Punktering i högre hastighet

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
13 augusti 2012 · 5 753 Inlägg

Resultatet av punktering på vänster bakhjul i en högerkurva i ca 160km/h.


https://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068232.jpg
https://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068236.jpg
https://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068237.jpg


Obs, var min första bil och ca 6 år sedan det hände.



Beror helt och hållet på situation när man får punka skulle jag säga, fick bakhjulspunka med samma bil i strax över 200km/h en annan gång och det gick ju bra, lite obehagligt bara.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Mickeymouse
13 augusti 2012 · 337 Inlägg

Jösses, jag klarade mig ju lindrigt!!

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
mb_pucken
14 augusti 2012 · 5 087 Inlägg

Var på väg ut till morsan en gång för något år sedan och kom i kapp 4 bilar i kö med en hästtransport först i kön och vid en lagomt lång raka bestämde jag mig för att köra om, såg dock att jag hade möte i slutet av rakan men skulle med lätthet hinna om då det är en lång raka och åkte hyfsat pigg bil. men för att göra en snabb å smidig omkörning så växlade jag ner å gick ut i andra filen. allt gick bra fram tills dess att jag låg ungefär vid bakkanten på häst transporten i ca 150km/h då höger framhjul tyckte att det var dax att säga upp sig.. det resulterade i ett ordentligt kast mot bilarna men lyckades hålla bilen i rätt del av filen vilket inte var det lättste med 10 tums ratt och ett platt 225/60/16 framdäck. det jobbiga var att så fort jag bromsade lite hårdare så drog bilen åt vänster i stället så vart lite svettigt innan man fått ner farten och tagit sig in bakom kön igen samtidigt som mötet i rask takt närmade sig. väl bakom kön var det betydligt enklare att i lugn och ro kunna stanna och med skakiga händer få ta en välbehövlig cigg...

även provat att få bakhjulspumka i 140-160 på motorväg och lågprofilsdäck men det var inte alls skrämmande. blev bara lite vingligt men inga tendenser till kast eller liknande.

som tur är så har man lärt sig av sina upplevelser och åker alltid med bra däck och däcktryck, och inte minst minskat farten..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
UrPeppe Lastbilsbyggare
14 augusti 2012 · 389 Inlägg

Som sagt tidigare i tråden så är det nog inga större problem vid körning rakt fram men ju högre hastighet ju svårare blir ju bilen att kontrollera med inbromsning osv. Jag har bara erfarenhet av däcksrängning på bakdäck i sväng i ca 100km/h o det gick inget vidare, bilen var ändå en quattro. Obs kassa mobilbilder men alltid något iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40028/1035464_5wbya8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/40028/1035468_tuzocp.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/40028/1035469_ez5i7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/40028/1035471_2ys1pp.jpg

Bilen gick genom ett Gunnebostängsel o for ca 15meter ut i skogen innan den slog emot en sten o lade sig på högersidan mot ett träd.

Senast redigerat av Fladdermusen (14 augusti 2012)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
xXSammy
14 augusti 2012 · 6 576 Inlägg

Vad kör ni med för däck som fått explosion...? Behöver inte ladda 1 bar extra eller emot rekommenderat.

skanepiraten skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=H_q3vG8Niwc&feature=related   <---- Känns som att det händer rätt mycket när det smäller fram ^^

Lite intressant att ryssar inte bryr sig ett dugg vid olyckor så..menar, hur många stannade egentligen?

De/Dem
Dansken-
14 augusti 2012 · 950 Inlägg

Fick punktering  på höger framhjul på en framhjulsdriven bil i 160 km/h på en testbana. Där hände inget. Det gick att styra och bromsa ganska bra, så det var inget problem att sakta ner och stanna bredvid banan. Kändes inte precis som en Hollywoodfilm och tur var det smile

BudgetDunkaren Osponsrad
14 augusti 2012 · 1 631 Inlägg

Håller man sig lugn så skall dt ju inte vara ngn fara. fick sj punka vänster fram i ca 120km/h med 13/155/80 profil , hände inget mer än att bilen började dra och sen när man saktade ner kunde man höra fälgen skrapa emot.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
MammDiin
14 augusti 2012 · 2 019 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Resultatet av punktering på vänster bakhjul i en högerkurva i ca 160km/h.


http://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068232.jpg
http://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068236.jpg
http://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068237.jpg


Obs, var min första bil och ca 6 år sedan det hände.



Beror helt och hållet på situation när man får punka skulle jag säga, fick bakhjulspunka med samma bil i strax över 200km/h en annan gång och det gick ju bra, lite obehagligt bara.

Klarade däcken inte av sån hög hastighet, eller var däcken dåliga?
Eller berodde det helt enkelt bara på otur?

cheffer
14 augusti 2012 · 1 422 Inlägg

Finns ingen bild men här verkade det inte gå så bra med punka i farten. http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.49970 … -i-egypten Som tur är så klarade de sig iaf.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
14 augusti 2012 · 5 753 Inlägg

MammDiin skrev:

_Glenne_ skrev:
Resultatet av punktering på vänster bakhjul i en högerkurva i ca 160km/h.


http://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068232.jpg
http://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068236.jpg
http://www1.garaget.org/archive/23/22849/112094/112094-1068237.jpg


Obs, var min första bil och ca 6 år sedan det hände.



Beror helt och hållet på situation när man får punka skulle jag säga, fick bakhjulspunka med samma bil i strax över 200km/h en annan gång och det gick ju bra, lite obehagligt bara.

Klarade däcken inte av sån hög hastighet, eller var däcken dåliga?
Eller berodde det helt enkelt bara på otur?

Var nog både dåliga däck och otur smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
jimbon
14 augusti 2012 · 711 Inlägg

Har bara fått punka 1gång på ett bakhjul och raksträcka runt 100km/h,knall och skaka bara.
Men kan tänka mig att i en kurva så kan det inte vara skoj.

RD_87 Skrotsamlare
15 augusti 2012 · 4 031 Inlägg

Jag tappade hela jävla slitbanan fram på motorvägen, relativt odramatiskt ändå. Men jag lär aldrig ha regummerat på styrande axel igen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
felta
15 augusti 2012 · 27 Inlägg

Jag tror dom flesta tittar på mätaren shiiit 100 och innan själva smällen så ligger dom i ca 60+-, men säger att det hände i ca 100 smile

hade ni smällt i 100 så hade det inte varit mycke kvar smile

Senast redigerat av felta (15 augusti 2012)

rcy
15 augusti 2012 · 1 705 Inlägg

cheffer skrev:
Finns ingen bild men här verkade det inte gå så bra med punka i farten. http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.49970 … -i-egypten Som tur är så klarade de sig iaf.

En minibuss med 15 passagerare är nog tillräckligt svår att hålla på vägen även utan punka, att den blir svårkontrollerad med punktering förvånar mig inte det minsta.

Moridin2002
27 februari · 31 Inlägg

Bumpar denna då exakt detta hände mig igår. Körde E4:an mot Gävle och låg i runt 130 km/h när det började kännas som att det började blåsa kraftigt (vilket förmodligen  var då som däcket rök) efter ungefär 5-10 sekunder av detta så slungas baken på bilen framåt kraftigt vilket gjorde att bilen snurrade 2-3 varv pga att det dessutom var väldigt halt. Efter några varv så åkte jag in i sidoräcket och hela högersidan av bilen var mos. Som tur är så klarade jag mig helt utan skador men bilen är tyvärr körd. Älskade den där bilen sad SNÅLA INTE MED DÄCKEN!!!! Jag hade lågt däcktryck men jag tänkte att det bara var en månad kvar till jag ska sätta på sommardäcken samt att jag tänkte köpa nya vinterdäck nästa säsong. Det blev ingen nästa säsong för bilen.

Ahonen
27 februari · 350 Inlägg

Moridin2002 skrev:
Bumpar denna då exakt detta hände mig igår. Körde E4:an mot Gävle och låg i runt 130 km/h när det började kännas som att det började blåsa kraftigt (vilket förmodligen  var då som däcket rök) efter ungefär 5-10 sekunder av detta så slungas baken på bilen framåt kraftigt vilket gjorde att bilen snurrade 2-3 varv pga att det dessutom var väldigt halt. Efter några varv så åkte jag in i sidoräcket och hela högersidan av bilen var mos. Som tur är så klarade jag mig helt utan skador men bilen är tyvärr körd. Älskade den där bilen sad SNÅLA INTE MED DÄCKEN!!!! Jag hade lågt däcktryck men jag tänkte att det bara var en månad kvar till jag ska sätta på sommardäcken samt att jag tänkte köpa nya vinterdäck nästa säsong. Det blev ingen nästa säsong för bilen.

