Ratt med airbag byte till ratt utan airbag, är det tillåtet?

Low
25 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Hej! Går det igenom besiktning om man byter ut orginal ratten som har airbag till en ratt som INTE har airbag? det är en bmw 96.


Försökt ringa til bilprovning men dom har inte öppet för teknikska frågor efter 15:30

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2012 · 14 007 Inlägg

Low skrev:
Hej! Går det igenom besiktning om man byter ut orginal ratten som har airbag till en ratt som INTE har airbag? det är en bmw 96.


Försökt ringa til bilprovning men dom har inte öppet för teknikska frågor efter 15:30

Rent spontant så är jag väldigt tveksam till att man får byta ut ratten. Förresten, är inte din BMW helbilsgodkänd?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vw-Andreas
25 juli 2012 · 633 Inlägg

bara o byta o sätta i motstånd så inte lampan lyser , så många som gör de i bes säger inget ,   men man få skylla sig själv om man inte har airbag o krockar den hjälper somsakt :p

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
Knugcab
25 juli 2012 · 5 111 Inlägg

Vet inte hur det är om man fixar så det släcker lampan, men att åka in med lysande SRS-lampa är numer en tvåa.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Vw-Andreas
25 juli 2012 · 633 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Vet inte hur det är om man fixar så det släcker lampan, men att åka in med lysande SRS-lampa är numer en tvåa.

jo man får en 2 nya reglerna förut va de inte så smile

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
Low
25 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Får med en airbagmotstånd, Hur vet jag om bilen är helbilsgodkänd? Bilen är ju inte direkt orginal längre, avgasystem, andra fälgar, låg. osv...  Så den är "Olaglig" ? smile


Visst är det farligt att krocka utan airbag, men joo vill ändå ha en annan ratt, då jag tycker den är såå stor i denna bil.

Pettzon88
25 juli 2012 · 295 Inlägg

Jag har plockat ur lampan till airbagen och den gick igenom med sportratt, visserligen volvo 940 -96a men ändå. Har köpt ett motstånd man kan montera dit så den lyser som den ska som om airbagen vore där. Tror nästan det är säkrare utan den gamla airbagen som säkerligen inte blivit säkerhetskontrollerad wink

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Funkiee Saab älskare!
25 juli 2012 · 4 597 Inlägg

nej du får inte byta, eftersom den är helbilsgodtjänd, men det du gör är ju bara o byta ratten innan bes o efter bes wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Low
25 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Jobbigt när alla säger olika. lol

Senast redigerat av Low (25 juli 2012)

Pettzon88
25 juli 2012 · 295 Inlägg

Low skrev:
Jobbigt när alla säger olika. lol

Jag bes så iaf men det är ju inte lagligt på något vis, egentligen är de ju en tvåa om airbagen inte fungerar i en bil som ska ha de om inte auktoriserad verkstad plockat bort den och de skickat in papper om de osv smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Low
25 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Pettzon88 skrev:

Low skrev:
Jobbigt när alla säger olika. lol

Jag bes så iaf men det är ju inte lagligt på något vis, egentligen är de ju en tvåa om airbagen inte fungerar i en bil som ska ha de om inte auktoriserad verkstad plockat bort den och de skickat in papper om de osv smile

Kanske man ska låta bli och byta... hmm hmm

Pettzon88
25 juli 2012 · 295 Inlägg

Low skrev:

Pettzon88 skrev:

Low skrev:
Jobbigt när alla säger olika. lol

Jag bes så iaf men det är ju inte lagligt på något vis, egentligen är de ju en tvåa om airbagen inte fungerar i en bil som ska ha de om inte auktoriserad verkstad plockat bort den och de skickat in papper om de osv smile

Kanske man ska låta bli och byta... hmm hmm

finns ju snygga sportrattar med airbag. men jag tror inte dem bryr sig så jätte mkt på våra gamla bilar

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Low
26 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Dum fråga hur vet man om bilen är "helbilsgodkänd"? är det efter ett specefikt år eller vad? bilen är importerad 2000-08-21. Reg ROT010.

Pettzon88
26 juli 2012 · 295 Inlägg

efter -00 så är alla bilar helbilsgodkända väl? dem som är gjorda då.

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Low
26 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Pettzon88 skrev:
efter -00 så är alla bilar helbilsgodkända väl? dem som är gjorda då.

Hmm var F** kan kan man finna om min bil är det?.... Testa och ringa idag till bilprovningen men dom har bara tid för tekniska frågor på ons och tisdagar.. Man får väll åka till bilprovningen imorgon. hehe..

Pettzon88
26 juli 2012 · 295 Inlägg

Low skrev:

Pettzon88 skrev:
efter -00 så är alla bilar helbilsgodkända väl? dem som är gjorda då.

Hmm var F** kan kan man finna om min bil är det?.... Testa och ringa idag till bilprovningen men dom har bara tid för tekniska frågor på ons och tisdagar.. Man får väll åka till bilprovningen imorgon. hehe..

Kolla transportstyrelsens hemsida. Klicka på Väg/Fordon/Fordons och ägaruppgift, där borde det la stå om den är helbilsgodkänd?

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Ksj
26 juli 2012 · 1 217 Inlägg

Jag frågade besikningsgubben sist jag fick en tvåa på airbaglampan ifall jag fick byta till en ratt utan airbag, hans svar var nej, det är inte tillåtet då din bil är helhetsgodkänd..

Kul läge hmm

Saab 900 "2.1an" (1992)
Low
26 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Ksj skrev:
Jag frågade besikningsgubben sist jag fick en tvåa på airbaglampan ifall jag fick byta till en ratt utan airbag, hans svar var nej, det är inte tillåtet då din bil är helhetsgodkänd..

Kul läge hmm

Men enligt det, så får man inte ens byta fälgar osv?

Pettzon88
26 juli 2012 · 295 Inlägg

Low skrev:

Ksj skrev:
Jag frågade besikningsgubben sist jag fick en tvåa på airbaglampan ifall jag fick byta till en ratt utan airbag, hans svar var nej, det är inte tillåtet då din bil är helhetsgodkänd..

Kul läge hmm

Men enligt det, så får man inte ens byta fälgar osv?

Precis.

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Low
26 juli 2012 · 3 296 Inlägg

Pettzon88 skrev:

Low skrev:

Ksj skrev:
Jag frågade besikningsgubben sist jag fick en tvåa på airbaglampan ifall jag fick byta till en ratt utan airbag, hans svar var nej, det är inte tillåtet då din bil är helhetsgodkänd..

Kul läge hmm

Men enligt det, så får man inte ens byta fälgar osv?

Precis.

Ska åka snart och fråga dom på BP, så får man svaret direkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang