Vilka bilar tjänar man mest på att köpa, laga och sälja?

Keller Hamster
2 augusti 2012 · 817 Inlägg

Richtenb skrev:
Folk får ju knappt sina ST200 bilar sålda för 15 000. Inte en jävel verkar vilja ha en mondeo....Vilket iofs är lite konstigt för det finns ju trots allt sämre bilar (kanske inte så många sämre dock)

volvostridsvagn skrev:
Men Ford Mondeo da? dom brukar va ganska billiga typ två tre tusen för en Mondeo från slutet på 90-talet.
Dom borde man kunna fixa till å sälja för typ 7-10000 tusen kanske?

Just ST200an är svår att sälja för folk tror dels det är en vanlig mondeo V6a och framför allt att det är just en V6a.

Bägge mina ST200 sålde jag till entusiaster för dom vet vad det är för bil.
Den förste som var och kollade på min sedan, hans styvfar, tyckte det var ett jäkla överpris för en vanlig mondeo.

Det sitter mycket riktigt kamkedja på dessa motorer. Dessutom finns/fanns det bara 40 st svensksålda.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
PerfectionR Japanese Engineering
2 augusti 2012 · 690 Inlägg

CHEEVA skrev:

PerfectionR skrev:
Om du har pengarna, Supra.

Med rätt kontakter kan du importera en US spec Supra från USA med en del saker att fixa (främst kosmetiska) väldigt billigt. Räknade själv vad det skulle kosta och vad bilen skulle kunna säljas för här i Sverige. Fick fram en ganska fin vinstsumma. I Sverige så känns det som om folk betalar vad som helst för att få en vänsterstyrd Supra smile

Kanske något att göra när man har tid och behov av pengar?

BMW M3 E46 är någonting att tänka över om man bor i UK. Priserna kommer stiga ganska snart och det finns gott om misshandlade exemplar som går att fixa med lite tid och vilja.

ge mig gärna den sida där det säljs us spec supror till humana priser ... kollar man på ebay.com så kostar de inte mycket mindre än vad de gör i sverige, så de e knappast lönt att importera

Du måste tänka på ett annat sätt. Du måste hitta alternativa vägar dvs genom forum, större bilhandlare, motorbyggare, försäkringsbolag med mera. Allt handlar om hur bra du kan bygga pålitliga kontakter.

Om det bara var en sida där alla kunde gå in och köpa en billig Supra genom en världskänd sida på internet så hade vem som helst kört Supra idag. Det är lätt att sätta ett för högt pris på en känd sida som alla besöker och sedan anses det priset som "normalt" men det finns sätt att hitta betydligt billigare Supror till ett bra pris, det gäller bara att tänka lite smart.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
volvostridsvagn
3 augusti 2012 · 62 Inlägg

Hur är det att sälja saab 9-5 98-02?
Samt vw passat 97-05?

skutte Bilrekonditionerare
3 augusti 2012 · 453 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Hur är det att sälja saab 9-5 98-02?
Samt vw passat 97-05?

9-5 går som smör om det är rätt exemplar. Sålde nyligen en 98 sedan med fullstämplad bok med bra vinst

MVH Rikard
Pim_Pim
3 augusti 2012 ·

Köpte en Saab 9000 i början på året som jag sedan sålde efter nån vecka, gick plus 4tusen och då gjorde jag ingenting med bilen.
Har nog aldrig tidigare tjänat pengar på en bil så lätt utan att ens ha kollat oljestickan.. tongue

Senast redigerat av Pim_Pim (3 augusti 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
4 augusti 2012 · 7 232 Inlägg

PerfectionR skrev:

CHEEVA skrev:

PerfectionR skrev:
Om du har pengarna, Supra.

Med rätt kontakter kan du importera en US spec Supra från USA med en del saker att fixa (främst kosmetiska) väldigt billigt. Räknade själv vad det skulle kosta och vad bilen skulle kunna säljas för här i Sverige. Fick fram en ganska fin vinstsumma. I Sverige så känns det som om folk betalar vad som helst för att få en vänsterstyrd Supra smile

Kanske något att göra när man har tid och behov av pengar?

BMW M3 E46 är någonting att tänka över om man bor i UK. Priserna kommer stiga ganska snart och det finns gott om misshandlade exemplar som går att fixa med lite tid och vilja.

ge mig gärna den sida där det säljs us spec supror till humana priser ... kollar man på ebay.com så kostar de inte mycket mindre än vad de gör i sverige, så de e knappast lönt att importera

Du måste tänka på ett annat sätt. Du måste hitta alternativa vägar dvs genom forum, större bilhandlare, motorbyggare, försäkringsbolag med mera. Allt handlar om hur bra du kan bygga pålitliga kontakter.

Om det bara var en sida där alla kunde gå in och köpa en billig Supra genom en världskänd sida på internet så hade vem som helst kört Supra idag. Det är lätt att sätta ett för högt pris på en känd sida som alla besöker och sedan anses det priset som "normalt" men det finns sätt att hitta betydligt billigare Supror till ett bra pris, det gäller bara att tänka lite smart.

förstår ändå inte hur du ska hitta en bil för runt 100 000 kr som i normala fall kostar 250-300 000kr... möjligtvis renoveringsobjekt men de kostar att laga/renovera också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
4 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

Billiga gamla volvo 7-9 serien. sist så köpte jag en 940 men trasig koppling enligt han som sålde den för 500 kr! Får ju 1500 på skroten tänkte jag så jag köpte den dirr.

Kommer hem, ställer av bilen, får 470 kr tillbaka på skatten! plus 4 bra däck på bilen, 4 okej vinterdäck samt halv tank bensin, som jag nu alltså har betalat 30 kr för!

Lägger mig under bilen och kollar om jag kan se något med kopplingen, Låsringen som håller slavcylindern på plats hade gått sönder, fixade en ny låsring från en reservdelsbil jag hade hemma och sålde sedan bilen för 7000 tror jag det var:)smile


Självklart kommer du inte göra så lysande affärer varje gång men folk skänker ju bort gamla 7 och 940 nästan. Så man kan ju ta och fixa dom, bes och sedan sälja för en 5-6k till folk som vill ha vinterbil.

Sedan får man ju nästan alltid med vinterdäck osv och dom säljer man ju också för 2K om dom är i fint skick.

Så jag hade kört på gamla volvo brukisar, du riskerar inte några stora summor och det är enkelt att laga dom samt lätta och billiga att få tag i.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 augusti 2012 · 7 232 Inlägg

zemet skrev:
Billiga gamla volvo 7-9 serien. sist så köpte jag en 940 men trasig koppling enligt han som sålde den för 500 kr! Får ju 1500 på skroten tänkte jag så jag köpte den dirr.

Kommer hem, ställer av bilen, får 470 kr tillbaka på skatten! plus 4 bra däck på bilen, 4 okej vinterdäck samt halv tank bensin, som jag nu alltså har betalat 30 kr för!

Lägger mig under bilen och kollar om jag kan se något med kopplingen, Låsringen som håller slavcylindern på plats hade gått sönder, fixade en ny låsring från en reservdelsbil jag hade hemma och sålde sedan bilen för 7000 tror jag det var:)smile


Självklart kommer du inte göra så lysande affärer varje gång men folk skänker ju bort gamla 7 och 940 nästan. Så man kan ju ta och fixa dom, bes och sedan sälja för en 5-6k till folk som vill ha vinterbil.

Sedan får man ju nästan alltid med vinterdäck osv och dom säljer man ju också för 2K om dom är i fint skick.

Så jag hade kört på gamla volvo brukisar, du riskerar inte några stora summor och det är enkelt att laga dom samt lätta och billiga att få tag i.

och hur ofta kan man köpa en bil för 500kr ? som man sedan kan ställa av och få 500kr tillbaka på skatten ?

tycker folk tar ut över pris på många 7-9 serien

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
volvostridsvagn
4 augusti 2012 · 62 Inlägg

Men om man vill ha tag på gammla bilar hur gör man då? finns ju inte så många på blocket ibland!
Kan man ta kontakt med transportstyrelsen och fråga te.x hur många 740 det finns i en viss ort och vilka som äger dom? Eller bryter det mot pul lagen eller?
Finns det inget annat sätt att få veta vilka som äger just en viss bilmodell?

volvostridsvagn
4 augusti 2012 · 62 Inlägg

zemet skrev:
Billiga gamla volvo 7-9 serien. sist så köpte jag en 940 men trasig koppling enligt han som sålde den för 500 kr! Får ju 1500 på skroten tänkte jag så jag köpte den dirr.

Kommer hem, ställer av bilen, får 470 kr tillbaka på skatten! plus 4 bra däck på bilen, 4 okej vinterdäck samt halv tank bensin, som jag nu alltså har betalat 30 kr för!

Lägger mig under bilen och kollar om jag kan se något med kopplingen, Låsringen som håller slavcylindern på plats hade gått sönder, fixade en ny låsring från en reservdelsbil jag hade hemma och sålde sedan bilen för 7000 tror jag det var:)smile


Självklart kommer du inte göra så lysande affärer varje gång men folk skänker ju bort gamla 7 och 940 nästan. Så man kan ju ta och fixa dom, bes och sedan sälja för en 5-6k till folk som vill ha vinterbil.

Sedan får man ju nästan alltid med vinterdäck osv och dom säljer man ju också för 2K om dom är i fint skick.

Så jag hade kört på gamla volvo brukisar, du riskerar inte några stora summor och det är enkelt att laga dom samt lätta och billiga att få tag i.

Jag vet att det är enkelt att sälja volvo 740/940n på vintern.
Men hur lättsålda är dom på sommaren?
Jag inbillar mig att turbo modellerna är mer lättsålda än gl modellerna?

zemet
4 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

CHEEVA skrev:

zemet skrev:
Billiga gamla volvo 7-9 serien. sist så köpte jag en 940 men trasig koppling enligt han som sålde den för 500 kr! Får ju 1500 på skroten tänkte jag så jag köpte den dirr.

Kommer hem, ställer av bilen, får 470 kr tillbaka på skatten! plus 4 bra däck på bilen, 4 okej vinterdäck samt halv tank bensin, som jag nu alltså har betalat 30 kr för!

Lägger mig under bilen och kollar om jag kan se något med kopplingen, Låsringen som håller slavcylindern på plats hade gått sönder, fixade en ny låsring från en reservdelsbil jag hade hemma och sålde sedan bilen för 7000 tror jag det var:)smile


Självklart kommer du inte göra så lysande affärer varje gång men folk skänker ju bort gamla 7 och 940 nästan. Så man kan ju ta och fixa dom, bes och sedan sälja för en 5-6k till folk som vill ha vinterbil.

Sedan får man ju nästan alltid med vinterdäck osv och dom säljer man ju också för 2K om dom är i fint skick.

Så jag hade kört på gamla volvo brukisar, du riskerar inte några stora summor och det är enkelt att laga dom samt lätta och billiga att få tag i.

och hur ofta kan man köpa en bil för 500kr ? som man sedan kan ställa av och få 500kr tillbaka på skatten ?

tycker folk tar ut över pris på många 7-9 serien

Alltså du kommer ju aldrig hitta en 740 för 500 kr på blocket för där är det lite mer insatta personer som lägger upp annonser. Men om man kollar tex en sida som heter www.orusttorget.se så skänker folk ofta bort bilar eller väldigt billigt pga att dom bara står osv så det är riktigt nice om man vill ha reservdelsbilar. Sedan så kör hela min familj 740 så det är allmänt känt på byggden att vi kör gamla volvo så folk i trakten ringer och frågar om man vill ha bilar lite då och då.

Och nej det äe inte ofta man får tillbaka lika mkt på skatten som man köpte bilen för och det sa jag ju dessutom i mitt inlägg.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
4 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Men om man vill ha tag på gammla bilar hur gör man då? finns ju inte så många på blocket ibland!
Kan man ta kontakt med transportstyrelsen och fråga te.x hur många 740 det finns i en viss ort och vilka som äger dom? Eller bryter det mot pul lagen eller?
Finns det inget annat sätt att få veta vilka som äger just en viss bilmodell?

Håll koll i annonser i din lokaltidning skulle jag säga och kolla även sidor som orusttorget.se som är gratis att annonsera på. Finns uddevallatorget.se också som också är en ort som ligger precis där jag bor så prova att skriva var du bor och sen torget tex luleåtorget.se osv.

Det man ska veta med dessa modeller är att det är en speciell köparklass, det är ju ofta ganska fattiga som kommer köpa din 740 av dig och då gäller det att sätta ut annonsen några dagar innan lönen kommer! dvs du sätter ut din annons den 22-23-24 så kommer folk att köpa den när dom precis har fått sin lön. sätter du ut den typ den 5e eller något så kommer du nog inte få sålt den på några veckor.

Det kanske är lite mera lättsålt på hösten och vintern men inget jag har märk av speciellt mkt utan det är vilket datum du sätter ut bilen som spelar roll.

Att turbobilarna skulle vara mera lättsålda vet jag inte, en hyfsad gl går ju för en 5-6k medans en hyfsat fin turbo går för 15-16k så det är kanske lite svårare att få sålt en turbo skulle jag tro.

Kolla runt lite omkring dig där du bor också, ofta så står det ju bilar som inte används i folks trädgårdar. Om du ser en sån bil så våga gå och knacka på och fråga om du får kolla på den och om dom vill sälja den. Speciellt medelålders och lite äldre har ju ingen vidare koll på blocket osv och tror ofta att dom inte heller får något för den på skroten så då låter dom den bara stå och så kommer du och säger att dom får 1000 kr för den så är dom bara glada att bli av med den. Är det medelålders eller äldre så brukar dom ju inte sladda bort alla dubbar i vinterdäcken osv heller så man brukar få fräscha däck med på köpet också.

Folk som har bilar stående på det viset är ofta bara glada att bli av med skiten som har stått och skräpat i trädgårn så där kan man göra riktiga klipp:)

Senast redigerat av zemet (4 augusti 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
4 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

Detta är det lätta och säkra alternativet med gamla volvo men vill han ha snabba cash så är det såklart större summor och även högre risker. En bekant till mig åker några resor om året till tyskland och köper husbilar för mellan 100k och 150k. Dessa kan han sedan sälja med 30-40K vinst i sverige eftersom husbilar är dyrare här. Så kan tänka mig att det är samma med bilar och motorcyklar. Med då måste man ju vara ganska insatt och dessutom kunna ligga ute med 150-200k i någon månad eller så.

Men då ger det ju såklart väldigt mkt mer vinst än om man ska köpa och sälja 740s.

Och skulle något vara trasigt på husbilen lr what ever man nu har köpt för dom summorna så kostar det kanske om man har otur och kamremmen går eller toppen spricker lr ngt 50000 kr att laga det och då går man istället back 20-30k.

Senast redigerat av zemet (4 augusti 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
PerfectionR Japanese Engineering
5 augusti 2012 · 690 Inlägg

CHEEVA skrev:

PerfectionR skrev:

CHEEVA skrev:

ge mig gärna den sida där det säljs us spec supror till humana priser ... kollar man på ebay.com så kostar de inte mycket mindre än vad de gör i sverige, så de e knappast lönt att importera

Du måste tänka på ett annat sätt. Du måste hitta alternativa vägar dvs genom forum, större bilhandlare, motorbyggare, försäkringsbolag med mera. Allt handlar om hur bra du kan bygga pålitliga kontakter.

Om det bara var en sida där alla kunde gå in och köpa en billig Supra genom en världskänd sida på internet så hade vem som helst kört Supra idag. Det är lätt att sätta ett för högt pris på en känd sida som alla besöker och sedan anses det priset som "normalt" men det finns sätt att hitta betydligt billigare Supror till ett bra pris, det gäller bara att tänka lite smart.

förstår ändå inte hur du ska hitta en bil för runt 100 000 kr som i normala fall kostar 250-300 000kr... möjligtvis renoveringsobjekt men de kostar att laga/renovera också

Tar ett väldigt enkelt exempel nu men iaf:

Exempel: Supra 6-växlad US-Spec defekta turbo aggregat, saknar främre stötfångare, sprucken eftermarknads FRP huv, sliten läder interiör. Finns i Sacramento, California. Hittades via en mekaniker i Los Angeles som jag kom i kontakt med via Supra Forums. Bilen kan vara i Sverige, körklar och registrerad och kostat mig endast 180 000 SEK.

Kan göra en kalkyl för dig om du vill, men då får du skicka PM smile

Men självklart är detta inte så enkelt och kräver erfarenhet och kontakter. Jag själv importerar bilar och delar till UAE och Saudi Arabien, delarna kommer främst från Japan, USA och Australien men bilarna från USA. Därifrån exporterar jag bilar till Indonesien, Azerbajdzjan, Iran , Kuwait samt Oman.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
volvostridsvagn
5 augusti 2012 · 62 Inlägg

Munkis skrev:
850 är som aids, lätt att skaffa men omöjlig att bli av med tongue Håll dig borta från dom om du tänkt tjäna pengar på bilen tongue

Men varför är volvo 850 så svår att sälja?

Nybergrobin
5 augusti 2012 · 2 382 Inlägg

volvostridsvagn skrev:

Munkis skrev:
850 är som aids, lätt att skaffa men omöjlig att bli av med tongue Håll dig borta från dom om du tänkt tjäna pengar på bilen tongue

Men varför är volvo 850 så svår att sälja?

Stor och tung bil som drar enormt med soppa!

volvostridsvagn
5 augusti 2012 · 62 Inlägg

Okej men jag har en 850 till salu nu som jag ska sälja skattad o bessad dock utan sommardäck!
Hur mycket tror du jag får för den?
Jag tänkte sälja den för 4000 kr.
Den har inte så mycket rost lite på skrämkanten bara.
Jag tycker den borde passa bra som familjebil?

Nybergrobin
5 augusti 2012 · 2 382 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Okej men jag har en 850 till salu nu som jag ska sälja skattad o bessad dock utan sommardäck!
Hur mycket tror du jag får för den?
Jag tänkte sälja den för 4000 kr.
Den har inte så mycket rost lite på skrämkanten bara.
Jag tycker den borde passa bra som familjebil?

4-5000kr låter inte helt fel

volvostridsvagn
5 augusti 2012 · 62 Inlägg

Finns inte så många volvo 855:or som är besiktad ett år framåt och skattad 10 månader för 4000 kr på blocket .
Eller?

loow Jävel
5 augusti 2012 · 2 018 Inlägg

Köp entusiastbilar. Typ Volvo 142 och sånt. Jag har aldrig gått back på en sån.
Man köper den, besiktigar den och säljer den med 5-10 i vinst.
En obes gammal volvo är aldrig dyr.

Köp inte 850/v70. Nästan omöjligt att göra en bra affär utan att lura någon.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang