Punktering i högre hastighet

Bike
13 augusti 2012 ·

man har hört att om man får punktering på en bil i högre hastighet anar dom pratar om runt 100-120 då
så kan det vara katastrof att bilen ska bli okontrollerbar och värsta fall flippa

Men är det en överdrift eller har någon erfarenhet av detta

har själv bara smällt ett bakdäck i 30-40km/h då körde över något vasst
och däcket blev platt på någon minut

även i detta dom pratar om förstår jag om det handlar om explosioner när däcket blir tomt på 1-2 sekunder

Men berätta gärna vad ni vet och råka ut för

Andromeda Rumpmas
13 augusti 2012 · 3 860 Inlägg

Har ingen erfarenhet av det, men om ett framdäck exploderar i 120 km/h behöver man inte mycket fantasi för att kunna anta att bilen mycket plötsligt sticker iväg i oönskad riktning.

Senast redigerat av Andromeda (13 augusti 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Bike
13 augusti 2012 ·

ne jag förstår att den drar
men blir det verkligen pang och sedan sekunden efter tappar man kontrollen
eller känner man bara att den drar kraftigt åt det hållet däcket small

vore kul om någon har råka ut för detta
och kunde berätta sin historia

caromania Forummoderator
13 augusti 2012 · 9 296 Inlägg

Något tv-program testade för några år sedan att spränga däck med radiostyrd smällare och stuntförare bakom ratten. Det hände inte ett skit förutom att det flög flisor och gummiremsor överallt.

På väg hem från semestern förra året fick bilen bakom mig däckssprängning (framdäck) i sådär 120-130 och det var obehagligt att se hur däcket på bara några meter kastades runt och även slog sönder framskärmen. Däremot var det helt odramatiskt hur bilen fortsatte i samma riktning. Föraren panikbromsade däremot mer eller mindre och det var nog det farligaste.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Bike
13 augusti 2012 ·

ja där har du en poäng panik bromsa med plattdäck eller utan däck är nog inte så bra

då är det mer händelserikt när samma sak händer med en cykel
hände mig en gång framdäcket small när jag körde i runt 50
blev en ny fälg


Men åter till bilar

caromania Forummoderator
13 augusti 2012 · 9 296 Inlägg

Bike skrev:
ja där har du en poäng panik bromsa med plattdäck eller utan däck är nog inte så bra

Nja, bilen bromsade rakt och bra men de bakom blev väl inte överlyckliga av att han nitade mitt på motorvägen i omkörningsfil...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Bike
13 augusti 2012 ·

det kan jag tro,

är det värre för lastbilar tro ?
med tanke på hur höga dom är och tyngder

rickylicious Webbutvecklare
13 augusti 2012 · 2 369 Inlägg

Min gamla svärmor körde punktering i 100 km/h och halvdöd som hon är så märkte hon inget annat än att bilen började dra konstigt så hon saktade ner intill kanten och gick ut och kikade och upptäckte då punktering. Men som någon skrev tidigare så kan det nog gå riktigt illa också om man har otur. Vill inte ens tänka på vad som händer om jag punkterar mitt framhjul på Golfen när den är så låg. Då kommer bilen ligga på marken och då är det nog inte lätt att styra...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Bike
13 augusti 2012 ·

kanske beror lite på om däcket sprängs eller om man får punka under längre tid 1min eller längre
sedan om man ex gör en omkörning just då

JFfoto
13 augusti 2012 ·

Bara att kolla på alla polisjakt videor :p åker ju runt fast det slår gnistor om fälgen i höga hastigheter, men visst om det smäller till och man drömmer om något annat kanske får man får något ryck och drar för hastigt i motsat håll så att man tappar kontrollen.

Muttley
13 augusti 2012 ·

Alltså lastbilar händer de inte så värst mycket om de är på släpen. De står ju ofta vid vägkant på motorvägarna med slamsor över vägbanan. De är värre för de som kommer bakom ju.

ElTacoNacho
13 augusti 2012 · 486 Inlägg

tkd_rille skrev:
Alltså lastbilar händer de inte så värst mycket om de är på släpen. De står ju ofta vid vägkant på motorvägarna med slamsor över vägbanan. De är värre för de som kommer bakom ju.

Men om dom får på ett styrhjul blir de riiktigt kämpigt för föraren.

Mickeymouse
13 augusti 2012 · 337 Inlägg

Lägger in en liten obehaglig upplevelse jag var med om för att på år sedan....

Min gamla Saab 9000, körde mitt i natten i ca 90-100km på en väg kommer en rätt så snäv vänster kurva, brukar inte vara några problem att ta den i 100km, kommer in i kurvan plötsligt smäller det till i bilen och den drar åt höger med en gnistregn utan dess like. Höger framhjul lossade helt utan förvarning. lyckades hålla bilen på vägen. Gick ut och tittade, hela bromsskivan allt var nedskrapat.

Fick hämtat en traktor och bärgat bilen, in i ljuset och det fanns inte gängor kvar i navet. Helt soprent!!
Hittade den saknade fälgen ute på en åker ca 300m från platsen. Jäkla tur att det var mitt ute i ingenstans. Tänkt att få en flygande fälg på sig....

Efter denna upplevelse med denna bil så kom den att se ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/archive/82783/298359_b58kkb.jpg

Blev en dontator bil..

Senast redigerat av Mickeymouse (13 augusti 2012)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
myran Foto/Bilnörd
13 augusti 2012 · 1 541 Inlägg

Punka rakt fram är ingen större problem egentligen bara föraren håller sig lung och bromsar försiktigt och svänger in mot vägkanten.

Därimot i full fart i en kurva på ett framhjul är nog igen höjdare.  Lite dåligt grepp på fälgkanterna.

Själv kört punka på bakhjul ett antal gånger i 100+ men då på bana. Brukar inte vara mera dramatiskt än att det pangar till sen hör man "flopflopflop" i hjulhuset och blien blir svajig.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Rquired Allmänt envis
13 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

En bil på ett till flera ton som färdas rakt fram i 100-120km/h genererar en stor kraft som vill fortsätta i den riktningen, det krävs en del för att motverka denna.

Å andra sidan verkar kraften negativt också, om du som förare exempelvis reagerar i form av en kraftig manöver och en fälg som efter punktering saknar däck hugger tag i vägbanan kan det minst sagt få svåra konsekvenser när ovanstående kraft vrider runt eller tippar över bilen för att spekulera kring det värsta scenariot.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AD_ Biltokig ingenjör
13 augusti 2012 · 1 159 Inlägg

En arbetskamrat berättande att när han var nere i Tyskland och åkte på autobahn så låg han väl i 160-170 och blir omkörd av en bil. Plötsligt smälller vänster fram för den omkörande bilen. Den drar då väldigt åt vänster och in i betongmuren. Föraren tog då och fortsatte att totalt mölja in bilen i betongmuren för att dämpa farten och undvika en värre olycka.

Så vid kraftigt hög fart kan det nog hända riktigt otäcka saker om man inte är i sina sinnens full bruk när det väl händer.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Muttley
13 augusti 2012 ·

KJensen skrev:

tkd_rille skrev:
Alltså lastbilar händer de inte så värst mycket om de är på släpen. De står ju ofta vid vägkant på motorvägarna med slamsor över vägbanan. De är värre för de som kommer bakom ju.

Men om dom får på ett styrhjul blir de riiktigt kämpigt för föraren.

Då får man ha tungan rätt i mun.  Har aldrig sett en som fått på framhjul faktiskt smile Kan tänka att de är värst. Har däremot sett när de flögit mot en polismc från en lastbil och jag höll också på att köra över resterna. Då fick man gira ordentligt.

Streeetkadett Volvotrimmare
13 augusti 2012 · 323 Inlägg

med lågprofil märks det knappt förutom att det drar, men kör man jävligt hög profil på 14" tex 80profil så tror jag att det kan kännas betydligt mer.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
skanepiraten
13 augusti 2012 · 466 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=H_q3vG8N … re=related   <---- Känns som att det händer rätt mycket när det smäller fram ^^

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang