2835
Sök

Vilka bilar tjänar man mest på att köpa, laga och sälja?

6 688 Inlägg
28 juli 2012
#21
Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

De/Dem

Pim_Pim
28 juli 2012
#22
Malheus skrev:
Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

Dock var ju frågan om Bilar..

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
28 juli 2012
#23
men köper man några 740is och bygger om till a traktorer måste man göra ganske mkt pengar

traktorerna är ju svin dyra !


Forummoderator
18 270 Inlägg
28 juli 2012
#24
Pim_Pim skrev:
Malheus skrev:
Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

Dock var ju frågan om Bilar..

Jag har faktiskt seriöst funderat på detta! Lusläsa lagen om a-traktorer och bygga om fina 740 hos den lokala mecken och sälja sen... Hmm...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
28 juli 2012
#25
Dieselsmurfen skrev:
Pim_Pim skrev:
Malheus skrev:
Epatraktorer!

Dock dyrt inköpspris.

big_smile

Dock var ju frågan om Bilar..

Jag har faktiskt seriöst funderat på detta! Lusläsa lagen om a-traktorer och bygga om fina 740 hos den lokala mecken och sälja sen... Hmm...

har jag med funderat på smile sjukt vilka priser de tar hehe


Pim_Pim
28 juli 2012
#26
CHEEVA skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Pim_Pim skrev:

Dock var ju frågan om Bilar..

Jag har faktiskt seriöst funderat på detta! Lusläsa lagen om a-traktorer och bygga om fina 740 hos den lokala mecken och sälja sen... Hmm...

har jag med funderat på smile sjukt vilka priser de tar hehe

Jodå, det finns pengar att tjäna i det.
Byggde en nu innan sommaren som jag sålde, hehe..

Men det tar tid om något.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 juli 2012
#27
Volvo142_73a skrev:
Räkna sin fritid i pengar finns ju ingen mening med. För då hade du antagligen ändå gjort något annat som du inte heller tjänat pengar på.

Det beror på vad du är ute efter? Snabba pengar o mindre summor? Eller större summor som tar längre tid att få sålt?

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 270 Inlägg
28 juli 2012
#28
it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
Räkna sin fritid i pengar finns ju ingen mening med. För då hade du antagligen ändå gjort något annat som du inte heller tjänat pengar på.

Det beror på vad du är ute efter? Snabba pengar o mindre summor? Eller större summor som tar längre tid att få sålt?

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

Jag lägger ner ca 1-3 timmar på en bil som ska säljas. De räknar jag inte in. Men ska den repareras lämnar jag bort den. Ska den repareras betalar jag därefter... Och mekaren är nöjd. Det gäller att ha en bra...

Tjänar oftast mer på bilar som jag är tvungen att "lämna bort". Kan tilläggas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 270 Inlägg
28 juli 2012
#29
En bil som kostar i utpris under 20000:- säljs ofta fortare än någon annan. Iaf här runt GBG. Tål att tänkas på... Man bör tjäna minst 5 lök på en bil om det ska vara värt besväret. Dessutom roligare om det sker lite rotation i bilparken. Men visst har jag tjänat hiskeliga summor ibland. Men ibland gått back lite väl mycket. En avvägning. Billig bil= lite att förlora och hög omsättning.

Garage, el, medel, service osv. är inte gratis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 197 Inlägg
28 juli 2012
#30
Dieselsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
Räkna sin fritid i pengar finns ju ingen mening med. För då hade du antagligen ändå gjort något annat som du inte heller tjänat pengar på.

Det beror på vad du är ute efter? Snabba pengar o mindre summor? Eller större summor som tar längre tid att få sålt?

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

Jag lägger ner ca 1-3 timmar på en bil som ska säljas. De räknar jag inte in. Men ska den repareras lämnar jag bort den. Ska den repareras betalar jag därefter... Och mekaren är nöjd. Det gäller att ha en bra...

Tjänar oftast mer på bilar som jag är tvungen att "lämna bort". Kan tilläggas.

fast just de är VÄLDIGT ovanligt...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Forummoderator
18 270 Inlägg
28 juli 2012
#31
evilaudio skrev:
Dieselsmurfen skrev:
it_mutt skrev:

Det var väl det dummaste...

Så du menar seriöst...HELT allvarligt nu att om du köper en bil, för (vi bara hittar på några siffror) 10.000:-, köper delar för 5000:- och lägger 250h på bilen, och sen säljer den för 20.000, så är det helt ok? Du har ju tjänat 5000:-


Är väl klart som f*n att du måste värdera din tid till något, eller har du så gott om den?

Möjligt man gjort något som man inte tjänat pengar på, men man kunde gjort något annat, betydligt mer roligt, än att "skruva gratis" åt folk.

Jag lägger ner ca 1-3 timmar på en bil som ska säljas. De räknar jag inte in. Men ska den repareras lämnar jag bort den. Ska den repareras betalar jag därefter... Och mekaren är nöjd. Det gäller att ha en bra...

Tjänar oftast mer på bilar som jag är tvungen att "lämna bort". Kan tilläggas.

fast just de är VÄLDIGT ovanligt...

Jaså? Inte för mig. Undantag finns så klart. Den Hynda jag har och den MB som står och värmer en plats i hallen just nu är bra objekt som är inköpta till rätt pris. En privatperson och ett inbyte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 148 Inlägg
28 juli 2012
#32
det man kan få in mästa pengarna på är nog å bygga a-traktorer. ca 10k i inköp. 10k i byggkostnader och sen sälja för 30-40k. gäller nog att bygga seriöst och utgå från en fin bil för att spara pengar,tid och jobb.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 270 Inlägg
28 juli 2012
#33
Att ha en bra slant över och fråga runt bland bilhandlare är nog det bästa tipset. Köpte 13 bilar vid ett tillfälle och de gjorde jag en braaaa slant på. Trots en direkt till skroten... Skapa en firma är nog nästan ett krav. Annars får man problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

62 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#34
Men om vi säger te.x en volvo 740 hur mycket tjänar man på att sälja en sån om man skattar den ett helt år åt köparen?
Vi säger att jag köper en för tusen kr
Sen säger vi att jag måste byta bromsklossar där fram(typ 200 kr) och typ byta en spindelled (140kr)
Sedan besiktigar jag den(300 kr) och  säljer den för tretusen.
Då har jag ju tjänat ca 1400 på den
Men om jag också ska skatta den så tjänar jag ju ingenting typ?
För en vanlig 740 gl får man väl inte så mycket mer än 3-4000 kr för?
Ja bygga epatraktorer kan man ju också tjäna bra på men det är lite mycket jobb.
Senast redigerat av volvostridsvagn (28 juli 2012)

Forummoderator
18 270 Inlägg
28 juli 2012
#35
volvostridsvagn skrev:
Men om vi säger te.x en volvo 740 hur mycket tjänar man på att sälja en sån om man skattar den ett helt år åt köparen?
Vi säger att jag köper en för tusen kr
Sen säger vi att jag måste byta bromsklossar där fram(typ 200 kr) och typ byta en spindelled (140kr)
Sedan besiktigar jag den(300 kr) och  säljer den för tretusen.
Då har jag ju tjänat ca 1400 på den
Men om jag också ska skatta den så tjänar jag ju ingenting typ?
För en vanlig 740 gl får man väl inte så mycket mer än 3-4000 kr för?
Ja bygga epatraktorer kan man ju också tjäna bra på men det är lite mycket jobb.

740 finns det för mycket av. Tro mig. Vägrar att ta in sådana. Bättre med billiga japsburkar eller stora tyska lok som har massor med mos under huven. En kundkrets vill ha en billig och rejäl bil som drar lite i gott skick. En annan (tonåringar) vill ha en BMW 740/750 med åtta eller tolva som de kan köra skiten ur. Mercedes är svårt. Ofta gubbar som köper dessa. Se på min CLK. En "Lennart" kommer att kolla på den i veckan. Heter man det är man inte i tonåren... Sen kan vi ta Elantran. Det är en "Karin 40+" som vill ha den. Ingen med nytaget körkort det heller....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 270 Inlägg
28 juli 2012
#36
Undvik Volvo S80. Osäljbara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

370 Inlägg
28 juli 2012
#37
tror det kostar mer i tid en vad du får för det.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

62 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#38
Jo man kan ju knappt tjäna något på volvo 740!
Men jag har funderat på bmw 525 e34 och e36 325 de borde man väl kunna tjäna lite på?
Men vad tror om att laga och sälja en volvo 850?
Brukar finnas rätt billiga glt som man kan köpa billigt.
Jaha så japanska bilar brukar också gå bra att sälja vilka då?
Det är ju många utlänningar som är intresserad av toyota å mazda!
Jag har som sagt bara en liten budget.
Så jag vill bara börja med bilar som kostar mellan 1-7000 kr!

320 Inlägg
28 juli 2012
#39
kan juuh tillägga att 740 och 940 kan man tjäna väldigt bra på inför vintern.. får man tag på en 740/940 för vi säger 2000-3000kr med små fix och fixar allt och besiktar den så får man lätt 5000-7000kr för dom upp mot 10000kr om det är turbo..

sen gäller det nog inte överallt men i alla fall i västmaland då det är snustort på besiktade 740/940 i oktober/november då det finns så extremt stort bilintresse här så vill alla ha något roligt på isen.


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
28 juli 2012
#40
Ni är inte dom ända som "funderat" på att bygga epa traktorer och sälja... bara i min bekantsksapkrets så känner jag säker 6-7olika killar som gjort detta med gott resultat. Jag tror dock konkuransen är hård.


Bmw osv..


Sök