3985
Sök

Fordonskännedoms prov, men behöver hjälp med några frågor.

733 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
ja, saken e den att ja e väldigt villig at lära mig men kan typ inte så mkt tongue o när ja frågar min lärare om hjälp skiter han i de, så ja pratar inte me han längre. men skit samma, ja skulle behöva hjälp med några frågor som ja inte riktigt kan hitta svar på. alltså inte på provet, men i boken tongue

(frågor om skolan övninsfordon, en volvo v70)
1. F. vilka lampor slocknade när motorn startade och varför slocknade de?
   S. alla lampor slocknade utom parkeringsbromsen... men varför?!

2. F. vilka lampor lyser trots att motorn är i gång? är detta normalt? varför?
   S. parkeringsbromsen lyser.. men varför!? o e de normalt!?

(överiga frågor)
3. F. vad kan orsaka att motor blir onormalt varm?
   S. jaaa.. varför!? de vet inte ja..

4. F. i vissa fordon förekommer säkerhetsutrustning som kallas SRS. vad menas med det?
  S. va betyder de?? hmm

ja tackar väldigt mkt om nån vill hjälpa mig smile VÄLDIGT tacksamm e ja till den/dom personen/personerna

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

Rekondare
289 Inlägg
28 september 2006
Nu är jag ingen expert men jag kan väl chansa:

1. Alla slocknade väl för att bilen är utan fel och därmed behöver ingen lysa förutom parkeringsbromsen om den är i då...(?)

2.Parkeringsbromsens lampa indikerar att bromsen är i och den kommer fortsätta lysa tills den är ur....(?)

3.Hårdkörning med mycket varv, tungt släp o.s.v...kan finnas många anledningar men huvudsakligen är det väl att motorn fått anstränga sig mer än vad som är normalt/bra...(?)

4. SRS är samma sak som airbag...

Hehe,hoppas att något hjälpte och jag inte kom med bara dumma självklara påståenden wink

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 september 2006
Svar #3. Blir även onormalt varm om:
* ev. rem till vattenpump slirar / har gått av
* fel på termostat (öppnar inte eller för lite)
* fel på kylare (igensatt ut eller invändigt)
* Låg kylvätskenivå
* defekt vattenpump.

733 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
michael561 skrev:
Nu är jag ingen expert men jag kan väl chansa:

1. Alla slocknade väl för att bilen är utan fel och därmed behöver ingen lysa förutom parkeringsbromsen om den är i då...(?)

2.Parkeringsbromsens lampa indikerar att bromsen är i och den kommer fortsätta lysa tills den är ur....(?)

3.Hårdkörning med mycket varv, tungt släp o.s.v...kan finnas många anledningar men huvudsakligen är det väl att motorn fått anstränga sig mer än vad som är normalt/bra...(?)

4. SRS är samma sak som airbag...

Hehe,hoppas att något hjälpte och jag inte kom med bara dumma självklara påståenden wink

ooh big_smile tackar så mkt big_smile haha tongue ingen fara tongue ja säger ju att ja vill lära mig wink o inte kan nått wink

This Bitch Bites

733 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
GT90 skrev:
Svar #3. Blir även onormalt varm om:
* ev. rem till vattenpump slirar / har gått av
* fel på termostat (öppnar inte eller för lite)
* fel på kylare (igensatt ut eller invändigt)
* Låg kylvätskenivå
* defekt vattenpump.

tack så mkt big_smile

This Bitch Bites

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 september 2006
Så lite.. Har micklat ganska mycke med bilar, motorer o allt som rör sig.. =I:>)

733 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
okej, så när ja ändå pekar på mej själv o säger att ja inte kan nått, hittade ja mer frågor ni kommer ha självklara o bra svar på wink

5. vad är det för skillnad på glödlampa 12V 5W och 12V 21W??

6. försök beskriva vad som menas med aktiv coh passiv säkerhet??

7. vilken typ av säkerhetsutrustning måste finnas på en gassvetsutrustning??

tackar om ja får svar på dessa frågor med wink ^^

This Bitch Bites

Rekondare
289 Inlägg
28 september 2006
Hehe...vi kör väl igen:

5. Skillnaden är väl hur "starkt" de lyser...ju mindre wattnummer desto "mindre" ljus från lampan.

6. Aktiv säkerhet försöker se till så att inget händer...typ anti-sladd och inteligent farthållare m.m. Medans passiv säkerhet skall vara där när det händer ändå typ...säkerhetsbälten m.m. smile

7. Ingen aning jag heller big_smile

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

5 710 Inlägg
28 september 2006
1. Alla lampor TÄNDS för att man skall se att lampan fungerar och de slocknar för att visa att inget är fel.

2. Handbromsen är dragen och då skall man inte köra = rött sken och en symbol för vad den varnar för.
Rött= Kör ej.
Gult=Varning men det går köra.
Grönt= Ok
...precis som ett vägljus wink

3. Du har redan fått klockrena svar.

4. SRS=Supplemental Restraint Systems  (o ja...jag fick goggla...wink)

5. 21W (watt) lampan ger ett starkare sken dvs samma som olika watt styrkor hemma i taklampan.

6. Passiv säkerhet.....kan vara krockzoner i en kaross, bra stolar mot nackskador, punkteringsfria däck osv.
Aktiv säkerhet.....ofta olika system som jobbar hela tiden, antisladd, mörker"seende" ,Volvos nya "dolda vinkel" seende osv.

7. Hmmmm den går jag bet på men man bör iaf ha en reglervetil som tryckbegränsning, en backventil som hindrar en flamma att ta sig genom slangen för att förhindra en flaskexplosion.

Edit: skriver för långsamt....

MVH Jonas
..............

733 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
tack underbart folk på GARAGET!! kasnek faktiskt klarar provet nu tack vere er ;D

This Bitch Bites

Smålänning
7 887 Inlägg
5 oktober 2006
1: Om parkeringsbromsen är i så lyser alltid den lampan oavsett vad.
2: den lyser tills du lossar parkeringsbromsen
3: För lite kylvätska, trasig termostat, trasig cylinderhuvudspackning (topppackning)
4: SRS betyder Supplemental Restraint System.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
5 oktober 2006
Fråga 7: det måste finnas en backslags-spärr (eller vad det heter) på acetylentuben och en brandhadske.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

733 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
twin_cam skrev:
Fråga 7: det måste finnas en backslags-spärr (eller vad det heter) på acetylentuben och en brandhadske.

tackar tackar big_smile dessvärre hade ja prvet igår wink tongue men ja tackar iaf smile

This Bitch Bites

Sök