18t turbo från v70r i 850 t5 ?

8_23sek
21 juli 2012 · 87 Inlägg

Hej går i upgraderings tankar på 850in har andra stakar kolvar osv men nu e de så att turbon börjar bli slö och tänkte upgradera på engång till antigen 18t eller 19t  taksam för de mesta hjälpen.

hur är det blir de bolt on mot avgas eller blir det byte av flänns men en 18t från v70r ?

Fire-Fox
21 juli 2012 · 632 Inlägg

8_23sek skrev:
Hej går i upgraderings tankar på 850in har andra stakar kolvar osv men nu e de så att turbon börjar bli slö och tänkte upgradera på engång till antigen 18t eller 19t  taksam för de mesta hjälpen.

hur är det blir de bolt on mot avgas eller blir det byte av flänns men en 18t från v70r ?

Du måste byta fläns eftersom du förmodligen har det raka avgashuset nu och 18T/19T aggen har 7:ans vinklade avgashus.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Marlboroman
21 juli 2012 · 8 233 Inlägg

Ett 18T är bolt-on medans 19T kräver att du byter downpipe. 19T har vinklat avgashus till skillnad från 18T

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
21 juli 2012 · 482 Inlägg

Jag körde med td04-18t på min förra 850 t5, 1.2 bars laddtryck, öppet luftfilter, 3" raka rör efter katalysator, chippad och mappad.. Bänkades till 300 hk och 502 nm på hjulen. Gick tydligen inte att trimma mer då originalspridarna inte pallade mer.. Den turbons inhandlades hos gikturbo.se ...

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Christian S
21 juli 2012 · 4 816 Inlägg

18T finns både med rakt och vinklatavgashus beroende på vilken årsmodell den ska sitta på, 97-98 har rakt medans 99 har vinklat.
19T som satt på 00 finns vara med vinklatavgashus.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Drunk A.Sörman
21 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Jag köpte en downpipe. 19t med 7ans vinklade avgashus.Men utan å öppna motorn så kommer man ju inte så långt men det är ju en början.Har själv inte bytt några stakar än.


Å Dom ljusblå spridarna.å Ett steg 4 chip från Autotech.

Senast redigerat av Drunk (21 juli 2012)

Severin
10 maj 2014 · 1 587 Inlägg

Lånar tråden lite.. Om jag som har original 15g turbo på min (föredetta automatare 850R idag manuell) har på en 18t, måste jag köra med H-profil stakar eller kan jag bara smälla på den och optimera sen köra på bara smile?

JimmyAndersson
10 maj 2014 · 1 679 Inlägg

Severin skrev:
Lånar tråden lite.. Om jag som har original 15g turbo på min (föredetta automatare 850R idag manuell) har på en 18t, måste jag köra med H-profil stakar eller kan jag bara smälla på den och optimera sen köra på bara smile?

Nja, 15g turbon har väl konisk anslutning medans 18T har rakt beroende på om det är en äkta eller inte smile
Sen behövs större spridare, vita från en orginal manuell 850R eller ljusblåa från s60 T5.
Ang stakarna så kan du klara dig, men varje gasningar kan vara en chansning smile
Och ang optimeringen, så allt jag har listat nu är ju ett komplett steg 4 från autotech smile

Senast redigerat av JimmyAndersson (10 maj 2014)

Volvo 244 "GLT" (1988)
Severin
10 maj 2014 · 1 587 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

Severin skrev:
Lånar tråden lite.. Om jag som har original 15g turbo på min (föredetta automatare 850R idag manuell) har på en 18t, måste jag köra med H-profil stakar eller kan jag bara smälla på den och optimera sen köra på bara smile?

Nja, 15g turbon har väl konisk anslutning medans 18T har rakt beroende på om det är en äkta eller inte smile
Sen behövs större spridare, vita från en orginal manuell 850R eller ljusblåa från s60 T5.
Ang stakarna så kan du klara dig, men varje gasningar kan vara en chansning smile
Och ang optimeringen, så allt jag har listat nu är ju ett komplett steg 4 från autotech smile

Jahaa ok nu hänger jag med smile ! Tackar för infot

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang