3901
Sök

Generatorn laddar men laddningslampan lyser - Mitsubishi Carisma -97

10 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Hej,

jag har problem med att laddningslampan lyser och slocknar inte trots att generatorn tycks fungera som den ska.
Generatorn är en Bosch 14V 90A. http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … or+14V+90A
Jag kan villigt erkänna att jag är totalt novis och allt jag gjort har jag läst mig till på diverse forum. Mao, svara så att även någon som jag förstår wink

Bilen är en Carisma -97 och jag har gjort följande:
* Mätt över batteriets poler. Drygt 12 volt då bilen är av. 14,3 volt på tomgång. 13,6 med massa strömförbrukare på och motorvarv kring 2000.
Så generatorn tycks ladda som den ska.
* Testade koppla startkabel mellan batteriets minuspol och jord samt generatorchassi men ingen skillnad.
* Kablar och kontakter tycks vara okej i den mån jag kunnat se dom.
* Spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+ när tändning är avslagen.
* På generatorn finns också en kontakt med ingång för två kablar. Den ena bör vara D+/L, den andra S?
Den ena som jag tror är D+/L visar iaf 12V när jag mäter mellan kabeln och jord eller generatorns chassi vid påslagen tändning.
Den andra som jag tror är S ger inget utslag (kan det vara här felet finns?)

Så, vad gör jag nu? Hur får jag laddningslampan att sluta lysa när jag kör? Den lyser för övrigt med ett i princip konstant sken. Inget flimmrande, inte att den kommer och går. Måhända är den aningens svagare än andra lampor, men det är knappt märkbart.

Tacksam för all hjälp.
Senast redigerat av kilomistra (30 juli 2012)

21 761 Inlägg
30 juli 2012
Går det att sätta den där kontakten på fel sätt eller kan den bara sitta på ett sätt?

10 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Den kan bara sitta på ett sätt.
Japanarna har tydligen lite andra benämningar och använder L för D+ och S för.. ja vaddå?

21 761 Inlägg
30 juli 2012
"S" står tydligen för "sense". Vad jag förstår så är den till för att känna av spänningen vid tex batteriet och justera upp laddspänningen vid behov. "L" tror jag står för "load" och den går alltså till laddlampan. smile

Här finns litegrann beskrivning på din typ av generator: http://myweb.tiscali.co.uk/jensenmonday … rnator.htm

Men varför laddlampan lyser trots att generatorn laddar är jag osäker på, kanske spänningsfall i kabeln till "L" i så fall.
Senast redigerat av Drönirettab (30 juli 2012)

10 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Tack för svar och för en bra länk!
Att följa kabeln från D+ till laddningslampan är i princip omöjligt. Funderar på om man skulle kunna dra en ny separat kabeln mellan D+ och laddningslampan för att se om det blir någon ändring.

Finns det andra felsökningar jag bör göra tro?

10 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Har nu lyckats testa kabeln som går från generatorn till kontrolllampan. Och den tycks vara hel hela vägen.
Så nu känns det som om jag står på ruta noll.
Vad göra?

21 761 Inlägg
11 augusti 2012
Om du drar ur den där kontakten som sitter på generatorn (S/L), lyser batterilampan när du slår på tändningen då?

10 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Nej, då är den släckt.

21 761 Inlägg
12 augusti 2012
Då kommer jag inte på någon bra förklaring, andra får ge mer råd. Iof kan du maila Startmotor.se (om det var där du köpte) och höra om de har förslag på lösning. smile

69 Inlägg
13 augusti 2012
"S", om det nu är en "sense-kabel", borde väl vara direkt kopplat till batteriets pluspol, och ska väl i så fall ha 
batterispänning hela tiden.

Annars kan det kanske vara fel på fältdioderna i generatorn eller deras anslutning.
(Kolla anslutningen "D+" om allt verkligen är helt ok där)

Förutom dom vanliga kraftdioderna i en generator så finns det några mindre dioder som kallas fältdioder.
Fältdioderna används för att skapa drivströmmen till generatorn själv så att säga.

När du först startar din bil så kommer en svag ström att gå igenom din laddningslampa vidare till generatorn och genom dess rotorlindning.
Strömmen som går genom laddningslampan används av generatorn för att initialt bygga upp ett magnetfält i rotorn vid start då inget eller ett mycket litet magnetfält finns.

När generatorn sedan kommit igång riktigt och börjat leverera laddström så ska generatorn själv också börja producera den ström som krävs för att upprätthålla magnetfältet i rotorn, och den strömmen tas ut via fältdioderna.
Om fältdioderna eller nån anslutning till dom är kass så kommer generatorn fortsätta att ta strömmen via din
laddningslampa för att magnetisera rotorn, vilket då innebär att lampan kommer lysa konstant.

Sök