gtjim skrev:
hej ni . håller på o bygger lite på en bmw . och då har jag börjat rensa ur kontakter o kablar som inte används det finns ju masso massor med kablar och kontakter som inte använd och som aldrig kommer användas...
och då hittade ja dessa kontakter :
kontakt 1 sitter brevid hanskfacket men går ej till något. någon som vet vad den är tillför . tänkte så den inte är till dataläsning eller programering av bilen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ef5e57.jpgsen har vi två kontaker som båda låg under mattan precis framför växelspaken men som inte gick till något hellr ... ?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f3bd6b.jpgoch så har vi en hög med sladdar med olika gummi tuter på. sladdarna kommer framifrån bilen sedan dras dom ut ca 3 dm från kabelstammen och kopplas ihop färg för färg och löds ihop sedan går dom tillbaka in i kabelstammen och forsätter . någon som vet varför bmw har gjort så ??? ... kan det vara för att ge extra motstånd i kabel eller fyller det någon annan funktion ?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … de3a0b.jpgmvh jimmy
om jag skulle slänga ur mig en gissning så är det så att bmw har ju massor av olika tillbehör som man kan välja till när man köper bilen.., cd växlare, 30 olika stereo , lampor här och var, osv, och jag gissar på att kabelhärvan i varje bil är menad att man kan bara koppla in vilken tillbehör som helst , och dem kontakter som inte används lämnas bara där..
varför, ja det kanske är billigare att göra en och samma kabelhärva till en stor mängd bilar än att göra massor av olika kabelhärvor till en små mängd bilar...
( jag har också märkt samma på massa andra bilar också.. )
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a