Elfel el. dålig jord nånstans?.. volvo 140

aaby
31 juli 2012 · 23 Inlägg

Jag ska försöka förklara problemet.

när jag slår på halv eller helljus så går voltmätarn ner från 14v till typ 10-11 v sen upp igen å stereon slutar spela typ en sekund. likadant när jag blinkar då går voltmätaren ner en bit och upp igen sen pendlar den i takt med blinkers mellan 12-14v. bromsar jag då ser man att lyktorna lyser svagare en liten stund.

men jag har mätt generatorn den ligger på 14v vid tomgång och ingen belastning, slår man på allt man har då ligger den på 13v och batteriet ligger också på 13v.

medans voltmätarn i bilen ligger på kanske 11v, men mäter jag på generaton ligger den på 13v med allt påslaget.

jag hade detta felet förut en gång, men sen rätt va de var så hade de lagat sig själv, men nu har de dykt upp igen.

kan felet vara nå dåligt relä, motstånd eller kanske dålig jord ?. eller kan de vara dåligt batteri ändå, för de har blivit helt urdraget nångång förut.

mvh

Volvo 145 "Polisen" (1969)
Drönirettab
31 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Börja med att kolla upp båda jordflätorna, ta loss och rengör dels flätornas kontaktyta och dels kontaktytan i kaross/balk. Är flätorna lite halvtrasiga så byter du ut dem mot nya.

Kolla den tunna pluskabeln mellan batterikabelsko och plusplinten vid innerskärmen, den kabeln ger ju spänning till det flesta saker i bilen eftersom en massa saker (tex tändlås) får sin spänning via plusplinten. Kika även att alla pluskablarna på plinten sitter ordentligt och inte har rost/ärg på kabelskorna. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang