Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

DKn
9 oktober 2012 · 535 Inlägg

Kan du lägga in adressen till blocket?

Civilarn
9 oktober 2012 · 249 Inlägg

Sök på v70 polis på blocket

omegalover
9 oktober 2012 · 118 Inlägg

Du förstår väl att den bilen i fel händer kan göra mycket skada! I västerås hade någon stoppat en kvinna i en bil och kidnappat henne! De var några som hade en volvo med stoppfunktion! Använd din fantasi så förstår du att det också är viktigt! Kanske försöker poliserna vara brottförebyggande och därför kontaktade "civilarn"??? Civilarn har inget att oroa sig över vad gäller lagföring! Finns inget att gå på!


zemet skrev:
Att dom ens lägger tid och resurser på att skrämma dig för ngt som inte ens är olagligt tycker jag är väldigt dumt...

Dom borde lägga mer tid på dom 98% av brotten dom inte löser istället...

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
9 oktober 2012 · 241 Inlägg

Vart är gilla knappen? Tack för folk som har förstående för rättsväsendet och inte bara skriker ACAB så fort dom blir stoppade på rutinkontroll.

Funkiee Saab älskare!
9 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

zemet skrev:
Att dom ens lägger tid och resurser på att skrämma dig för ngt som inte ens är olagligt tycker jag är väldigt dumt...

Dom borde lägga mer tid på dom 98% av brotten dom inte löser istället...

98%?? vilken källa har du den uppgiften från??


Hade din bil varit olaglig Civilarn hade polisen plockat av dig den bilen direkt....
Fråga "vad" polisen vill att du plockar av från bilen...sedan kontaktar du en jurist som får titta lite på detta ärendet...sen säger du till polisen att möta dig i rätten om du har all rätt på din sida..OCH låter dom preöjjsa kalaset för jusrist,din tid, samt en ärekränkning..

Har du rent mjöl i påsen och all rätt på din sida så stå på dig...Detta är bara ett maktspel som polisen tror dom kommer vinna..

Att sedan rikspolisstyrelsen svara en sak på ett mail och sedan Polisen i landet en annan e ju bara skrattretande..vet som inte ens själv vad som gäller??(detta gäller bilden som finns å sidan 1)

Vem är du egentligen Outlaw1??? är du ett troll från polisen eller vad är frågan? försövrigt får du visst skriva polis på bilen, har ett bevis till dock på en annan dator, hur som är det en informations chef lr vad det nu var, där står det även vilka lagar o paragrafer som hänvisas till att det är lagligt...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
zemet
9 oktober 2012 · 4 049 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

zemet skrev:
Att dom ens lägger tid och resurser på att skrämma dig för ngt som inte ens är olagligt tycker jag är väldigt dumt...

Dom borde lägga mer tid på dom 98% av brotten dom inte löser istället...

98%?? vilken källa har du den uppgiften från??


Hade din bil varit olaglig Civilarn hade polisen plockat av dig den bilen direkt....
Fråga "vad" polisen vill att du plockar av från bilen...sedan kontaktar du en jurist som får titta lite på detta ärendet...sen säger du till polisen att möta dig i rätten om du har all rätt på din sida..OCH låter dom preöjjsa kalaset för jusrist,din tid, samt en ärekränkning..

Har du rent mjöl i påsen och all rätt på din sida så stå på dig...Detta är bara ett maktspel som polisen tror dom kommer vinna..

Att sedan rikspolisstyrelsen svara en sak på ett mail och sedan Polisen i landet en annan e ju bara skrattretande..vet som inte ens själv vad som gäller??(detta gäller bilden som finns å sidan 1)

Jag kan faktiskt inte hitta tillbaka till min källa med att det endast är 2% av brotten som polisen löser...

Googlade lite grann men kunde inte hitta något bra alls men om jag får ta Leif GW Persson som källa så säger han såhär:

Leif G.W. Persson, professor i kriminologi och verksam vid Polishögskolan, menar att den svenska polisen är mycket ineffektiv, att den endast klarar av att lösa 10 % av alla brott och att en fjärdedel av polispersonalen skulle kunna få sparken utan att det påverkade polisverksamhetens effektivitet. Enligt Persson gör detta, att "Sverige har den mest ineffektiva poliskåren i världen"

Det med 2% gällde nog kanske bara inbrott, som svenska polisen är fruktansvärt dåliga på att lösa.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
it_mutt Avstängd
9 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

zemet skrev:
Att dom ens lägger tid och resurser på att skrämma dig för ngt som inte ens är olagligt tycker jag är väldigt dumt...

Dom borde lägga mer tid på dom 98% av brotten dom inte löser istället...

98%?? vilken källa har du den uppgiften från??


Hade din bil varit olaglig Civilarn hade polisen plockat av dig den bilen direkt....
Fråga "vad" polisen vill att du plockar av från bilen...sedan kontaktar du en jurist som får titta lite på detta ärendet...sen säger du till polisen att möta dig i rätten om du har all rätt på din sida..OCH låter dom preöjjsa kalaset för jusrist,din tid, samt en ärekränkning..

Har du rent mjöl i påsen och all rätt på din sida så stå på dig...Detta är bara ett maktspel som polisen tror dom kommer vinna..

Att sedan rikspolisstyrelsen svara en sak på ett mail och sedan Polisen i landet en annan e ju bara skrattretande..vet som inte ens själv vad som gäller??(detta gäller bilden som finns å sidan 1)

Och hur får du det till ärekränkning?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
IceEyes Varningar: För många..
9 oktober 2012 · 2 552 Inlägg

granadadr skrev:
har hört att sundsvalls poliskår är MKT kinkiga wink

Tycker poliskåren i Sundsvall är relativt sympatiska och har överseende med mycket. Härnösand däremot, deras polisstyrka har tagit begreppet "nitisk" till en ny nivå.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
it_mutt Avstängd
9 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

zemet skrev:

OUTLAW1 skrev:

zemet skrev:
Att dom ens lägger tid och resurser på att skrämma dig för ngt som inte ens är olagligt tycker jag är väldigt dumt...

Dom borde lägga mer tid på dom 98% av brotten dom inte löser istället...

98%?? vilken källa har du den uppgiften från??


Hade din bil varit olaglig Civilarn hade polisen plockat av dig den bilen direkt....
Fråga "vad" polisen vill att du plockar av från bilen...sedan kontaktar du en jurist som får titta lite på detta ärendet...sen säger du till polisen att möta dig i rätten om du har all rätt på din sida..OCH låter dom preöjjsa kalaset för jusrist,din tid, samt en ärekränkning..

Har du rent mjöl i påsen och all rätt på din sida så stå på dig...Detta är bara ett maktspel som polisen tror dom kommer vinna..

Att sedan rikspolisstyrelsen svara en sak på ett mail och sedan Polisen i landet en annan e ju bara skrattretande..vet som inte ens själv vad som gäller??(detta gäller bilden som finns å sidan 1)

Jag kan faktiskt inte hitta tillbaka till min källa med att det endast är 2% av brotten som polisen löser...

Googlade lite grann men kunde inte hitta något bra alls men om jag får ta Leif GW Persson som källa så säger han såhär:

Leif G.W. Persson, professor i kriminologi och verksam vid Polishögskolan, menar att den svenska polisen är mycket ineffektiv, att den endast klarar av att lösa 10 % av alla brott och att en fjärdedel av polispersonalen skulle kunna få sparken utan att det påverkade polisverksamhetens effektivitet. Enligt Persson gör detta, att "Sverige har den mest ineffektiva poliskåren i världen"

Det med 2% gällde nog kanske bara inbrott, som svenska polisen är fruktansvärt dåliga på att lösa.

Då säger en annan kriminolog (jag själv) att polisen 2011 klarade upp 38% av brotten (totalt)
Och 4% av bostadsinbrotten klarades upp. Ja, gällande bostadsinbrott är polisen långt ifrån bra på detta

Att säga att man inte hittar någon bra källa på brott säger en av två saker; man har inte försökt...eller är bland de sämsta i världen på att googla.

En sökning på "brottsstatistik" ger 100.000+ resultat, varav andra resultatet leder till...*tada* BRÅ (som även fick agera källa i mitt inlägg)

Senast redigerat av it_mutt (9 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OUTLAW1
9 oktober 2012 ·

it_mutt skrev:

OUTLAW1 skrev:

zemet skrev:
Att dom ens lägger tid och resurser på att skrämma dig för ngt som inte ens är olagligt tycker jag är väldigt dumt...

Dom borde lägga mer tid på dom 98% av brotten dom inte löser istället...

98%?? vilken källa har du den uppgiften från??


Hade din bil varit olaglig Civilarn hade polisen plockat av dig den bilen direkt....
Fråga "vad" polisen vill att du plockar av från bilen...sedan kontaktar du en jurist som får titta lite på detta ärendet...sen säger du till polisen att möta dig i rätten om du har all rätt på din sida..OCH låter dom preöjjsa kalaset för jusrist,din tid, samt en ärekränkning..

Har du rent mjöl i påsen och all rätt på din sida så stå på dig...Detta är bara ett maktspel som polisen tror dom kommer vinna..

Att sedan rikspolisstyrelsen svara en sak på ett mail och sedan Polisen i landet en annan e ju bara skrattretande..vet som inte ens själv vad som gäller??(detta gäller bilden som finns å sidan 1)

Och hur får du det till ärekränkning?

personlig kränkning då då viktigpetter.

zemet
9 oktober 2012 · 4 049 Inlägg

omegalover skrev:
Du förstår väl att den bilen i fel händer kan göra mycket skada! I västerås hade någon stoppat en kvinna i en bil och kidnappat henne! De var några som hade en volvo med stoppfunktion! Använd din fantasi så förstår du att det också är viktigt! Kanske försöker poliserna vara brottförebyggande och därför kontaktade "civilarn"??? Civilarn har inget att oroa sig över vad gäller lagföring! Finns inget att gå på!


zemet skrev:
Att dom ens lägger tid och resurser på att skrämma dig för ngt som inte ens är olagligt tycker jag är väldigt dumt...

Dom borde lägga mer tid på dom 98% av brotten dom inte löser istället...

Så du tror på allvar att dom inte hade kidnappat henne för att dom inte hade en volvo med stopfunktion?

Det kanske skulle vara så att någon skulle utge sig för att vara myndighetsperson med den bilen och orsaka skada även om jag anser att den risken är väldigt liten och att ville dom orsaka skada kunde dom troligen lika lätt göra det med en vanlig bil utan extra utrustningen. 

Bilen kan ju göra nytta också, folk kanske tror att det är polisen och kör långsammare istället och på så sätt undviker en olycka.

Det jag ville komma med detta är att jag tycker det är ett jävla slöseri med polisresurser, dom borde ut och jaga buset istället för att kalla ner folk till stationen för att dom inte gillar hur deras bil ser ut....

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
omegalover
9 oktober 2012 · 118 Inlägg

Nu handlade det inte om kidnappningen i sig utan på vilket sätt stoppfunktioen och en volvo som såg ut som en civilbil kunde göra och det användes av fel personer! Du måste kunna läsa en text och förstå innehållet i den!

Du måste se hela bilden,ett samtal från en kontorsråtta skadar inte då polisen även måste prata med allmänheten och inte passera någon på gatan: "ursäkta polisen", "kan inte prata just nu, måste lösa brott, hejdå" haha! Förstår du ´vad jag menar?!

Men du har ju rätt till din åsikt!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
zemet
9 oktober 2012 · 4 049 Inlägg

it_mutt skrev:

zemet skrev:

OUTLAW1 skrev:

98%?? vilken källa har du den uppgiften från??


Hade din bil varit olaglig Civilarn hade polisen plockat av dig den bilen direkt....
Fråga "vad" polisen vill att du plockar av från bilen...sedan kontaktar du en jurist som får titta lite på detta ärendet...sen säger du till polisen att möta dig i rätten om du har all rätt på din sida..OCH låter dom preöjjsa kalaset för jusrist,din tid, samt en ärekränkning..

Har du rent mjöl i påsen och all rätt på din sida så stå på dig...Detta är bara ett maktspel som polisen tror dom kommer vinna..

Att sedan rikspolisstyrelsen svara en sak på ett mail och sedan Polisen i landet en annan e ju bara skrattretande..vet som inte ens själv vad som gäller??(detta gäller bilden som finns å sidan 1)

Jag kan faktiskt inte hitta tillbaka till min källa med att det endast är 2% av brotten som polisen löser...

Googlade lite grann men kunde inte hitta något bra alls men om jag får ta Leif GW Persson som källa så säger han såhär:

Leif G.W. Persson, professor i kriminologi och verksam vid Polishögskolan, menar att den svenska polisen är mycket ineffektiv, att den endast klarar av att lösa 10 % av alla brott och att en fjärdedel av polispersonalen skulle kunna få sparken utan att det påverkade polisverksamhetens effektivitet. Enligt Persson gör detta, att "Sverige har den mest ineffektiva poliskåren i världen"

Det med 2% gällde nog kanske bara inbrott, som svenska polisen är fruktansvärt dåliga på att lösa.

Då säger en annan kriminolog (jag själv) att polisen 2011 klarade upp 38% av brotten (totalt)
Och 4% av bostadsinbrotten klarades upp. Ja, gällande bostadsinbrott är polisen långt ifrån bra på detta

Att säga att man inte hittar någon bra källa på brott säger en av två saker; man har inte försökt...eller är bland de sämsta i världen på att googla.

En sökning på "brottsstatistik" ger 100.000+ resultat, varav andra resultatet leder till...*tada* BRÅ (som även fick agera källa i mitt inlägg)

Jag kollade runt en stund när jag googlade och läste på flera ställen att när polisen la ner ett ärende så ansåg dom att det var uppklarat och la till det i sin statistik över lösta brott, och även att dom fuskade väldigt mycket med sin statistik.

Ett exempel som tog upp var att dom hade tagit fast en person som odlade marijuana plantor. Person en hade 38 plantor och polisen ansåg då att dom hade löst 38 st brott istället för vad jag anser är ett brott.

Därför tyckte jag inte att jag kunde lita på siffrorna på brå speciellt eftersom det verkar vara viktigare att man har bra statistik än att befolkningen känner sig trygga och att polisen gör ett bra jobb.

Jag har inget emot enskilda poliser utan tror tvärt om att majoriteten är bra människor men polisledningen verkar vara riktigt kass. Och att man sänker kraven för att bli polis när det är över 16000 sökande till mindre än 700 platser eller kvoterar in kvinnliga muslimer som inte ens klarar kraven är väldigt underligt enligt mig.

Svenska polisen gör ett dåligt jobb trots att det idag är mer polisen än någonsin tidigare, lösningen är alltså sänkta krav och att kvotera in personer som inte ens skulle klara den första gallringen?

Du som kriminolog har säkert väldigt intressanta synpunkter på detta som jag gärna skulle vilja höra, det är alltid intressant att höra den andra sidan istället för bara vad media har att säga:) Vi kan ta det i PM ifall resten av trådföljarna inte är intresserade av detta då det är off topic.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
9 oktober 2012 · 4 049 Inlägg

omegalover skrev:
Nu handlade det inte om kidnappningen i sig utan på vilket sätt stoppfunktioen och en volvo som såg ut som en civilbil kunde göra och det användes av fel personer! Du måste kunna läsa en text och förstå innehållet i den!

Du måste se hela bilden,ett samtal från en kontorsråtta skadar inte då polisen även måste prata med allmänheten och inte passera någon på gatan: "ursäkta polisen", "kan inte prata just nu, måste lösa brott, hejdå" haha! Förstår du ´vad jag menar?!

Men du har ju rätt till din åsikt!

Ja och du måste väll först att den som som vill begå ett brott inte kommer att hindras pga att den inte har ett fordon som ser ut som en polisbil? Fel personer kommer begå det brottet ändå och därför anser jag att det är slöseri med resurser att jaga svensson som har en bil som ser ut som en civilbil.

Dessa kontorsrottor som du pratar om har ju också en funktion, alla poliser är ju inte ute på biljakt hela tiden. Den personen kunde istället ägnat sin tid att sätta fast dom som håller på med bedrägerier på blocket tex.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
omegalover
9 oktober 2012 · 118 Inlägg

Jag har inte hållit med om att polisen gör rätt i att kontakta "civilarn" men nu har han gjort det och det bestämmer han själv obeorende av vad du eller jag tycker att han ska ägna sin tid med!! Jag har skrivit till "civilarn" om mina råd till honom, men det kanske du missat!
Det förstår väl alla att brotten kommer ske ändå! Det är upp till polismannen själv att bestämma om han "slösar" tid på att kontakta "civilarn". Det kanske han tycker är viktigt? Men jag tror fortfarande att de ville göra sig en bild av vilken sorts kille "civilarn" är och vilket syfte han har med bilen! Samt att de ville skrämma honom till att inte sälja bilen i färdigt skick, vilket de lyckades med!! men disskussioner om att polisen borde göra sitt jobb och ägna tid åt viktigare saker hör inte hemma här i denna tråd.

Ha det bra!

zemet skrev:

omegalover skrev:
Nu handlade det inte om kidnappningen i sig utan på vilket sätt stoppfunktioen och en volvo som såg ut som en civilbil kunde göra och det användes av fel personer! Du måste kunna läsa en text och förstå innehållet i den!

Du måste se hela bilden,ett samtal från en kontorsråtta skadar inte då polisen även måste prata med allmänheten och inte passera någon på gatan: "ursäkta polisen", "kan inte prata just nu, måste lösa brott, hejdå" haha! Förstår du ´vad jag menar?!

Men du har ju rätt till din åsikt!

Ja och du måste väll först att den som som vill begå ett brott inte kommer att hindras pga att den inte har ett fordon som ser ut som en polisbil? Fel personer kommer begå det brottet ändå och därför anser jag att det är slöseri med resurser att jaga svensson som har en bil som ser ut som en civilbil.

Dessa kontorsrottor som du pratar om har ju också en funktion, alla poliser är ju inte ute på biljakt hela tiden. Den personen kunde istället ägnat sin tid att sätta fast dom som håller på med bedrägerier på blocket tex.

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
it_mutt Avstängd
9 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
personlig kränkning då då viktigpetter.

På vilket sätt då?

För att kränkning ska anses uppstå krävs att det är en attack mot någons integritet. Den integritet som skyddas av lagen är då följaktligen "Personlig integritet", och den innefattar;

"Personlig integritet är den enskildes rätt att kontrollera vem som kan få tillgång till dennes privata information."

Och innefattas av ex.vis PUL.

Men för att hålla oss till kränkningar;

När kränkningens ska bedömas ska hänsyn tas till de omständigheter som anges i punkterna 1-5 i 5 kap. 6 § skadeståndslagen: Att handlandet;

1) haft förnedrande eller skändliga inslag
2) varit ägnat att framkalla rädsla för liv eller hälsa
3) riktat sig mot en person som har svårigheter att värna sin egen integritet
4) inneburit missbruk av beroende- eller förtroendeställning
5) varit ägnat att väcka allmän uppmärksamhet. Vidare ses generellt sexualbrott och grova våldsbrott som grövre kränkningar. Även upprepade handlingar föranleder ofta att kränkningen ses som grövre.

Man skulle -möjligen- och genom att hårddra det kunna blanda in punkt 4.

- - - - - - - - - - - - - -


zemet skrev:
Jag kollade runt en stund när jag googlade och läste på flera ställen att när polisen la ner ett ärende så ansåg dom att det var uppklarat och la till det i sin statistik över lösta brott, och även att dom fuskade väldigt mycket med sin statistik.

Ett exempel som tog upp var att dom hade tagit fast en person som odlade marijuana plantor. Person en hade 38 plantor och polisen ansåg då att dom hade löst 38 st brott istället för vad jag anser är ett brott.

Därför tyckte jag inte att jag kunde lita på siffrorna på brå speciellt eftersom det verkar vara viktigare att man har bra statistik än att befolkningen känner sig trygga och att polisen gör ett bra jobb.

Jag har inget emot enskilda poliser utan tror tvärt om att majoriteten är bra människor men polisledningen verkar vara riktigt kass. Och att man sänker kraven för att bli polis när det är över 16000 sökande till mindre än 700 platser eller kvoterar in kvinnliga muslimer som inte ens klarar kraven är väldigt underligt enligt mig.

Svenska polisen gör ett dåligt jobb trots att det idag är mer polisen än någonsin tidigare, lösningen är alltså sänkta krav och att kvotera in personer som inte ens skulle klara den första gallringen?

Du som kriminolog har säkert väldigt intressanta synpunkter på detta som jag gärna skulle vilja höra, det är alltid intressant att höra den andra sidan istället för bara vad media har att säga:) Vi kan ta det i PM ifall resten av trådföljarna inte är intresserade av detta då det är off topic.

Ska bara tillägga att vi som är kriminologer inte har någon egentlig koppling till polisen och att de siffror jag hänvisade till är faktiska uppklarningssiffror (där brottet antingen klarats upp så till vida att man kunnat säkra teknisk bevisning nog för att gripa någon, eller gripit någon på annat vis).

Tror dock att biten med nedlagda vs uppklarade brott blivit förvrängt på vägen. Jag -antar- att utgångspunkten varit att ett "nedlagt brott" är bättre än ett "öppet ouppklarat brott".


Nåja, absolut, känner du för det så bara PM:a på

- - - - - - - - - -- - - - - - - - - -

Nog lagtugg från min sida i tråden smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
9 oktober 2012 · 7 300 Inlägg

IceEyes skrev:

granadadr skrev:
har hört att sundsvalls poliskår är MKT kinkiga wink

Tycker poliskåren i Sundsvall är relativt sympatiska och har överseende med mycket. Härnösand däremot, deras polisstyrka har tagit begreppet "nitisk" till en ny nivå.

ok,, jag har ju som sagt bara HÖRT detta wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
bmx
17 oktober 2012 · 7 100 Inlägg

hadde planer på att göra om bilen,men de gick i stöpet......

så detta finns till salu om nån är sugen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27938/27938-2a8aef51b1783fd66c9cb39b6c43fd10.jpg

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
DKn
17 oktober 2012 · 535 Inlägg

Pris?

bmx
17 oktober 2012 · 7 100 Inlägg

400 kr för allt!kopierar ifrån annonsne tongue
2 st blåa saftblandare,alldrig andvänd.
blixljus vit,alldrig andvänd.
2 st blåa/röda lampor.har kopplat in annan blixtljus i dom pga dom andra var trasig,medföljer org dosa andra plastkåpor.
2 st x-ljus,alldrig andvända!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang