4005
Sök

Uppdatera Saab 9-5 -00 AS1 (helst med originalgrejer)!

57 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
Hej!

Jag köpte mig, för inte så längesen, en Saab 9-5 -00. Helnöjd! Dock så kan jag klaga lite på ljudet i bilen... Är lite bortskämd då jag tidigare åkt runt i en nyare Saab 9-3 med AS3 system. Så min fråga till er är om det möjligtvis finns något uppdateringskitt. Helst original men givetvis fungerar det med icke original bara det inte blir för krångligt med att dra en massa nya sladdar osv. Är inte så insatt i detta område, inte alls faktiskt. Kostnaden kvittar men jag är inte ute efter "proffsgrejer" utan jag letar, som sagt, efter ungefär samma kvalité som AS3 systemet levererar.

Tacksam för svar!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 juli 2012
Det finns ett kit att köpa på saab så att man får AS3. Men det är precis lika lätt att byta till eftermarknadsstereo och har du rattknappar så kan du få dom att funka med en annan stereo för typ 400kr plus frakt.

Körde själv med en JVC KW-AVX810 kopplat till original AS3-system och med fungerande rattknappar i min 9-5 Aero -01.

Så antingen byter du stereon och fixar interface till rattknapparna om du har dom eller så kollar du på stcs köpes och säljes efter ett komplett kit med AS3-grejor.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

57 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Det finns ett kit att köpa på saab så att man får AS3. Men det är precis lika lätt att byta till eftermarknadsstereo och har du rattknappar så kan du få dom att funka med en annan stereo för typ 400kr plus frakt.

Körde själv med en JVC KW-AVX810 kopplat till original AS3-system och med fungerande rattknappar i min 9-5 Aero -01.

Så antingen byter du stereon och fixar interface till rattknapparna om du har dom eller så kollar du på stcs köpes och säljes efter ett komplett kit med AS3-grejor.

Okej! Det är just högtalarna jag är ute efter, vill ha mer kräm! Det sitter ju redan två högtalare i hatthyllan fram och två i vardera bakdörr. Om jag nu skulle köpa AS3 högtalare, kan jag då lämna kvar de högtalarna jag redan har eller måste jag byta ut hela systemet? Just nu saknas det ju högtalare i framdörrarna, mitten hatthyllan fram och två hatthyllan bak...

Mek
78 Inlägg
20 juli 2012
As3-systemet har inget gemensamt med det systemet du har nu.
Skulle rekomendera att du köper eftermarknadsgrejer istället. Du kommer få betydligt bättre ljud för samma pengar som det skulle kosta att uppgradera till as3.

Audi A4 B7 tdi Quattro

57 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
calle gsi skrev:
Skulle rekomendera att du köper eftermarknadsgrejer istället. Du kommer få betydligt bättre ljud för samma pengar som det skulle kosta att uppgradera till as3.

Ok! Innebär det att jag måste slopa originalhögtalarna som sitter i nu? Hur är det med kablar, är det draget till de platser som i nufallet inte har högtalare? Vad tror du ett eftermarknadsystem kan gå på? Jag söker AS2/3 kvalité...

1 938 Inlägg
20 juli 2012
Ljud i originalkvalitet är nog inga problem att hitta, ljud som låter sämre är nog svårt att hitta dock. tongue

6 170 Inlägg
20 juli 2012
Glesmark skrev:
Ljud i originalkvalitet är nog inga problem att hitta, ljud som låter sämre är nog svårt att hitta dock. tongue

Original AS3 med en eftermarknadsstereo låter ju iaf bra...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

1 938 Inlägg
20 juli 2012
TBOC_Razor skrev:
Glesmark skrev:

Hörde i en 9-5 kombi 04 en gång, om de va as3 vet jag ej, men var inte något jag var imponerad av, lät som random eftermarknadshögtalare av billigare segmentet.

Vad jag mest menade är att det är svårt att hitta något som låter sämre om man köper saker för ett rimligt pris.

6 170 Inlägg
20 juli 2012
Glesmark skrev:
TBOC_Razor skrev:
Glesmark skrev:

Hörde i en 9-5 kombi 04 en gång, om de va as3 vet jag ej, men var inte något jag var imponerad av, lät som random eftermarknadshögtalare av billigare segmentet.

Vad jag mest menade är att det är svårt att hitta något som låter sämre om man köper saker för ett rimligt pris.

Med originalstereon tycker jag att systemet är lite vekt men med annan enhet med lite fler watt så lät det iaf bra i min 9-5 Aero sedan -01.

Men jo, man får bättre ljud med eftermarknadsgrejor nu men vill man ha original så vill man.

1 938 Inlägg
20 juli 2012
TBOC_Razor skrev:
Glesmark skrev:
TBOC_Razor skrev:

Med originalstereon tycker jag att systemet är lite vekt men med annan enhet med lite fler watt så lät det iaf bra i min 9-5 Aero sedan -01.

Men jo, man får bättre ljud med eftermarknadsgrejor nu men vill man ha original så vill man.

Har svårt att motivera att jaga runt efter gamla originalsaker när man kan hitta nya saker i affär för småpengar, detta är saker som inte syns eller kräver åverkan på bilen, hur motiverar du originalsakerna kontra eftermarknads?

Mek
78 Inlägg
20 juli 2012
CSPOLISEN skrev:
calle gsi skrev:

Ok! Innebär det att jag måste slopa originalhögtalarna som sitter i nu? Hur är det med kablar, är det draget till de platser som i nufallet inte har högtalare? Vad tror du ett eftermarknadsystem kan gå på? Jag söker AS2/3 kvalité...

Ja högtalarna är av annat fabrikat i as3, harman/kardon tror jag det ska vara. Tror tyvärr inte att det finns kablar draget, as3 har ett eller om det är två extra Slutsteg.

Vill du ha kvar originalutsendet så rekomenderar jag original huvudenhet kopplat till minst ett 4-kanalssteg som du gömmer i bagaget. Kopplat till ett par bra 3,5" koaxialer på instrumentbrädan och ett par 6,5" midbasar i framdörrarna. Skulle även rekomendera att du dämpar framdörrarna med tex silent coat.

Audi A4 B7 tdi Quattro

6 170 Inlägg
20 juli 2012
calle gsi skrev:
CSPOLISEN skrev:
calle gsi skrev:

Ja högtalarna är av annat fabrikat i as3, harman/kardon tror jag det ska vara. Tror tyvärr inte att det finns kablar draget, as3 har ett eller om det är två extra Slutsteg.

Finns bara ett steg i 9-5 oavsett om man har popular, premium eller prestige.

6 170 Inlägg
20 juli 2012
Glesmark skrev:
TBOC_Razor skrev:
Glesmark skrev:

Har svårt att motivera att jaga runt efter gamla originalsaker när man kan hitta nya saker i affär för småpengar, detta är saker som inte syns eller kräver åverkan på bilen, hur motiverar du originalsakerna kontra eftermarknads?

Varför ska jag motivera det ??

Det är ju inte jag som vill uppgradera till det för jag har redan det i min 9-5:a. Däremot kan jag ju förstå att det kan finnas dom som vill ha det...

57 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
Glesmark skrev:
TBOC_Razor skrev:
Glesmark skrev:

Anledningen till varför jag först var ute efter originalgrejer var för att jag trodde man kunde uppgradera systemet man redan har. Alltså ha kvar de högtalare som sitter i och för en billig peng köpa till de högtalare som saknas. Men riktigt så enkelt är det ju inte vad jag har läst... Så nu funderar jag på att införskaffa ett nytt eftermarknadsystem som levererar ungefär samma ljudkvalité som AS3. Jag behöver inget bättre då jag tycker AS3 ljudet låter bra nog och för att jag inte vill lägga ut så mycket pengar på ett nytt system. Så är det någon som har tips på ett bra paket som lever upp till mina krav?

Sök