5621
Sök

Ljudproblem med 6´9or tillsammans med baslåda

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Tjena, detta har jag i min 940 nu:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … a6936.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 12tum.html

6'9orna är nya, så tidigare har jag bara kört med basen i skuffen med ett 2 kanaligt gammalt 90tals slutsteg.
Förra veckan satte jag i 6'9orna i ett 4 kanaligt denversteg polaren hade som låg och skräpade, de dunkade på bra men jag fick ta mig fan inte igång både basen och 6'9orna att gå samtidigt.

Med lite tattarkopplingar så som eltejp och bara en skarvad 8 kvadratmeterskabel som drog båda slutstegen trodde vi att det inte fick så mycket ström. Så nu är allt ordnat och varje slutsteg har var sin 8mms kabel fram och egen jord.
Båda får ström, men fram till basen går det alltså inte. Kopplar man dock ur 6'9orna ur denversteget och in i basen slår basen istället för basen, så inget är felkopplat och allt är alltså helt.

Jag är helt out of options här nu och har ingen aning om vad det beror på, sista jag kan tänka mig är stereon att de kopplingarna helt enkelt inte fungerar samtidigt :S, stereon jag har är en http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 1251.4687/ som jag förstått inte är ett bra märke, men den kostade mig bara 150kr av en kompis hehe. Imorgon ska jag ge mig på att prova med en kompis stereo istället tänkte jag.

En annan sak med bilfan nu, som jag inte vet om det har att göra med ljudet. Batteriet har börjat ge sig och blir urladdat, precis som generatorn glappar eller något för ibland laddas det inte utan lysena dör och mätarna och bilen vill dö, om jag inte stänger av alla lysen och instrumentpanel och grejer.
Då ställer jag in bilen i garaget och laddar batteriet under natten igen så funkar den nästa dag.

Ställ frågor om ni behöver mer information!
Tack!

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Vita_Vargen skrev:
Mät upp strömmen i dom båda strömkablarna?

Ja vi har ström fram på båda slutstegen!

Gladen Beetle
237 Inlägg
13 augusti 2012
Denver är inte direkt dem bästa prylarna därute.

Men åter igen din stereo har bara en Rca utgång. Inte funderat på det kanske att du inte kan ha både en sub och 6x9or samtidigt med bara en utgång? Din stereo kanske inte klarar att hantera signal till två olika med rätt intställningar. Ingen erfarenhet alls av det där märket på stereon

Använder du ett eller två steg?

Kolla ditt batteri med multimeter. Avstängd. 12 v borde det vara. Sedan kika igen med bilen på tomgång. Ligger den  runt 14v är det normalt förmodligen tongue Hittar du inte nått problem blir det till å rycka säkring för säkring o se vad som drar tjuvström.

9 133 Inlägg
13 augusti 2012
8mm kablar låter ju lite svagt. Till ett 500w steg rekomenderas minst 10mm kablar. Vad har ju jordat stegen i då?

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
8mm kablar låter ju lite svagt. Till ett 500w steg rekomenderas minst 10mm kablar. Vad har ju jordat stegen i då?

hörde med en som kan sånt och han sa att detta skulle räcka yikes Men jag menar, jag har ju ström nu så problemet sitter ju inte där? Jorden sitter under träskivan under nån skruv mot plåten..

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
NickeEriksson skrev:
Denver är inte direkt dem bästa prylarna därute.

Men åter igen din stereo har bara en Rca utgång. Inte funderat på det kanske att du inte kan ha både en sub och 6x9or samtidigt med bara en utgång? Din stereo kanske inte klarar att hantera signal till två olika med rätt intställningar. Ingen erfarenhet alls av det där märket på stereon

Använder du ett eller två steg?

Kolla ditt batteri med multimeter. Avstängd. 12 v borde det vara. Sedan kika igen med bilen på tomgång. Ligger den  runt 14v är det normalt förmodligen tongue Hittar du inte nått problem blir det till å rycka säkring för säkring o se vad som drar tjuvström.

Vet att denver inte gör några ordentliga grejer haha men polaren hade den legandes och skräpande och får jag det och funka är den min billigt.

Har mätt upp batteriet och ska inte vara några fel och när vi kollade laddade generatorn också 14V så det ska inte vara några problem om inte generatorn glappar någonstans, snubben som gjorde det jobbar på verkstad och sa att det kunde vara så..

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Provat att mäta med belastning då? Slipat rent plåten där du lagt jorden då?

Med belastning hur menar du? smile, ja slipat bort lacken lite granna där dom ligger. Men eftersom jag kan köra
båda 2 stegen men bara inte samtidigt betyder väl det att strömmen fram borde det ju iallafall inte vara fel på?

9 133 Inlägg
13 augusti 2012
Victuhh skrev:
Putteliten skrev:

Med belastning hur menar du? smile, ja slipat bort lacken lite granna där dom ligger. Men eftersom jag kan köra
båda 2 stegen men bara inte samtidigt betyder väl det att strömmen fram borde det ju iallafall inte vara fel på?

Hur mycket ström du har på stegen när dom är igång?  Vad är det för effekt på båda stegen? Startar båda stegen när du startar stereon?

Gladen Beetle
237 Inlägg
13 augusti 2012
Victuhh skrev:
Putteliten skrev:

Med belastning innebär att du kör allt på fullt. Fläktar, lysen, hel ljus, bil stereo och dina steg. Allt ska va på. Det är att mäta med belastning. tongue

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Victuhh skrev:
Putteliten skrev:

Hur mycket ström du har på stegen när dom är igång?  Vad är det för effekt på båda stegen? Startar båda stegen när du startar stereon?

Har inte mätt på stegen, bara antar att dom får så mycket ström de ska ha faktist, borde jag göra det?
oj jag har faktist inte det i huvudet, låter dåligt insatt nu, kan det vara 500 watt på varje?
Ja, båda 2 stegen startar! så ström har det, men därifrån går det ju bara till den ena som spelar då.

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
NickeEriksson skrev:
Victuhh skrev:
Putteliten skrev:

Med belastning innebär att du kör allt på fullt. Fläktar, lysen, hel ljus, bil stereo och dina steg. Allt ska va på. Det är att mäta med belastning. tongue

aokej nej det har jag ju faktist inte tongue borde jag kanske göra!

21 761 Inlägg
13 augusti 2012
Den där stereon har som sagt bara en lågnivåutgång.

Hur har du dragit lågnivåkabeln för att den ska gå till båda stegen?

Kanske en bild på inkopplingen skulle hjälpa.
Om batteriet/generatorn började krångla i samband med slutstegsinkopplingen så kan man ju misstänka att någonting har blivit lite fel där, tex att någonting har konstant spänningsmatning och drar ström fastän bilen är avstängd. smile

9 133 Inlägg
13 augusti 2012
Tror inte stegen får tillräckligt med ström. Kollat runt lite i div trådar och instruktionsböcker. Minsta rekomenderade kabelarean till ETT slutsteg på 500 watt är 8-10mm. Har du 2 slutsteg alltså 1000watt så bör du ju ha 2st kablar på 8-10mm, eller 1 på 16-20mm.

Sen kan det ju vara som batterinörd säger, om lågnivån inte är som den ska.

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där stereon har som sagt bara en lågnivåutgång.

Hur har du dragit lågnivåkabeln för att den ska gå till båda stegen?

Kanske en bild på inkopplingen skulle hjälpa.
Om batteriet/generatorn började krångla i samband med slutstegsinkopplingen så kan man ju misstänka att någonting har blivit lite fel där, tex att någonting har konstant spänningsmatning och drar ström fastän bilen är avstängd. smile

absolut, kanske man pma en imorgon om du tror att du har en susning, men det finns lågnivåutgångar på stereon asså. 6'9orna är inkopplade som fram högtalare, som det fanns extra utgångar till. Och basen ligger ju som subwoofer.

Självklart, men det händer ju bara när bilen är igång, det är aldrig att den har laddat ur sig under en natt..
Det är precis som det inte laddar sig ibland liksom..

59 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Tror inte stegen får tillräckligt med ström. Kollat runt lite i div trådar och instruktionsböcker. Minsta rekomenderade kabelarean till ETT slutsteg på 500 watt är 8-10mm. Har du 2 slutsteg alltså 1000watt så bör du ju ha 2st kablar på 8-10mm, eller 1 på 16-20mm.

Sen kan det ju vara som batterinörd säger, om lågnivån inte är som den ska.

Ja, det går ju var sin 8mms kabel till båda slutstegen nämnde jag ju så de delar inte längre längre strömkabel smile
Att lågnivån inte var som den ska misstänkte vi också eftersom jag råkade böja ena kontakten en gång och det kanske skulle va glapp i den, eftersom jag fick den att fungera ett litet tag, provade att byta ut den idag mot en annan men det funkade inte med den heller :\

1 523 Inlägg
14 augusti 2012
Som sagt bilder bilder bilder och kopplingsscheman!!

21 761 Inlägg
14 augusti 2012
Victuhh skrev:
men det händer ju bara när bilen är igång, det är aldrig att den har laddat ur sig under en natt..

Lyser aldrig batterilampan när det där händer?
Händer det där direkt efter en motorstart eller kan det bli så där helt plötsligt när du kör bilen?

59 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Victuhh skrev:
men det händer ju bara när bilen är igång, det är aldrig att den har laddat ur sig under en natt..

Lyser aldrig batterilampan när det där händer?
Händer det där direkt efter en motorstart eller kan det bli så där helt plötsligt när du kör bilen?

alltid bara när jag kör bilen, batterilampan dör inte. Det första som händer är att stereon dör och börjar glappa sen vill bilen dö om jag inte stänger av lyset dvs..

Sök