nån som vet varför det försvinner kylarvätska? hjälp fort.

Svenss0n
27 september 2006 · 643 Inlägg

det försvinner kylarvätska från min bil efter typ en vecka. . så då får man fylla på igen. . :S. har beställt ett nytt kylvätskebehållare..  för den andra är sliten. kan det vara nån läcka i den gamla eller vad brukar det vara för fel?. . temp mätaren har alltid normal grad.

Volvo 850R (1997)
THEBADGUY Gorgilus addictus
27 september 2006 · 4 740 Inlägg

Kan vara så att toppackingen kan vara sönder....kommer de vatten från avgaserna?
Men de kan ju även vara som du säger...

Senast redigerat av THEBADGUY (27 september 2006)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
sternviken
27 september 2006 · 81 Inlägg

Enklast är ju o kolla om du kan se nån "pöl" under bilen eller så, annars kommer det vit-rök ur avgasröret? kolla hur oljan är, är den mjölkig har du vatten i oljan, vilket inte är så bra...
/Erik

Svenss0n
27 september 2006 · 643 Inlägg

om det skulle vara topppackningen. . hur märker man det? vad skulle vara fel om det vore vatten i avgasröret alternativt i oljan?

ska gå ut å titta nu genast. . såg att gamla kylvätskebehållaren hade en jäääääätteliten spricka högst upp. där det tryckte ut jääääättelite vatten till och med 15 min efter jag hade kört.. kan vara det som tryckt ut allt?

Volvo 850R (1997)
chrizz Administratör
27 september 2006 · 11 790 Inlägg

Svenss0n skrev:
om det skulle vara topppackningen. . hur märker man det? vad skulle vara fel om det vore vatten i avgasröret alternativt i oljan?

ska gå ut å titta nu genast. . såg att gamla kylvätskebehållaren hade en jäääääätteliten spricka högst upp. där det tryckte ut jääääättelite vatten till och med 15 min efter jag hade kört.. kan vara det som tryckt ut allt?

Är det vitt klägg i oljan så är det vatten... det är allt jag vet smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Svenss0n
27 september 2006 · 643 Inlägg

chrizz skrev:

Svenss0n skrev:
om det skulle vara topppackningen. . hur märker man det? vad skulle vara fel om det vore vatten i avgasröret alternativt i oljan?

ska gå ut å titta nu genast. . såg att gamla kylvätskebehållaren hade en jäääääätteliten spricka högst upp. där det tryckte ut jääääättelite vatten till och med 15 min efter jag hade kört.. kan vara det som tryckt ut allt?

Är det vitt klägg i oljan så är det vatten... det är allt jag vet smile

ser man det på oljestickan big_smile?

Volvo 850R (1997)
KarlNilsson Örebroare i exil
27 september 2006 · 970 Inlägg

Ja man kan se det på oljestickan om det finns på oljestickan wink Skruva annars av oljepåfyllningslocket och lys ner med en ficklampa så ser du om det finns "vitt klägg". Kan ju annars vara ditt värmepaket som läcker. Det märks främst på att luften i kupén blir lite fuktig + att man då och då kan känna av en söt lite konstig doft. Kolla också så kylaren inte läcker...

Hej FRA!
S-Larsson
27 september 2006 · 514 Inlägg

Ang klägget i oljan så kan det även komma på bilar som inte läcker, om man kör lite och korta resor med sin bil så uppstår ofta kondens i motorn vilket resulterar i att det kan bli lite klägg på oljepåfyllningslockets undersida osv..

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Svenss0n
27 september 2006 · 643 Inlägg

740GL skrev:
Ja man kan se det på oljestickan om det finns på oljestickan wink Skruva annars av oljepåfyllningslocket och lys ner med en ficklampa så ser du om det finns "vitt klägg". Kan ju annars vara ditt värmepaket som läcker. Det märks främst på att luften i kupén blir lite fuktig + att man då och då kan känna av en söt lite konstig doft. Kolla också så kylaren inte läcker...

jag har monterat på nya kylvätskebehållaren nu big_smile.. . . skitsnyggt blev det å inga sprickor å rent å fint smile. kanske blir bra nu?

det fanns ingen vit klägg på oljan utan den var svart å fin wink.

MEN. . det där med värmepaketet. . stämmer lite överens med det du sa. ibland när man tar på värmen i bilen. . så luktar det lite sött. . men bara ibland. å det finns ingen vätska inne i bilen? å det luktar inte glykol i den. . kan det vara det iaf?. . vad kostar värmepaketet neutral?

Senast redigerat av Svenss0n (27 september 2006)

Volvo 850R (1997)
Volvo_Elin Lastbilschaufför
27 september 2006 · 186 Inlägg

Hade samma problem med min volvo jag hade förr men sålde den...tror topplockspackningen var dålig...Läkte kylarvätska som bara den åsså vita illaluktande avgaser som bara den :S...hoppas dom fixat till det han som köpte den...var en fin bil annars som jag nu ångrar att jag ens sålt...

Ride Hard-Die Free!
Svenss0n
27 september 2006 · 643 Inlägg

inga vita avgaser heller smile.

om det är nått. . så är det nog värmepaketet som nnå snacka om. . för det luktade lite sött ibland MEN jag hade hört att det skulle läcka in vatten i kupen å så men det har det inte gjort smile

Volvo 850R (1997)
dusty Living in the fastlane
27 september 2006 · 2 616 Inlägg

jag har också haft samma problem hittade aldrig felet så jag sålde den tongue

Svenss0n
27 september 2006 · 643 Inlägg

nån som vet vad värmepaket går på smile?

Volvo 850R (1997)
KarlNilsson Örebroare i exil
27 september 2006 · 970 Inlägg

För att fortsätta lite på min idé om värmepaketet. Bildas det imma nån gång på vindrutan (t.ex direkt när du startar kupéfläktearna)? Hade det problemet på min gamla 740. Fick dock höra att värmepaketet var både kostsamt och bökigt att byta, så jag valde att stå ut med att få pytsa i lite glykol då och då istället. Börja annars med att kolla över alla slangar som kan tänkas ha med kylarvätskan att göra och se så att inte någon av dom är sprucken. Räcker med ett litet hål för att det ska "pissa" ut rätt så mycket på relativt kort tid.

Hej FRA!
Svenss0n
27 september 2006 · 643 Inlägg

740GL skrev:
För att fortsätta lite på min idé om värmepaketet. Bildas det imma nån gång på vindrutan (t.ex direkt när du startar kupéfläktearna)? Hade det problemet på min gamla 740. Fick dock höra att värmepaketet var både kostsamt och bökigt att byta, så jag valde att stå ut med att få pytsa i lite glykol då och då istället. Börja annars med att kolla över alla slangar som kan tänkas ha med kylarvätskan att göra och se så att inte någon av dom är sprucken. Räcker med ett litet hål för att det ska "pissa" ut rätt så mycket på relativt kort tid.

räcker ett litet hål i kylvätskebehållaren åxå för att det ska försvinna mkt snabbt wink? isf är det dä som är felet smile

Volvo 850R (1997)
KarlNilsson Örebroare i exil
27 september 2006 · 970 Inlägg

Nja jag har svårt att se hur ett hål i expansionskärlet skulle kunna leda till en så stor vätskeförlust. Beror såklart på var hålet i behållaren är/var iof. Låt säga att hålet var i botten, under nivån av någon av slanganslutningarna, så kanske jag kan köpa det. Men är det uppe vid locket, så låter det mindre troligt. Har du nu bytt expansionskärl, så fyll upp till rätt nivå. Sen kollar du av nivån då och då. Ser du att nivån sjunker, så vet du att felet ligger nån annanstans.

Hej FRA!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang