BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.

Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min kusins bil (numera min bil) som han ägt sen han var 16år, var hans första bil så jag antar att han hade svårt att skiljas från den så bilen ställdes undan på vår mormors gård i ett garage 1997. Han tyckte att det var kul om bilen kunde få en andra chans vilket jag nu jobbar på =) Det blir en helrenovering men inte till strikt orginal utan efter mina visioner om hur en tuff snabb och rolig 02a ska vara fast med BMW orginal former så klart. Hoppas att det kan vara av intresse att följa, välkommen =) ///Peter
  • 349 Följare
  • 336 240 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 augusti 2016
L.D. Peter Överpedantisk?
15 september 2013 · 411 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Nice :-) Ja du ser vilken bit som fick byggas på för att det skulle passa som du ville. Hoppas det passar bra även med listen monterad också. Sitter den även bakom spoliern?

Det klarade sig utan att bygga på, de första snittet var med lite övermått för att kunna slipa in det sista med en Dremel smile Ja det kommer tjäderlist på fronten oxå men jag hade inte tänkt att den skulle fortsätta efter att listen från beredaren möter fronten så att säga. Kommer fler bilder under dagen smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
eastmotorsport -sommar ska de va....
15 september 2013 · 4 524 Inlägg

L.D. Peter skrev:

eastmotorsport skrev:
Nice :-) Ja du ser vilken bit som fick byggas på för att det skulle passa som du ville. Hoppas det passar bra även med listen monterad också. Sitter den även bakom spoliern?

Det klarade sig utan att bygga på, de första snittet var med lite övermått för att kunna slipa in det sista med en Dremel smile Ja det kommer tjäderlist på fronten oxå men jag hade inte tänkt att den skulle fortsätta efter att listen från beredaren möter fronten så att säga. Kommer fler bilder under dagen smile

Men nog har du väl byggt på där du använde plåten som mothåll? Är inte den mörkare delen det glasfiber som du förlängt spoilern med eller har jag fattat fel :-)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
L.D. Peter Överpedantisk?
15 september 2013 · 411 Inlägg

eastmotorsport skrev:

L.D. Peter skrev:

eastmotorsport skrev:
Nice :-) Ja du ser vilken bit som fick byggas på för att det skulle passa som du ville. Hoppas det passar bra även med listen monterad också. Sitter den även bakom spoliern?

Det klarade sig utan att bygga på, de första snittet var med lite övermått för att kunna slipa in det sista med en Dremel smile Ja det kommer tjäderlist på fronten oxå men jag hade inte tänkt att den skulle fortsätta efter att listen från beredaren möter fronten så att säga. Kommer fler bilder under dagen smile

Men nog har du väl byggt på där du använde plåten som mothåll? Är inte den mörkare delen det glasfiber som du förlängt spoilern med eller har jag fattat fel :-)

Jo det stämmer, jag tänkte på det tips du kom med ang att spiolerns bakkant skulle följa hjulets radie lite mer ner innan den raka vinkeln framåt på spoilern smile
Nu håller jag på att montera tjäderlisterna fram, vilket pilljobb smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
L.D. Peter Överpedantisk?
15 september 2013 · 411 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-fd6928c23bc06f60fda33f21a4b16db5.jpg
Då var front ink tjäderlister på plats, återstår lite finlir men klar för besiktning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-38998849aa56b96891938b91119f7349.jpg
2013

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-f5afcebeb9788d767b2ac636db286733.jpg
Här hänt lite sen bilen hämtades wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-e351a8497fc340da36ea0d64f21f6070.jpg
smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-71761e0d0ac4293d76995b7fdc7d4cf7.jpg
Rätt trevlig känsla att se bilen man modifierar del klar i verkstaden som man själv byggt smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Nickeboii
15 september 2013 · 762 Inlägg

Det blir ju super detta! smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
fipp
15 september 2013 · 21 Inlägg

fint jobb! smile

BMW 325 "2.8L" (1985)
AOTP
15 september 2013 · 140 Inlägg

Riktigt, riktigt snyggt ! Fint jobb smile

tommyhjortasen
15 september 2013 · 1 049 Inlägg

Snyggt!!

Markus940
15 september 2013 · 61 Inlägg

Underbar läsning man haft från i stort sett trådstart te nu! Grymt jobbat, hoppas man kan se de i mrd när man trotsallt är där rätt ofta;)

MVH

-BMW-Motorsport- ///M-Power
15 september 2013 · 1 032 Inlägg

Ser riktigt bra ut, bra jobbat! smile

Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
lundin-racing
15 september 2013 · 270 Inlägg

aldrig kommenterat förut, men följt de från början o måste säga att den börjar bli riktigt fin! big_smile
skulle sitta bra med ett par andra backspeglar?