Varför pumpade du inte upp däcket om det va lågt tryck? Väldigt konstigt grej att ignorera för att man om nån månad ändå skulle byta..

Moridin2002
27 februari · 31 Inlägg

Ahonen skrev:

Moridin2002 skrev:
Bumpar denna då exakt detta hände mig igår. Körde E4:an mot Gävle och låg i runt 130 km/h när det började kännas som att det började blåsa kraftigt (vilket förmodligen  var då som däcket rök) efter ungefär 5-10 sekunder av detta så slungas baken på bilen framåt kraftigt vilket gjorde att bilen snurrade 2-3 varv pga att det dessutom var väldigt halt. Efter några varv så åkte jag in i sidoräcket och hela högersidan av bilen var mos. Som tur är så klarade jag mig helt utan skador men bilen är tyvärr körd. Älskade den där bilen sad SNÅLA INTE MED DÄCKEN!!!! Jag hade lågt däcktryck men jag tänkte att det bara var en månad kvar till jag ska sätta på sommardäcken samt att jag tänkte köpa nya vinterdäck nästa säsong. Det blev ingen nästa säsong för bilen.

Varför pumpade du inte upp däcket om det va lågt tryck? Väldigt konstigt grej att ignorera för att man om nån månad ändå skulle byta..

Lågt är väl att ta i men typ 2,2 och 2,4 under körning så inte katastroflågt.

torsen
27 februari · 7 238 Inlägg

Muttley skrev:
Alltså lastbilar händer de inte så värst mycket om de är på släpen. De står ju ofta vid vägkant på motorvägarna med slamsor över vägbanan. De är värre för de som kommer bakom ju.

För många år sedan skulle min fru till att köra om en lastbil.
Innan hon var i jämnhöjd med bakhjulet exploderade hjulet och sprängringen for i väg.
Flisor flög ut flaket och lämmen.
Detta kan ju inte hända med/på Michelins patenterade säkerhetsfälgar som väl alla tunga fordon har i dag.
Med undantag för tunga militärfordon, som fortfarande har sprängringsfälgar.
Vet heller inte hur det är med öststatslångtradarna.
I lumpen ingick det att se i praktiken vad som kan hända om sprängringen lossar oönskat.
Gummiverkstäder har en speciell bur när man jobbar med lastbilsdäck.
Förr inte ovanligt med dödliga olyckor vid (slarvig?) hantering av lastbilshjul.

Brådhis * Voff voff *
27 februari · 10 280 Inlägg

Jag har fått däckexplosion på en minibuss full med folk i 90 km/h för 15-20 år sedan. Ingen förvarning och inget lågt däcktryck innan utan det kom bara en kort vibration på 1-2 sekunder och sedan small däcket till slamsor. Smäller bra med C-däck med 4+ bar i. Fick en lättare "sladd" men inte värre än att det gick att styra emot. Hjulsidan och fälgen gick åt skogen och det fanns en del gummirester på fordonet, i övrigt inga skador.

Men visst, förvånad blev man helt klart. Men skönt att det var bakdäcket!

Senast redigerat av Brådhis (27 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
27 februari · 7 238 Inlägg

Körde för några år sedan på motorväg och hörde något konstigt ljud från höger bak.
Ingenting annat var eller kändes underligt.
Stannade på nästa motorvägsavfart för att kolla.
Fanns praktiskt inget annat än två stora gummiringar kvar på den buckliga fälgen.
Risken med att köra Citroen GS - de påverkas inte alls av en punktering.
Om alla bilar hade en lika säker grundkonstruktion som Citroen skulle förmodligen många liv sparas årligen.
Citroen prioriterar att UNDVIKA olyckor före att lindra effekterna EFTER en olycka.
Citroen var bland de första bilarna på den svenska marknaden att standardutrustas med säkerhetsbälten - dock inte 3-punkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang