Mitt bilbatteri går ner till 1.2V, varför?

bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

gumsar skrev:
Om den dragit tjuvström så är det inte konstigt att batteriet är dött. Kontrollera det innan du spekulerar vidare.

Så kan t ex en liten 12v lampa dra ur batteriet såpass som ner till 1.2V? Tänkte det var så att när lampan slutade lysa drog den inte ström men så är det kanske inte.

Biljudsveteran sen 1984!
TL_Lifestyle Tekniker
31 juli 2012 · 552 Inlägg

Det finns väl mer än lampor som kan dra ström på en bil?

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
ExtraKim Team dBAkuten!
31 juli 2012 · 3 263 Inlägg

Hur lyser en lampa? När du vet svaret på det så vet du åxå svaret på om det kan fortsätta att gå ström igenom den utan att den lyser.. wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
TL_Lifestyle Tekniker
31 juli 2012 · 552 Inlägg

ExtraKim skrev:
Hur lyser en lampa? När du vet svaret på det så vet du åxå svaret på om det kan fortsätta att gå ström igenom den utan att den lyser.. wink

Va e de för j**la lampa ni snackar om? Glöm lampan. Fokusera på problemet istället

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
ExtraKim Team dBAkuten!
31 juli 2012 · 3 263 Inlägg

gumsar skrev:

ExtraKim skrev:
Hur lyser en lampa? När du vet svaret på det så vet du åxå svaret på om det kan fortsätta att gå ström igenom den utan att den lyser.. wink

Va e de för j**la lampa ni snackar om? Glöm lampan. Fokusera på problemet istället

Det är ju det vi gör. Om man inte vet vad man pratar om så kanske man inte ska ha så mycket attityd.... roll

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

Ja en lampa är väl som ett litet motstånd som då kan långsamt kan dra ur batteriet.

Just nu undrar jag hur batteriet kan dras ur till 1.2V för att sen kunna laddas och hålla 12.6v. Ska gå ut å testa å starta bilfan också. =P

Hade ju varit en sak om spänningen låg på 9 volt efter några dagar men har aldrig varit med om att det går ner såå mycket. 1.2 v borde ju bara innebära totalt kasst batteri. vad är fel på batteriet när det blir så?

Biljudsveteran sen 1984!
ExtraKim Team dBAkuten!
31 juli 2012 · 3 263 Inlägg

Ligger spänningen på 12.6v UTAN laddare? Om så är fallet, vad händer om du kopplar på en förbrukare (t.ex en 100W lampa)?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

ExtraKim skrev:
Ligger spänningen på 12.6v UTAN laddare? Om så är fallet, vad händer om du kopplar på en förbrukare (t.ex en 100W lampa)?

Var ute nu och tog bort laddaren. Satte tillbaka polerna och allt började lysa, lampor mm. Startade bilen utan problem och hade 14.3v i bilen. Med allt på då som fläkt, xenon, lysen, mm mm.

Skulle kanske testat med att bara sätta på bilens elförbrukare, alltså nyckeln till halva läget å sett hur mycket det sjunker??

Biljudsveteran sen 1984!
Turbotk
31 juli 2012 · 73 Inlägg

seriekoppla multimetern och sätt den på amper så du vet om bilen dra ur batteriet när den är avstängd.
0,5Amper i  5 dagar= 5*24*0,5=60Ah och då är batteriet typ helt slut...

0,5A drar en glödlampa på 6watt, så behövs inte mycket..

Lycka till smile

ExtraKim Team dBAkuten!
31 juli 2012 · 3 263 Inlägg

När du hade 1.2V mätte du då direkt på batteriet? Vad hade du för inställning på din multimeter?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
evilaudio
31 juli 2012 · 16 195 Inlägg

om en diodbrygga är trasig så tömmer den batteriet över en natt.   diodbryggan sitter i generatorn.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

ExtraKim skrev:
När du hade 1.2V mätte du då direkt på batteriet? Vad hade du för inställning på din multimeter?

Ja direkt på batteriet utan att polskorna satt på.
Hade inställning 20 på likspänning. Så jag har inte läst fel.

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

evilaudio skrev:
om en diodbrygga är trasig så tömmer den batteriet över en natt.   diodbryggan sitter i generatorn.

Okej, men kan diodbryggan vara bara sliten?

Startade ju bilen varje dag å körde den, innan helgen då den stod fyra dagar.

Biljudsveteran sen 1984!
offfroad Män med stil kör dieselbil
31 juli 2012 · 595 Inlägg

hoppar in lite här..

om du ska leta efter tjuvström i en e39 så för du banne mig hålla på LÄNGE och riva större delen av bilen..,
dem säkringar som jag har hittat i en e39 HITTILLS

i bagageutrymmet ovanpå batteriet,
ovanpå handskfacket
BAKOM handskfacket
under passagerare stol, matta , ljuddämpning, ( större delen av passagerare inredning ska ut för att hitta dessa säkringar )
under passagerare kypefilter

mitt förslag , sno/låna någon annan batteri och montera i bilen kvarstår problemet då är felet i bilen och du är ute på djupt vatten!

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
evilaudio
31 juli 2012 · 16 195 Inlägg

säger fortfarande att OM du bara haft 1.2V i ditt batteri så är de bara att kasta..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
31 juli 2012 · 7 241 Inlägg

Nu i helgen bytte jag en generator på en kompis S80 då generatorn låg och drog ca: 3A.
Troligen gången diodbrygga.

Känn på generatorn när motorn och bilen är kall......är den då ljummen/varm så ligger generatorn och stjäl ström. Då tar den ström bakvägen genom lindningarna...

Min syster hade med problemet att batteriet drogs ur på hennes 244.... Det visade sig vara startmotorn som låg och drog ström bakvägen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
31 juli 2012 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:
om en diodbrygga är trasig så tömmer den batteriet över en natt.   diodbryggan sitter i generatorn.

Håller med du......eh dig smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
evilaudio
31 juli 2012 · 16 195 Inlägg

jag har själv haft just de problemet med diodbryggan på 3 bilar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
1 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

bosabengt skrev:
Så kan t ex en liten 12v lampa dra ur batteriet såpass som ner till 1.2V?

Ja, en lampa fortsätter att dra ström även om spänningen är så liten att lampan inte lyser. För ett par år sedan var kupebelysningen i min bil påslagen i ett antal dygn, då var batterispänningen nere i runt 2 V om jag inte minns fel. Batteriet gick att ladda upp, men jag fick bråka ett tag med laddaren innan det funkade..

En sån djurladdning är dock så pass skadlig att ett batteri kan gå sönder direkt fastän det är helt nytt, det får man vara beredd på. Nu verkar det ju som att ditt batteri tog laddning, men det har säkert tappat en del kapacitet. Du kan göra ett litet test om batteriet ser ut att hålla laddningen:

Låt motorn vara avslagen, sätt multimeterns mätpinnar på batteripolerna. Vrid på tändningen så att halvljuset lyser, vrid igång fläkten på högsta hastighet. Låt detta vara på i 5 minuter och se hur mycket spänningen sjunker, den totala kapaciteten du drar ur batteriet är väldigt liten så det gör inget.

Jag har gjort ett sånt test med mitt batteri (Exide Maxxima 900, ett 50 Ah AGM-batteri) efter den där händelsen med djupurladdningen, strömförbrukningen mätte jag upp till ca 43 A med tångamperemeter. Efter 5 minuter hade spänningen sjunkit till omkring 11,9 V, inget dramatiskt spänningsfall egentligen. smile

Tjuvströmsmätning är det som gäller i ditt fall tycker jag, någonting är knas.

bosabengt
1 augusti 2012 · 2 035 Inlägg

Har ju tyvärr en E39 som har allt i utr väg, dock ska jag kolla om generatorn är varm och även mäta mellan sko och pol på plussen.

Batteriet är väl kasst då men jag tror att det kommer kunna starta bilen utan underhållsladdning flera ggr utan problem.

Hur kollar jag om det just är gen som drar ström?
Om bryggan är en slitdel så är det ju fullt möjligt att den är paj eftersom den gått 24000 mil.

tackar för alla svar hittintils   smile

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang