Vilka bilar tjänar man mest på att köpa, laga och sälja?

xXSammy
28 juli 2012 · 6 577 Inlägg

Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

De/Dem
Pim_Pim
28 juli 2012 ·

Malheus skrev:
Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

Dock var ju frågan om Bilar..

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juli 2012 · 7 232 Inlägg

men köper man några 740is och bygger om till a traktorer måste man göra ganske mkt pengar

traktorerna är ju svin dyra !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Malheus skrev:
Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

Dock var ju frågan om Bilar..

Jag har faktiskt seriöst funderat på detta! Lusläsa lagen om a-traktorer och bygga om fina 740 hos den lokala mecken och sälja sen... Hmm...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 juli 2012 · 7 232 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Pim_Pim skrev:

Malheus skrev:
Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

Dock var ju frågan om Bilar..

Jag har faktiskt seriöst funderat på detta! Lusläsa lagen om a-traktorer och bygga om fina 740 hos den lokala mecken och sälja sen... Hmm...

har jag med funderat på smile sjukt vilka priser de tar hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Pim_Pim
28 juli 2012 ·

CHEEVA skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Pim_Pim skrev:

Dock var ju frågan om Bilar..

Jag har faktiskt seriöst funderat på detta! Lusläsa lagen om a-traktorer och bygga om fina 740 hos den lokala mecken och sälja sen... Hmm...

har jag med funderat på smile sjukt vilka priser de tar hehe

Jodå, det finns pengar att tjäna i det.
Byggde en nu innan sommaren som jag sålde, hehe..

Men det tar tid om något.

it_mutt Avstängd
28 juli 2012 · 10 388 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Räkna sin fritid i pengar finns ju ingen mening med. För då hade du antagligen ändå gjort något annat som du inte heller tjänat pengar på.

Det beror på vad du är ute efter? Snabba pengar o mindre summor? Eller större summor som tar längre tid att få sålt?

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

it_mutt skrev:

Volvo142_73a skrev:
Räkna sin fritid i pengar finns ju ingen mening med. För då hade du antagligen ändå gjort något annat som du inte heller tjänat pengar på.

Det beror på vad du är ute efter? Snabba pengar o mindre summor? Eller större summor som tar längre tid att få sålt?

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

Jag lägger ner ca 1-3 timmar på en bil som ska säljas. De räknar jag inte in. Men ska den repareras lämnar jag bort den. Ska den repareras betalar jag därefter... Och mekaren är nöjd. Det gäller att ha en bra...

Tjänar oftast mer på bilar som jag är tvungen att "lämna bort". Kan tilläggas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

En bil som kostar i utpris under 20000:- säljs ofta fortare än någon annan. Iaf här runt GBG. Tål att tänkas på... Man bör tjäna minst 5 lök på en bil om det ska vara värt besväret. Dessutom roligare om det sker lite rotation i bilparken. Men visst har jag tjänat hiskeliga summor ibland. Men ibland gått back lite väl mycket. En avvägning. Billig bil= lite att förlora och hög omsättning.

Garage, el, medel, service osv. är inte gratis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
evilaudio
28 juli 2012 · 16 195 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

Volvo142_73a skrev:
Räkna sin fritid i pengar finns ju ingen mening med. För då hade du antagligen ändå gjort något annat som du inte heller tjänat pengar på.

Det beror på vad du är ute efter? Snabba pengar o mindre summor? Eller större summor som tar längre tid att få sålt?

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

Jag lägger ner ca 1-3 timmar på en bil som ska säljas. De räknar jag inte in. Men ska den repareras lämnar jag bort den. Ska den repareras betalar jag därefter... Och mekaren är nöjd. Det gäller att ha en bra...

Tjänar oftast mer på bilar som jag är tvungen att "lämna bort". Kan tilläggas.

fast just de är VÄLDIGT ovanligt...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

evilaudio skrev:

Dieselsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

Jag lägger ner ca 1-3 timmar på en bil som ska säljas. De räknar jag inte in. Men ska den repareras lämnar jag bort den. Ska den repareras betalar jag därefter... Och mekaren är nöjd. Det gäller att ha en bra...

Tjänar oftast mer på bilar som jag är tvungen att "lämna bort". Kan tilläggas.

fast just de är VÄLDIGT ovanligt...

Jaså? Inte för mig. Undantag finns så klart. Den Hynda jag har och den MB som står och värmer en plats i hallen just nu är bra objekt som är inköpta till rätt pris. En privatperson och ett inbyte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
28 juli 2012 · 5 087 Inlägg

det man kan få in mästa pengarna på är nog å bygga a-traktorer. ca 10k i inköp. 10k i byggkostnader och sen sälja för 30-40k. gäller nog att bygga seriöst och utgå från en fin bil för att spara pengar,tid och jobb.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

Att ha en bra slant över och fråga runt bland bilhandlare är nog det bästa tipset. Köpte 13 bilar vid ett tillfälle och de gjorde jag en braaaa slant på. Trots en direkt till skroten... Skapa en firma är nog nästan ett krav. Annars får man problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvostridsvagn
28 juli 2012 · 62 Inlägg

Men om vi säger te.x en volvo 740 hur mycket tjänar man på att sälja en sån om man skattar den ett helt år åt köparen?
Vi säger att jag köper en för tusen kr
Sen säger vi att jag måste byta bromsklossar där fram(typ 200 kr) och typ byta en spindelled (140kr)
Sedan besiktigar jag den(300 kr) och  säljer den för tretusen.
Då har jag ju tjänat ca 1400 på den
Men om jag också ska skatta den så tjänar jag ju ingenting typ?
För en vanlig 740 gl får man väl inte så mycket mer än 3-4000 kr för?
Ja bygga epatraktorer kan man ju också tjäna bra på men det är lite mycket jobb.

Senast redigerat av volvostridsvagn (28 juli 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Men om vi säger te.x en volvo 740 hur mycket tjänar man på att sälja en sån om man skattar den ett helt år åt köparen?
Vi säger att jag köper en för tusen kr
Sen säger vi att jag måste byta bromsklossar där fram(typ 200 kr) och typ byta en spindelled (140kr)
Sedan besiktigar jag den(300 kr) och  säljer den för tretusen.
Då har jag ju tjänat ca 1400 på den
Men om jag också ska skatta den så tjänar jag ju ingenting typ?
För en vanlig 740 gl får man väl inte så mycket mer än 3-4000 kr för?
Ja bygga epatraktorer kan man ju också tjäna bra på men det är lite mycket jobb.

740 finns det för mycket av. Tro mig. Vägrar att ta in sådana. Bättre med billiga japsburkar eller stora tyska lok som har massor med mos under huven. En kundkrets vill ha en billig och rejäl bil som drar lite i gott skick. En annan (tonåringar) vill ha en BMW 740/750 med åtta eller tolva som de kan köra skiten ur. Mercedes är svårt. Ofta gubbar som köper dessa. Se på min CLK. En "Lennart" kommer att kolla på den i veckan. Heter man det är man inte i tonåren... Sen kan vi ta Elantran. Det är en "Karin 40+" som vill ha den. Ingen med nytaget körkort det heller....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2012 · 17 486 Inlägg

Undvik Volvo S80. Osäljbara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Unleash
28 juli 2012 · 370 Inlägg

tror det kostar mer i tid en vad du får för det.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
volvostridsvagn
28 juli 2012 · 62 Inlägg

Jo man kan ju knappt tjäna något på volvo 740!
Men jag har funderat på bmw 525 e34 och e36 325 de borde man väl kunna tjäna lite på?
Men vad tror om att laga och sälja en volvo 850?
Brukar finnas rätt billiga glt som man kan köpa billigt.
Jaha så japanska bilar brukar också gå bra att sälja vilka då?
Det är ju många utlänningar som är intresserad av toyota å mazda!
Jag har som sagt bara en liten budget.
Så jag vill bara börja med bilar som kostar mellan 1-7000 kr!

Norrby89
28 juli 2012 · 320 Inlägg

kan juuh tillägga att 740 och 940 kan man tjäna väldigt bra på inför vintern.. får man tag på en 740/940 för vi säger 2000-3000kr med små fix och fixar allt och besiktar den så får man lätt 5000-7000kr för dom upp mot 10000kr om det är turbo..

sen gäller det nog inte överallt men i alla fall i västmaland då det är snustort på besiktade 740/940 i oktober/november då det finns så extremt stort bilintresse här så vill alla ha något roligt på isen.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
28 juli 2012 · 3 804 Inlägg

Ni är inte dom ända som "funderat" på att bygga epa traktorer och sälja... bara i min bekantsksapkrets så känner jag säker 6-7olika killar som gjort detta med gott resultat. Jag tror dock konkuransen är hård.


Bmw osv..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang