Värt att veta om volvo s40? Tänkte sälja min Audi A4 och köpa s40 istället..Bra eller dåligt??

thereze
16 augusti 2012 · 11 Inlägg

Har just nu en Audi A4 1,8 T -96, men tänkte köpa en Volvo s40 istället.

Men vill ju veta lite mer om s40, för när jag hör runt så får jag till svar antingen eller, ingen har något mer konkret att säga vilken som skulle va bättre/sämre.
Innan jag skulle köpa min audi var det även då mellan dessa två bilar som valet stod, men fastna till slut för min audi. Men nu är jag sugen på att byta, men vill ju veta om jag gör bort mig då..

Finns det något speciellt jag ska tänka på vad gäller s40?

onej84
16 augusti 2012 · 1 854 Inlägg

thereze skrev:
Har just nu en Audi A4 1,8 T -96, men tänkte köpa en Volvo s40 istället.

Men vill ju veta lite mer om s40, för när jag hör runt så får jag till svar antingen eller, ingen har något mer konkret att säga vilken som skulle va bättre/sämre.
Innan jag skulle köpa min audi var det även då mellan dessa två bilar som valet stod, men fastna till slut för min audi. Men nu är jag sugen på att byta, men vill ju veta om jag gör bort mig då..

Finns det något speciellt jag ska tänka på vad gäller s40?

Kan väl säga att Audin är typ 10 ggr skönare att köra

SibbSon Mr. AUDI !
16 augusti 2012 · 642 Inlägg

onej84 skrev:

thereze skrev:
Har just nu en Audi A4 1,8 T -96, men tänkte köpa en Volvo s40 istället.

Men vill ju veta lite mer om s40, för när jag hör runt så får jag till svar antingen eller, ingen har något mer konkret att säga vilken som skulle va bättre/sämre.
Innan jag skulle köpa min audi var det även då mellan dessa två bilar som valet stod, men fastna till slut för min audi. Men nu är jag sugen på att byta, men vill ju veta om jag gör bort mig då..

Finns det något speciellt jag ska tänka på vad gäller s40?

Kan väl säga att Audin är typ 10 ggr skönare att köra

indeed! en 40 serien går inte jämföra med A4, bara interiören skriker "klassskillnad" cool

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Micke181
16 augusti 2012 · 300 Inlägg

fransk motor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2012 · 13 746 Inlägg

Micke181 skrev:
fransk motor.

förvisso finns den med fransk motor men är ovanlig en 1.9tdi maskin om jag inte missminner mig

men normalt är det antingen volvos motor eller så är det en gdi japansk skit motor den sistnämda ska man låta bli


men volvo 4orna är det inga fel på

en stor fördel att du slipper byta framvagns delar
välj t4:an så får du känna hur en turbo motor ska kännas

vags 1.8t är ett skämnt inte ens ett chip får fason på dom

men en t4:a med chip har du 235hk och då går dom riktigt bra

s40 rostar men och andra sidan så är du troligen ganska härdad efter att åkt audi

största problem området på s40 är framskärmar hundbenet och trösklar så kolla dessa punkter
välj gärna fast2 00-04

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SibbSon Mr. AUDI !
16 augusti 2012 · 642 Inlägg

Growe skrev:

Micke181 skrev:
fransk motor.

förvisso finns den med fransk motor men är ovanlig en 1.9tdi maskin om jag inte missminner mig

men normalt är det antingen volvos motor eller så är det en gdi japansk skit motor den sistnämda ska man låta bli


men volvo 4orna är det inga fel på

en stor fördel att du slipper byta framvagns delar
välj t4:an så får du känna hur en turbo motor ska kännas

vags 1.8t är ett skämnt inte ens ett chip får fason på dom

men en t4:a med chip har du 235hk och då går dom riktigt bra

s40 rostar men och andra sidan så är du troligen ganska härdad efter att åkt audi

största problem området på s40 är framskärmar hundbenet och trösklar så kolla dessa punkter
välj gärna fast2 00-04

Har då inte haft en rostfläck på ngn av mina Audisar! cool

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
thereze
16 augusti 2012 · 11 Inlägg

Jaa, det där med rosten har jag ju sett på de volvo jag kikat på, främst runt hjulhusen bak (heter det så?..)
Har lite rost på min audi också, men jaa, känns som det är mer på volvosarna, men skulle inte köpa någon med för mycket rost, lite kan jag ta.

Nu är ju inte jag såå haj på bilar, såå vad är "hundbenet"??

Å vad gäller interiören.. Alltså min audi jag har nu..ehh, tygsäten från -96,..Nog lär väl det mesta va bättre än det?

Å hur drar de? Antar att de lär dra ungefär lika mycket va?

it_mutt Avstängd
16 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

Micke181 skrev:
fransk motor.

förvisso finns den med fransk motor men är ovanlig en 1.9tdi maskin om jag inte missminner mig

men normalt är det antingen volvos motor eller så är det en gdi japansk skit motor den sistnämda ska man låta bli


men volvo 4orna är det inga fel på

en stor fördel att du slipper byta framvagns delar
välj t4:an så får du känna hur en turbo motor ska kännas

vags 1.8t är ett skämnt inte ens ett chip får fason på dom

men en t4:a med chip har du 235hk och då går dom riktigt bra

s40 rostar men och andra sidan så är du troligen ganska härdad efter att åkt audi

största problem området på s40 är framskärmar hundbenet och trösklar så kolla dessa punkter
välj gärna fast2 00-04

Ja, för vi som är (eller i mitt fall har varit) Audi-ägare gör inget annat än att byta framvagnsdelar -hela- tiden.

På 97:an jag hade har -en- länkarm bytts...-en-. Så hualigen vilken dålig bil, eller snarare, vilken helt värdelös framvagn (speciellt när en komplett "framvagn" kostar under 2000:- ... pissdyrt!)

A4:orna rostar inte nämnvärt, precis som med alla andra bilar är det helt beroende på hur bilen sköts. Inte svårare än så

Att gå från en A4 till en S40, skulle vara, rent komfortmässigt, att byta ner sig totalt

- - Edit - -

Oj, jag såg nu att sarkasmknappen blivit intryckt på några ställen i texten

- - - - - - - - - - - - - - -Istället för dubbelpost- - - - - - - - - - - - - - -


thereze skrev:
Jaa, det där med rosten har jag ju sett på de volvo jag kikat på, främst runt hjulhusen bak (heter det så?..)
Har lite rost på min audi också, men jaa, känns som det är mer på volvosarna, men skulle inte köpa någon med för mycket rost, lite kan jag ta.

Nu är ju inte jag såå haj på bilar, såå vad är "hundbenet"??

Å vad gäller interiören.. Alltså min audi jag har nu..ehh, tygsäten från -96,..Nog lär väl det mesta va bättre än det?

Å hur drar de? Antar att de lär dra ungefär lika mycket va?

Beror ju givetvis på hur du kör och hur bilen "mår". En A4 är ju inga problem att komma ner till under 0.8  blandad körning

Senast redigerat av it_mutt (16 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thereze
16 augusti 2012 · 11 Inlägg

jaa, jag blir ju lite nojig om jag gör bort mig när jag säljer audin då.. har haft bilen typ ett år och den rullar på hela tiden. Det enda jag fick på besiktningen var att bromsslangen låg emot något annat, så det var lätt fixat.. bror har jobbat på verkstad o varna mig tidigare för audis framvagn. Fast samtidigt nu när jag frågar han om dessa bilar så säger han att jag ska behålla audin..
Men jaa, jag har ju bara fått någon idé nu att jag vill ha en volvo.. som någon jag pratat med sa om volvo, billigare bil att äga och billigare reservdelar.. å det i kombination med att kunna köpa en nyare bil, det lockar.. men väga det mot komfort då.. å vad mer? vad ska jag mer ta och tänka på ?

blir ju snurrig av allt funderande jag..

SibbSon Mr. AUDI !
16 augusti 2012 · 642 Inlägg

thereze skrev:
jaa, jag blir ju lite nojig om jag gör bort mig när jag säljer audin då.. har haft bilen typ ett år och den rullar på hela tiden. Det enda jag fick på besiktningen var att bromsslangen låg emot något annat, så det var lätt fixat.. bror har jobbat på verkstad o varna mig tidigare för audis framvagn. Fast samtidigt nu när jag frågar han om dessa bilar så säger han att jag ska behålla audin..
Men jaa, jag har ju bara fått någon idé nu att jag vill ha en volvo.. som någon jag pratat med sa om volvo, billigare bil att äga och billigare reservdelar.. å det i kombination med att kunna köpa en nyare bil, det lockar.. men väga det mot komfort då.. å vad mer? vad ska jag mer ta och tänka på ?

blir ju snurrig av allt funderande jag..

reservdelarna är INTE billigare, inte sist ja kolla iallafall wink testa själv typ mekonomen eller meca på reservdelar till volvo samt Audi smile Audis framvagnar är dåliga, men man byter dem bara 1 gång.. Volvos bilar håller inte alls samma kvalitet. billiga och prisvärda för affekten man får ut o några går jue skrämma upp rätt mkt med ett chip men som sagt s/v40 är inte mkt kvalitet eller känsla att tycka om som på en Audi.. mitt tycke cool

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
it_mutt Avstängd
16 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

thereze skrev:
jaa, jag blir ju lite nojig om jag gör bort mig när jag säljer audin då.. har haft bilen typ ett år och den rullar på hela tiden. Det enda jag fick på besiktningen var att bromsslangen låg emot något annat, så det var lätt fixat.. bror har jobbat på verkstad o varna mig tidigare för audis framvagn. Fast samtidigt nu när jag frågar han om dessa bilar så säger han att jag ska behålla audin..
Men jaa, jag har ju bara fått någon idé nu att jag vill ha en volvo.. som någon jag pratat med sa om volvo, billigare bil att äga och billigare reservdelar.. å det i kombination med att kunna köpa en nyare bil, det lockar.. men väga det mot komfort då.. å vad mer? vad ska jag mer ta och tänka på ?

blir ju snurrig av allt funderande jag..

Saken är, att köper du ex.vis reservdelar från tyskland, så får du ju tag i dessa för (ofta) mindre än vad biltema tar. Har sett helt galna exempel. Eller ja, jag kan ta mitt eget;

Bytte;

Kamrem (med alla spännare osv)
Vattenpump
Multiremmar
Multiremspännare
Alla filter (olja, luft, kupé, bensinfilter)
Olja
Värmepaketet

Totalkostnad, inklusive frakt (skruvade själv då) 3500-4000:- (har inte den exakta siffran i huvudet då det gjordes för snart 1½ år sedan)

Billigaste motsvarigheten i sverige; runt 10.000:-. Bara kamremsatsen (med vibrationsdämpare och löphjul) kostar ex.vis på mekonomen ~2800:- + Vattenpump som där kostar ~1000:-

Och med det vill jag ha sagt; det beror -väldigt- mycket på var man köper sina grejer.

Senast redigerat av it_mutt (16 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thereze
16 augusti 2012 · 11 Inlägg

hmm, har lite mer o fundera på kanske..

unquattro
16 augusti 2012 · 64 Inlägg

Skulle köra på A4an går inte att jämföra bilarna i min mening. s40 är ju nya 440 å hur många åker 440 tongue och det går vist att få bra snurr på vags 1.8t motor smile

Audi A4 1.8ts quattro "605whp" (2000)
it_mutt Avstängd
16 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

unquattro skrev:
Skulle köra på A4an går inte att jämföra bilarna i min mening. s40 är ju nya 440 å hur många åker 440 tongue och det går vist att få bra snurr på vags 1.8t motor smile

Visst gör det det, steg 1 för ca 4000:- hos bsr ger ju bara det nästan 50hk till (nåja, ska ge, och ja, 46 eller 48 eller vad det nu är). Och vill man bara så går 1.8T att dra långt iväg när det gäller hk smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
unquattro
16 augusti 2012 · 64 Inlägg

it_mutt skrev:

unquattro skrev:
Skulle köra på A4an går inte att jämföra bilarna i min mening. s40 är ju nya 440 å hur många åker 440 tongue och det går vist att få bra snurr på vags 1.8t motor smile

Visst gör det det, steg 1 för ca 4000:- hos bsr ger ju bara det nästan 50hk till (nåja, ska ge, och ja, 46 eller 48 eller vad det nu är). Och vill man bara så går 1.8T att dra långt iväg när det gäller hk smile

Ja jag köpte steg ett bsr till min bytte downpipe till 3 tum racekat  å resten 2 1/2  det sula på mycket bra

Audi A4 1.8ts quattro "605whp" (2000)
Constantine
16 augusti 2012 · 679 Inlägg

Skulle säga A4an alla dagar, som någon annan tidigare nämnde så går det visst att få bra drag i en 1,8T.. har en polare som har en med quattro och steg 3 som är riktigt trevlig.

Du åker garanterat skönare i din A4 än i en S40, förstår faktiskt inte varför du vill byta ner dig.

BOLIN_
16 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Ursäkta, men vilken modell av S40 efterfrågar du? Finns nämligen två olika modeller av S40, den nyare kom som årsmodell 04! Själv sitter jag bättre i volvostolar då jag tycker att det är för hård stoppning i audistolarna, detta är dock en smaksak! Om du ska köpa nyare S40 så satsa på en 05 och framåt, 04 ska tydligen har en hel del barnsjukdomar, iaf enligt en Volvomek som jag känner som jobbade på en auktoriserad Volvoverkstad innan. Om du inte satsar på en T5 så tycker jag att du ska köpa en 140hästare, det går hatt få upp de i 188hk med hjälp av bsr!

Volvo - For Life
it_mutt Avstängd
16 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Ursäkta, men vilken modell av S40 efterfrågar du? Finns nämligen två olika modeller av S40, den nyare kom som årsmodell 04! Själv sitter jag bättre i volvostolar då jag tycker att det är för hård stoppning i audistolarna, detta är dock en smaksak! Om du ska köpa nyare S40 så satsa på en 05 och framåt, 04 ska tydligen har en hel del barnsjukdomar, iaf enligt en Volvomek som jag känner som jobbade på en auktoriserad Volvoverkstad innan. Om du inte satsar på en T5 så tycker jag att du ska köpa en 140hästare, det går hatt få upp de i 188hk med hjälp av bsr!

Ja, men med tanke på att Sveriges (enligt blocket) billigaste S40 från 04 (och framåt) springer lös 27500, 29900 och 40000:- så hade jag även där valt en A4 B6 (dvs 2001b->2004b)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rquired Allmänt envis
16 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

Eftersom du skriver att du vid det senaste köpet funderade på en S40 och slog till på en A4 från 1996, antar jag att det är första generationen S40 som är aktuell?

Och inget illa menat, men i mina ögon hade det varit ett mycket dåligt byte. Både A4 och S40 har sina svagheter, men när bägge fungerar (det lät pessimistisk...) är A4 en klart bättre bil.

Dessutom är ett köp av en begagnad bil alltid en risk, och du har en A4 idag samt vet vad just den bilen går för. Av den anledningen ser jag ingen anledning att byta ens om S40 varit likvärdig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
16 augusti 2012 · 1 163 Inlägg

Måste faktiskt vara lite positiv till S40 då tjejen köpte en t4 -00.. Fanns en del rost som vi fixade till vid trösklarna bak som var det vanligaste stället.

Bilen går faktiskt riktigt bra tror inte du kommer kunna jämföra 'draget' mot en a4 särskilt om du chippar den så ska man inte underskatta dem..

Tjejen kör den på 0.7-0.9 och då är det mestadels landsväg/stadskörning däremot när jag kör så får man räkna över litern..

Väghållningen i S40in kan jag inte säga något om då hennes är sänkt men är i vilket fall fortfarande väldigt skön och bekväm att både köra i och åka smile helt okej med plats bak faktiskt!

Tycker inte alls interiören är så plastig som vissa säger heller för den delen..

Hade jag varit dig så hade jag kontaktat någon på blocket som säljer en s40 (Helst t4an) och kollat på den och frågat ifall du får provköra så du får dig en egen bedömning.. finns mycket märkesnissar här på garaget smile

har förövrigt ingenting att säga om audin då jag varken ägt eller åkt i den modellen..

mvh Andy

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang