Volvo S60: Negativ camber bak efter sänkning.

Andre-G
27 juli 2012 · 88 Inlägg

Hejsan.

Sänkte idag min bil genom att montera H&R's 35mm sänkfjädrar. Men jag upplever att jag har rätt så kraftig negativ cambervinkel i baken på bilen.

Efter att ha läst mig fram via Google så verkar det som att detta fenomen är en grej man får leva med efter sänkning av Volvo S60 samt V70N.

Bilen skall in på en 4-hjulsinställning nästa vecka så får se vad dom säger ang. detta.

Jag har egentligen ingen fråga utan vill mer ha det bekräftat hur det egentligen är. Jag har kikat runt på andra garaget.org medlemmars Volvo S60 och av bilderna att döma så känns det som att dom inte har fått samma fenomen som jag.

Så hur är det egentligen? Hade gärna sett att fler S60 ägare kikar in i tråden och drar igång en liten diskussion ang. däckslitage osv osv...

MVh

spokenratt
27 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Hade uppe liknande för diskusion nyligen här, dock hade han kapat sina sänkfjädrar vilket man inte bör göra på dessa, och det brukar vara lite sådär när man sänker s60 o v70 just för camber bak, men det går att åtgärda vi hjulinställningen så länge det inte är typ 50mm bak man sänkt. Hade 40mm lägra bak på min förra och då lyckades dom inte "nolla" den bak men den låg inom gränsvärden. Jag märkte inga bekymer med däckslitage el liknande. Brorsan kör precis samm på sin s60 nu och det funkar utan problem där me.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Andre-G
28 juli 2012 · 88 Inlägg

A okej! Bara till att hoppas att dom får löst det så det blir lite bättre varjefall på hjulinställningen!

ts007
28 juli 2012 · 1 777 Inlägg

Det brukar tyvärr vara standard på alla s60 o v70 om man sänker för mycket bak men det går att modda genom att skära upp hålet lite i bärarmarna bak. Coilisar e ju också ett alternativ då man kan ställa de precis på gränsen, min e sänkt bak så att det precis ligger på det berömda håret men visst skulle man vilja ha den 2cm lägre men då kostar det däck tyvärr.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Andre-G
28 juli 2012 · 88 Inlägg

Lite det jag menar, jag körde på 35mm sänkfjädrar då jag trodde det skulle klara sig men jag tycker mina bakhjul står lite väl mycket vinklat.

Vet inte om det spelar någon roll, men min far bytte sina bakre stötdämpare på sin V70 D5:a årsm. 2003 för fem år sedan. Han bytte till såna som automatjusterar sig i höjd då dom drar mycket husvagn.

Därför hade vi två stycken stötdämpare liggandes hemma som endast gått 3000 mil. Så när jag bytte fjädrarna bak så bytte jag även stötdämparna till dessa då mina var heeelt slut till ytskicket (rost).

Skall det spela någon roll? Tänker på om dessa var något mjukare vilket gjorde att bilen blev extra låg där bak?

Mvh

agneman
28 juli 2012 · 48 Inlägg

Har inte svar på alla dina funderingar men negativ camber sliter inte däck så länge toe-vinkeln är rätt.

Självklart finns det dock gränser.

Andre-G
28 juli 2012 · 88 Inlägg

Hmm okej, det låter ju faktiskt logiskt när du säger det.
Vid en fyrhjulsinställning, kikas alla dessa punkter över då? Tänker då på både cambervinkel, toe in/out samt castervinkel?

Jag kanske gjorde en tabbe vid montering utav dem nya fjädrarna som inte tog hänsyn till hur det gamla satt, utan jag bara monterade fjädrarna och skruvade tillbaks allt.

Mvh

spokenratt
28 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Ja man ska gå över alla vinklarna på 4 hjulsintsällningen. fjädern brukar väl ha upp och ner, så vad´jag vet spelar det roll vilket håll man monterat den på, men kanske inte så mycket på själva vinklarna?

Senast redigerat av spokenratt (28 juli 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Andre-G
28 juli 2012 · 88 Inlägg

Följde Volvo's egna monteringsanvisningar för sänkning utav bilen, bak satte jag fjäderns ände som är mest hoppressad uppåt och framåt satte jag dom på "samma" håll som dom förra då jag hade hela stötdämparen i näven. M.a.o den smala änden utav fjädern i riktning uppåt.
Så monteringen utav fjädrarna kan omöjligtvis gått fel.

Men det får väl helt enkelt vara lite camber i baken utav bilen, det ser ju inte fel ut, utan det ser snarare lite sportigt ut. Får se vad dom har att säga efter hjulinställningen! smile

spokenratt
28 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Ok, ja men då ska det vara grönt ju!

Ja, lite camber kommer du nog inte undan! Och har du inte sänkt mer så gör den lilla camber inget, som du sger, snyggare så igentligen wink

Du kan ju försöka komma ihåg att skriva här efter justeringarna, om det blev bättre eller sämra och om dom sa något på verksatn!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Andre-G
28 juli 2012 · 88 Inlägg

Klart jag gör! Skickar även upp lite bilder i "sinom tid" så ni får se hur det ser ut.

Plockade loss mina 19" Mirzam fälgar idag och monterade original 17" Tethys. Dels för att jag ville se ifall det blev någon skillnad med dom på, vilket jag upplevde att det blev, en något mindre cambervinkel, samt så vill jag skona mina fälgar vid hjulinställningen. Man vet ju aldrig..

Alka0512
28 juli 2012 · 474 Inlägg

Hmm.. hur tänkte du när du tror att cambern blir mindre med mindre fälgar? bara nyfiken.. visst SER det ut som att du har mindre camber kanske, men hur många grader camber du har har inget alls med vad du har för hjul på smile

//alex

BMW 540 e34 (1994)
Andre-G
28 juli 2012 · 88 Inlägg

Vet givetvis att det inte blir någon skillnad rent praktiskt, men det ser i alla fall ut som att det är en något mindre camber. Som jag skrev, upplevde det som att det blev en något mindre vinkel.

Får väl knäppa en bild på vinkeln så ni får säga eran åsikt om vad som är okej och inte.

Återkommer strax.

Mvh

Edit: Här är en bild som visar hur mycket det är kvar till att hjulet skall stå helt rakt:
http://i47.tinypic.com/15fpsoz.jpg

Hittade även en bild på en garaget medlems V70N där man verkligen ser att fram och bakhjulen inte är helt i harmoni (hoppas det är ok att jag länkar till denna bild): http://www.garaget.org/?car=55395&image=1496251

Senast redigerat av Andre-G (28 juli 2012)

baltis
28 juli 2012 · 1 948 Inlägg

ALLA bilar får självklart mer negativ camber när man sänker dom.
SJÄLVKLART så sliter du ut däcken snabbare, du belastar ju inre delen på däcket mer = slits mer.
Finns INGET som säger att du ska ha samma camber fram som bak, mig veterligen är det väl snarare ovanligt att man har det?

Alka0512
29 juli 2012 · 474 Inlägg

baltis skrev:
ALLA bilar får självklart mer negativ camber när man sänker dom.
SJÄLVKLART så sliter du ut däcken snabbare, du belastar ju inre delen på däcket mer = slits mer.
Finns INGET som säger att du ska ha samma camber fram som bak, mig veterligen är det väl snarare ovanligt att man har det?

Hmm.. Hur lyckas du få mer negativ camber på te.x en volvo 740 om du sänker den i bak? Det är långt ifrån självklart att alla bilar får mer negativ camber när man sänker dom..
Det är heller inte säkert att man sliter ut däcken fortare med mer negativ camber! Beror på vad man har för toe, körstil mm. Bara av att sitta och köra rakt fram slits inte däcken mycket. (så länge man inte har fel toe eller spinner då..)
Det är i kurvorna däcken slits, och om du har en väldigt aggresiv körstil kan du behöva en del camber för att få hela däcksytan mot marken.




När jag ser bilden får jag för mig att bilen inte står exakt plant heller? Meninglöst att göra en såndär jämförelse utan att ha bilen plant.. Jag tycker inte det ser ut att vara farligt mycket, som sagt är det toe som sliter däck, inte camber.

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
Jaserru Blästermäster
29 juli 2012 · 112 Inlägg

Klart cambern sliter däck.  Belastningen blir ju hårdare på den inre delen av däcket.    Och jag tycker inte det verkar vara någon överdriven cambervinkel på bilden.  Bakhjulen brukar oftast luta lite mer än framhjulen.

ts007
29 juli 2012 · 1 777 Inlägg

Såhär ser min camber ut och den sliter inte däck alls, har även kört ca 300mil med hela familjen i bilen och då var den så låg som syns på bild nr2 utan något slitage. Det ämnet har varit uppe massvis med ggr och av någon anledning så har folk problem med slitage på bilar mella 00-04, undrar om något skiljer i chassit där?

http://forumbilder.se/images/6392012100537c0ff.jpg

http://forumbilder.se/images/a692012100905cdb0.jpg

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Andre-G
29 juli 2012 · 88 Inlägg

Nu börjar det hända saker i tråden, en diskussion, just det jag vill ha igång!

Är väldigt svårt att få med vinkeln genom att ta bilder.
Men jag får helt enkelt köra med den cambern, värsta som kan hända är väl att däcken slits något fortare då verkar det som, får helt enkelt hålla ögonen öppna!

Tackar för alla svar!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang