven förbrukning under eller runt 4L/100km blandad körning men få av dem är ens i närheten av de siffrorna. Å andra sidan märks åldern på 136hk 20d i form av gångkultur, karaktär och ljud men tretton års utveckling måste gjort någon skillnad! 

Men som jag skrev ovan, jag håller vid att man inte kan räkna med den skillnad i förbrukning du påstår finns.

Som jag skrev så var det på vintern den drog 1.5 och då var det 100% sammhällskörning med väldigt mycket lek smile Nuvarande ägaren snittar litern och uppåt, väldigt sällan under om det inte är mestadels landsvägskörning.




Mervolic skrev:

Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Shit. Du måste verkligen ha en högerfot gjuten i bly. yikes Tycker att jag har tung högerfot, men min BMW med V8 drar i snitt på en månad ca 1.05 L/mil, med 75-80% landsvägskörning. Kör man snålt drar den runt 0.8 L/mil.

Haha det må så vara tongue Hade enbart 3 tankningar uppskrivna med den bilen men de löd såhär:

Första tankningen var från där jag köpte den och hem, snittade ca 100-110km/h: 35mil, 30.5 liter = 0.87 liter milen.

Andra tankningen var blandad körning: 47 mil 58 liter = 1.23 liter milen.

Tredje tankningen hade det hunnit komma snö, främst sammhällskörning: 33mil 54.5 liter = 1.65 liter milen.

Sen fortsatte det kring 1.4-1.6 liter milen resten utav vintern smile

Ägde tidigare än Audi A4 2.8 liters V6 Quattro och den drog mellan 1.4-1.6 varje tankning även den, på landsväg gick den inte under litern milen men då låg jag nog aldrig under 120 heller.

Så visst, jag har ganska tung högerfot men diesel bmw'n går betydligt billigare, har dock inte hunnit köra den så mycket på vintern än.

v70tdi
29 juli 2012 · 106 Inlägg

Om jag inte hetsar så kommer jag ca 100 mil på en tank i min v70. 90 mil när man lessnar på att ligga bakom slött folk tongue Ska du ha aut. o diesel som jag så ska du vara noga med gången på motorn. Den får inte vara rå när den är varm. Kan indikera på att pumprem är dags o byta. När jag byte mina remmar så hade min pumprem gått 12700 mil. Tänder saknades o gången var rå. Nu lever den betydligt lugnare. Sen ska du kolla på hur lådan är skött. Spolad med lagom intervaller samt ska du kolla oljan så att den är röd. Ta gärna en titt på min bil. Bortsett från bulan på höger bakdörr så har folk svårt att tro att den nu gått 60600 ca. Och den startar och går som en klocka smile Allt handlar om hur saker sköts. Därför jag tog en gammal taxi ist för en privatägd V70

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang