Inga felkoder seat ibiza 1.6 sxe -97

karlsson_1984
6 augusti 2012 · 671 Inlägg

hämtade aset från verkstaden idag och det finns inga fel på bilen enligt dom.
konstigt att den tvärt lägger av i svängar och korsningar och hostar o spottar. ingen som har nå tips innan jag kör den för skrotning imorgon. synd på en bil som är värd runt 10-13.000 och slakta

karlsson_1984
6 augusti 2012 · 671 Inlägg

vart har alla kunniga personer tagit vägen. finns det nåt bättre forum där man kan få hjälpen

AggeR
7 augusti 2012 · 22 Inlägg

Kan inte mycket om bilar, men du kan i varje fall skriva vad du har försökt göra åt felen/felet och t.ex. ge några foton eller vad som helst. Lite svårt att bara gissa sig fram nu.

karlsson_1984
7 augusti 2012 · 671 Inlägg

jepp jag har skapat flera trådar om fenomenet. men har bytt rotor och fördelarlock tändstift tändkablar tändspole. har varit i kontakt med seat sverige men blir hänvisad till en verkstad som i sin tur pratar med seat support. men jag misstänker att det kostar myyyycket mer än detta är värt+ resan 15 mil till närmaste auktiriserande seat verkstad. konstigt att en felkodsavläsning inte visade någonting. bilen la precis av tvärt igen mitt på vägen när jag skulle åka och efter 4 startförsök så kom jag iväg om jag varvade så att jag har hjulspinn annars lägger den av ungefär som om jag vrider av nyckeln

twin_cam Smålänning
7 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Kolla så batterikablarna är åtdragna.

Sätt en extra jordkabel mellan motor och kaross eller motor till Batteriets minus. Det är det första jag skulle prova, jordflätor kan vara dåliga även om dom är fina och en dålig jordfläta kan orsaka det felet du har.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
VinDisel
7 augusti 2012 · 456 Inlägg

bränslepump i tanken?

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
karlsson_1984
7 augusti 2012 · 671 Inlägg

låter skumt men skulle motorn lägga av tvärt om jorden är dålig. har ruggat upp dessa jordytor och sprayat för mer kontakt. soppapumpen surrar och går även under körning men när bilen dör så blir ju även pumpen tyst

sitter dock ingen jordfläta på min bil utan en riktigt vanlig jordkabel orginal

Senast redigerat av karlsson_1984 (7 augusti 2012)

karlsson_1984
7 augusti 2012 · 671 Inlägg

det slog mig nu när du nämde jordfläta så vill jag minnas att det sitter en liten jordfläta från t-spolen till motorn. ska testa ohm mäta den och jämföra mot en vanlig kabel

VinDisel
7 augusti 2012 · 456 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
låter skumt men skulle motorn lägga av tvärt om jorden är dålig. har ruggat upp dessa jordytor och sprayat för mer kontakt. soppapumpen surrar och går även under körning men när bilen dör så blir ju även pumpen tyst

sitter dock ingen jordfläta på min bil utan en riktigt vanlig jordkabel orginal

är det vid någon spec soppa nivå det händer typ halvtank, full tank osv..

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
mb_pucken
7 augusti 2012 · 5 083 Inlägg

glapp i bränslepumpsrelä? glapp i kabel till bränslepump? funkar tankmätaren när bilen lägger av? har du kollat om det finns gnistaa när den inte går eller om det är ett bränslerelaterat fel. tvär dör den som om du slår av nyckeln eller mer åt soppa torsk hållet? lite blubb blubb blubb host, död...? hördes bränslepumpen när den krånglar?  mycket frågor men mem..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
karlsson_1984
7 augusti 2012 · 671 Inlägg

var ute och startade bilen nu och öppnade huven så fick den stå på tomgång  och när jag väl stod där så la den bara av utan förvarning alltså tvärt som om jag drar av tändhatten alltså. sen startade jag den igen och då gick den hela tiden utan att lägga av och då slet jag och drog i alla kablar och kontakter även dom under ratten vid säkringsboxen och det var tydligen inget glapp där. sen fick bilen gå på tomgång medans jag kollade bensinpumpen och jag vet inte hur hårda slangarna ska vara men jag kunde nypa ihop dom lite lätt med fingrarna och sen läckte det en bensin ur slangen där. inga mängder utan slangen blev lite fuktig bara.. märkte dock att bilmotorn gick lite ojämt i varven i det ögonblicket. men jag har ingen aning om det beror på just det.


provade att mäta på + på batteri och sen på jordpunken på motorn och fick ut ca 0.65 volt typ

Senast redigerat av karlsson_1984 (7 augusti 2012)

karlsson_1984
7 augusti 2012 · 671 Inlägg

VinDisel skrev:

karlsson_1984 skrev:
låter skumt men skulle motorn lägga av tvärt om jorden är dålig. har ruggat upp dessa jordytor och sprayat för mer kontakt. soppapumpen surrar och går även under körning men när bilen dör så blir ju även pumpen tyst

sitter dock ingen jordfläta på min bil utan en riktigt vanlig jordkabel orginal

är det vid någon spec soppa nivå det händer typ halvtank, full tank osv..

nix det är samma oavsett nivå

mb_pucken
8 augusti 2012 · 5 083 Inlägg

kolla om du kan mäta dig fram till  bränslepumpsrelät och sedan bygla det och kolla alt. dra en separat kabel till pumpen och prova så du kan utesluta den biten. kan även vara värt att byta säkringen till bränslepump och tändning. har vart med om ett liknande fel på en golf och då var det glapp i en säkring. har du provat osh rucka och knacka lite försiktigt på motorstyrdornet? kollat och smörjt alla kontakter?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
twin_cam Smålänning
8 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Fixa läckan, det ska inte läcka bensin alls när du klämmer på slangen, då suger den luft där och kan stanna för det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tjulin
8 augusti 2012 · 242 Inlägg

hur mycket bensin har du i tanken?
har vart med om att skvalpskyddet i soppapumpsarmaturen går sönder på flera golfar då får dom samma problem när man har lite mindre än halvtank. det är ju inte helt omöjligt att det sitter en liknande pump i den bilen

BMW 535I (1991)
karlsson_1984
8 augusti 2012 · 671 Inlägg

har full tank  och läckan är tätad och jag körde problemfritt ett tag igen då som vanligt tills idag då jag skulle ut från en korsning då den la av  och ville inte nå mer sen då den inte tänder  som den bör göra.. jag tror dock inte detta har något all med soppa att göra då den stängs av direkt utan en förvarning typ som om soppan är slut

pumpen går ialla fall en stund efter att motorn lagt av

Senast redigerat av karlsson_1984 (8 augusti 2012)

karlsson_1984
9 augusti 2012 · 671 Inlägg

tror möjligtvis att jag hittat på varför bilen lägger av. för om bilen är igång och så vrider jag nyckeln pyttelite mot off så stängs den av direkt och jag kan misstänka att detta då inträffar lite när som helst

karlsson_1984
10 augusti 2012 · 671 Inlägg

sitter ratthyllsan bara på pressad. den är inte så vacker nu när jag provat med 2 armad avdragare

twin_cam Smålänning
11 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Hylsan är pressad ja, men den brukar vara RIKTIGT besvärlig att få väck.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
karlsson_1984
11 augusti 2012 · 671 Inlägg

märkte det tyvärr så det blev hammaren och måste ha nytt lås och rattaxelrör nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang