6150
Sök

Bilmärken utan tech 2 och liknande?

8 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Har i dagsläget en Saab 93 och börjar att tröttna på grejen med att man knappt kan göra något utan att kontakta en verkstad för att få saker ingifta med en tech 2. Så ska nog börja att se mig om efter någon annan trevlig bil, men funderar på om det kanske trots allt finns liknande system på alla moderna bilar? Har bara haft gamla bilar före Saaben så har lite dålig koll. Så min fråga är vilka bilmärken ska man hålla sig undan från om man inte vill ha detta problemet, eller vilka ska man titta närmare på. Om det är liknande på de flesta moderna bilar så får man väl bara gilla läget...

8 922 Inlägg
6 augusti 2012
Till SAAB 93 behövs det ingen tech2 alla bilar mellan 1954 och 1960 är utan avancerad elekronik.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

8 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Det var lite fyndigt, 9-3 då.

533 Inlägg
6 augusti 2012
Håller med att detta kan vara ett gissel, rent generellt så började detta i med att motorerna i allt högre utsträckning blev utrustade med elektronisk bränsleinsprutning. Någonstans började detta i övergången till nittiotalet, bränsleinsprut, styrservo och elmanövrerad taklucka tillhörde lyxigare bilar innan.

Kamremmen och mac-phersonbenen kom ju i mitten av sjuttiotalet och försvårade en del för gör det-självaren.

Så tipset är bilar från nittiotalet beroende på hur duktig du är på mecket men på dessa är det mycket kvar av det gamla mekaniska. smile

My car Brings Me Women

8 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Så det är alltså liknande system på alla moderna bilar idag? Vet ju att det är mycket som är svårt att göra själv, och det är väl förståeligt till viss del, men som nu när min CDspelare har gått sönder och jag tänkte leta reda på en på skroten för att byta med, bara dra ur den gamla och skjuta i den "nya". Nej det går ju såklart inte då måste man till verkstaden och betala runt 500 för att dom ska gifta in den. Lite löjligt tycker jag.

533 Inlägg
6 augusti 2012
Det är ju så det är tänkt också,verkstaden gör allt mindre men tjänar mer pengar än förut och det är ju på något sätt självklart när mna driver en verkstad

Knallhatt skrev:
Så det är alltså liknande system på alla moderna bilar idag? Vet ju att det är mycket som är svårt att göra själv, och det är väl förståeligt till viss del, men som nu när min CDspelare har gått sönder och jag tänkte leta reda på en på skroten för att byta med, bara dra ur den gamla och skjuta i den "nya". Nej det går ju såklart inte då måste man till verkstaden och betala runt 500 för att dom ska gifta in den. Lite löjligt tycker jag.

My car Brings Me Women

Sök