Volvo s60 (2001)
almqvist__89
15 september 2013 · 1 140 Inlägg

Blev ju skitbra med fronten, håller tummarna inför besiktningen smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
L.D. Peter Överpedantisk?
15 september 2013 · 411 Inlägg

lundin-racing skrev:
aldrig kommenterat förut, men följt de från början o måste säga att den börjar bli riktigt fin! big_smile
skulle sitta bra med ett par andra backspeglar?

Tack för alla trevliga kommentarer smile Och ja backspeglarna kommer att bytas ut wink

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Tum-Tum
16 september 2013 · 5 Inlägg

Peter, du är en sann bil älskare, du gör inget halvdant utan går helhjärtat in i det du gör och det gillas mycket, och av många skulle jag våga säga. Kollar efter uppdateringar i tråden dagligen, flera ggr dessutom. Så intressant tycker jag detta är. smile Grymt jobb med bilen, nästan att man fick en tår i ögat när man såg "före/efter" bilden. xP

Cortina1
16 september 2013 · 1 026 Inlägg

Håller med föregående talare..

Kul att se ditt projekt och dess framsteg.
Skynda långsamt i samma fina stil så blir
Detta en mycket tuff och välbyggd bil.

Inventor
16 september 2013 · 395 Inlägg

Detta blir mycket bra! Bra stuk. Fälgarna är klockrena. Ser vi den på bmw-klubbens träffar nästa sommar?

Här är en länk för der 02-fahrer:

http://medlem.spray.se/bmw02hemsida/

Oumbärlig info när man ska hitta tips eller intressant läsning om 02. Där finns en artikel om 02 turbo där en bild visar hur spoilern möter breddaren. Som referens bara, på original turbo sitter de inte ihop.
Här finns även beskrivning på hur mycket du kan trimma en 1602 utan att byta bromsar och upphängning.

Appropå lack i original, hittar du inte någon annan så har jag en polare som säljer lack. Han kan blanda i sprayburk eller för spruta. Jag köper hellre färg av honom och kör i paintbrushen än köper på burk hos bmw. Bättre färgkvalitet och matchar bättre.

Var har din bil rullat tidigare? Tycker jag känner igen bilnumret.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Mr-Jonte
16 september 2013 · 38 Inlägg

Härlig läsning smile

Volvo 850 R (1996)
L.D. Peter Överpedantisk?
16 september 2013 · 411 Inlägg

Tum-Tum skrev:
Peter, du är en sann bil älskare, du gör inget halvdant utan går helhjärtat in i det du gör och det gillas mycket, och av många skulle jag våga säga. Kollar efter uppdateringar i tråden dagligen, flera ggr dessutom. Så intressant tycker jag detta är. smile Grymt jobb med bilen, nästan att man fick en tår i ögat när man såg "före/efter" bilden. xP

Tack verkligen kul att höra smile Det var precis därför som jag sålde min snuskigt fina M3a, korkat kan man tycka men just att bygga och skapa något eget som andra uppskattar ger mig så mycket mer smile
Ha ha ja det har hänt en del sedan vi med våld släpade ut bilen ur garaget wink

Imorgon 08:50 gäller det, tror dock inte att det blir blankt papper precis, men bra att få en koll på vad som behöver göras vid.

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
eastmotorsport -sommar ska de va....
16 september 2013 · 4 524 Inlägg

Säger lycka till med bilprovningen, ska också in 7.00 med e30;n :-)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
L.D. Peter Överpedantisk?
16 september 2013 · 411 Inlägg

Inventor skrev:
Detta blir mycket bra! Bra stuk. Fälgarna är klockrena. Ser vi den på bmw-klubbens träffar nästa sommar?

Här är en länk för der 02-fahrer:

http://medlem.spray.se/bmw02hemsida/

Oumbärlig info när man ska hitta tips eller intressant läsning om 02. Där finns en artikel om 02 turbo där en bild visar hur spoilern möter breddaren. Som referens bara, på original turbo sitter de inte ihop.
Här finns även beskrivning på hur mycket du kan trimma en 1602 utan att byta bromsar och upphängning.

Appropå lack i original, hittar du inte någon annan så har jag en polare som säljer lack. Han kan blanda i sprayburk eller för spruta. Jag köper hellre färg av honom och kör i paintbrushen än köper på burk hos bmw. Bättre färgkvalitet och matchar bättre.

Var har din bil rullat tidigare? Tycker jag känner igen bilnumret.

Tack för alla tips och länkarna var ju kanon smile Fälgarna valdes med omsorg för att få till det rätta retrostuket och med djup fälgkant (8cm) vilket jag är såld på. Hade tänkt åka BMW träffen som var nu K helgen men tiden sprang iväg. Får ta igen det nästa sommar smile Jag hör ev av mig ang lacken då wink Bilen tillhörde min kusin tidigare och har då rullat i Finja utanför Hässleholm.

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang