Hej,
jag har problem med att laddningslampan lyser och slocknar inte trots att generatorn tycks fungera som den ska.
Generatorn är en Bosch 14V 90A.
http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … or+14V+90AJag kan villigt erkänna att jag är totalt novis och allt jag gjort har jag läst mig till på diverse forum. Mao, svara så att även någon som jag förstår

Bilen är en Carisma -97 och jag har gjort följande:
* Mätt över batteriets poler. Drygt 12 volt då bilen är av. 14,3 volt på tomgång. 13,6 med massa strömförbrukare på och motorvarv kring 2000.
Så generatorn tycks ladda som den ska.
* Testade koppla startkabel mellan batteriets minuspol och jord samt generatorchassi men ingen skillnad.
* Kablar och kontakter tycks vara okej i den mån jag kunnat se dom.
* Spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+ när tändning är avslagen.
* På generatorn finns också en kontakt med ingång för två kablar. Den ena bör vara D+/L, den andra S?
Den ena som jag tror är D+/L visar iaf 12V när jag mäter mellan kabeln och jord eller generatorns chassi vid påslagen tändning.
Den andra som jag tror är S ger inget utslag (kan det vara här felet finns?)
Så, vad gör jag nu? Hur får jag laddningslampan att sluta lysa när jag kör? Den lyser för övrigt med ett i princip konstant sken. Inget flimmrande, inte att den kommer och går. Måhända är den aningens svagare än andra lampor, men det är knappt märkbart.
Tacksam för all hjälp.