Vilken förstabil

Exittor
26 september 2006 · 26 Inlägg

Hej

Detta är mitt första inlägg i detta forum och jag har en liten fråga. Vilken bil tycker ni att jag skall köpa som förstabil? Jag har tittat lite på volvo och har insett att det vore bäst att köpa en sådan då det finns mycker delar och verkstäder som kan skruva på en sådan. Så får man en fin volvo som håller några år för MAX 40000kr? Sen har jag en till fråga, är 20000mil mycket för en volvo? och hur lång pallar dom gå?
// Exittor

dallelito med lem
26 september 2006 · 1 147 Inlägg

jag tycker du borde satsa på en billigare bil som första bil..
men 20.000mil för en volvo eller vilken bil som helst skiljer sig alltid från bil till bil, en som gått 20.000 kan vara i toppskick, medan grannen med en likadan o samma miltal kan vara slutkörd. ta med dig en kompis som e kunnig o kolla genom bilen noga innan du skakar hand.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Exittor
26 september 2006 · 26 Inlägg

Vilka bilarärdet man skall kolla på och vilka skall man hålla sig undan?

Phaetoon
26 september 2006 · 8 156 Inlägg

Skaffa dig en veteranvolvo. Enkel och billig att serva och så slipper du betala skjortan i skatt.
(Kanske inte så bekväm på vintern, men ändå... det är kult)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MiaMaria84 SAAB-åkare
26 september 2006 · 26 Inlägg

Volvo går överlag långt om dom är välskötta, har själv haft en 740 som gått 56000, en 745:a som gått 54000 (båda hade gått så långt när jag sålde dom) och har just nu en 945:a som gått 40000 mil men som ska bort då jag köpt ny bil.

hedley Saaboholic
26 september 2006 · 3 129 Inlägg

Exittor skrev:
Hej

Detta är mitt första inlägg i detta forum och jag har en liten fråga. Vilken bil tycker ni att jag skall köpa som förstabil? Jag har tittat lite på volvo och har insett att det vore bäst att köpa en sådan då det finns mycker delar och verkstäder som kan skruva på en sådan. Så får man en fin volvo som håller några år för MAX 40000kr? Sen har jag en till fråga, är 20000mil mycket för en volvo? och hur lång pallar dom gå?
// Exittor

För 40 000kr får du mycket bil! Det är inte bara volvo som har billiga reservdelar..SAAB funkar också helt okej..dock är volvo snäppet billigare (oftast).. 20 000 mil brukar oftast INTE vara mycket för en volvo.. Vad vill du få ut av din bilkörning? vill du ha med eller utan turbo? hur viktigt är det att den är bränsle snål? fundera över lite sådana saker.. En japanare är ju den bästa bilen bränslemässigt sätt då de inte drar mycket alls..men nackdelen är ju det där med delar och verkstäder..eller kanske inte verkstäder men priserna hos dom.. som sagt mer info om vad du är ute efter..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Exittor
27 september 2006 · 26 Inlägg

Jag skulle vilja ha en bil som är kul att köra, det skall kännas att det händer något när man trycker på gasen. Turbo skulle va bra, men det skall inte få sluka för mycket.

precision
27 september 2006 · 2 652 Inlägg

alla "oftast" bilar med turbo slukar mkt vid tung högerfot  .

ska du ha en vanligt burksbil som går OK så är volvo 850 t5 bra , dock finns det fel på dom också som med alla andra bilar , typ läckande packbox mellan motor\låda .

men 20 000 mil klarar alla bilar om dom är väl skötta .

om du ska ha en bil som klarar sej många mil så är det mercedes du ska köra på . OBS finns snabba sådana

Exittor
27 september 2006 · 26 Inlägg

joda, mercedes har jag kört, testade en mercedes 200 -89. Den var väl ok, duger helt klar för mig, men skriv mera vad ni tycker.

Maizer
27 september 2006 ·

Köp dig en sunkig Integrale! wink

laazy vorsprung durch teknik
27 september 2006 · 886 Inlägg

Japanskt såklart smile

zeolt
29 september 2006 · 77 Inlägg

tjena.. jaa du jag vet inte faktiskt.. men tänkte skriva här om ang första bil som jag själv behöver hjälp med, istället för att starta ny tråd så går de ju bra o skriva här juu smile

jag har tittat väldigt mkt På Golfar, vet inte varför med jag gillar dem, nu så börja jag hitta sköna bilar, från olika prisklasser från 5tusen till 40tusen,  men jag vet inte direkt så mycket om dem,

Vore skönt om man fick lite tips/råd/fakta om just Golf gti -86 och senare...

Goli
29 september 2006 · 793 Inlägg

Jag skulle satsa på en bmw e36 318is eller en 325i

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Nknn
29 september 2006 ·

Goli skrev:
Jag skulle satsa på en bmw e36 318is eller en 325i

Som föregående talare säger, satsa på en 3-serie från -92 och framåt. 320i är en fin motor.

http://www.blocket.se/li?q=bmw+320& … b=&fu=

Senast redigerat av N0kan (29 september 2006)

MilleN
30 september 2006 · 9 108 Inlägg

Volvo är för raggare, men visst funkar dom bra och länge. Tycker dock att 40k för en förstabil är ganska mycket. Lägg runt 15k istället och spara resten till nästa bil..

En tumregel är att man ska köra förstabilen av vägen och lära sig en läxa wink

xorox_88 Smack that ass!!
30 september 2006 · 2 953 Inlägg
Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
twin_cam Smålänning
5 oktober 2006 · 7 877 Inlägg

MiaMaria84 skrev:
Volvo går överlag långt om dom är välskötta, har själv haft en 740 som gått 56000, en 745:a som gått 54000 (båda hade gått så långt när jag sålde dom) och har just nu en 945:a som gått 40000 mil men som ska bort då jag köpt ny bil.

en f.d kompis farsa hade en 940 automat som, sist jag pratade med honom, hade gått 90 000 mil!! självklart välskött, men i alla fall!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang