10467
Sök

Angående Jordkabel från batteri - kaross.

505 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Hejsan! Jag vet nu varför mitt steg har brunnit, kan nästan garantera att det är original jordkabeln som går från batteriet in i karossen, det är en 16mm2 kabel. Nu undrar jag vad som är bäst, att köpa en 35mm2 kabel och en batterikabelsko med en vanlig ringkabelsko och fästa i karossen, eller att köpa en färdig jordfläta? självklart gör jag den så kort som möjligt och slipar bort lacken där den ska sitta, det har tidigare varit lack där kabeln suttit i karossen, lol @ opel.

MVH Matte

/edit en massa stavfel o.s.v. jag vill inte skämmas;)
Senast redigerat av Spawner (26 september 2006)

Calibra Turbo 4x4

21 761 Inlägg
26 september 2006
En vanlig fläta har mindre area än 35mm2 kabeln, gissar att den kanske är på 16mm2 eller liknande. Väldigt osäker dock.

Men jag tror att den största boven är att det inte är renslipat där ordinarie kabel sitter, även med om kabeln "bara" är på 16mm2 så blir spänningsfallet mindre än 0,1V om kabeln är 30cm och strömmen är 300A.

Det skadar ju förstås inte att uppgradera jordningen. Om du köper en kabel och klämmer på en kabelsko så är det viktigt att den blir klämd ordentligt, tex med hydraulisk press eller en kabelskotång modell stor.

505 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Okej, men även fast det inte var renskrapat som jag nu skrapat så tänker jag nog skaffa en fetare kabel, eftersom kabeln då troligen har större area än flätorna. Känns tattigt att ha en 16mm2 från batteri till kaross när jag har 21 från steg till kaross;P Jag kommer använda mig av en liten special pryttler som klämmer på ett mycket bra sätt när man använder en hammare, sitter som berg och låser fast bra!

Tack tack för svaren!

MVH Matte

Calibra Turbo 4x4

Sök