Enligt wikipedia sidor så ska den vara tämligen lik en D16A9 eller D16Z5 som du skriver. Frågan är dock hur lik den är.
Jag gissar att blocket är samma/lika på dem men att det skiljer lite i toppen? ECU kanske också är olika. Jag har ett komplett packningskit på väg hem till mig för en D16A9 så man får väl se hur mycket som passar.
Ventilkåpan är lyft nu, mer hanns inte med då det tog en halv dag att rensa ur garaget där den nu samsas om plats med en 250cc fiddy och en F7a.
![http://i48.tinypic.com/153kuvq.jpg]()
Kammarna var lite slitna men inte mer än nån/några tiondelar så de lämnas orörda än så länge.
![http://i45.tinypic.com/s4485c.jpg]()
Tanken just nu är att lyfta toppen och se hur cylindrar och kolvar ser ut samt byta topplockspackning. Förhoppningsvis är den blåst och det är därför den går på 3 cylindrar.
Packningen som följde med i satsen var tyvärr grafit/komposit då MLS packningar var lika dyra som det här kompletta kitet. Endast topplockspackningen kommer användas nu då vi har planer på att trimma den i ett senare skede och kommer då gå igenom hela motorn. Först och främst ska vi få den att gå på alla 4.
Bultar till toppen bör väl vara samma på alla DOHC D16 vad det verkar? Kanske även D16 SOHC. Även kamrem och spännare bör passa mellan motorerna?
Tips på trim till denna mottages med öppna armar.
Just nu funderar vi på extraktorgrenrör (4-2-1) och eventuellt andra kolvar/stakar och kammar. Alternativt turbo. Extraktorgrenrör verkar inte finnas som passar bolt-on till AS5 karossen så där blir det lite modifieringar i såna fall.
Kolvar är vi osäkra på då vi inte vet vad som möjligen kan tänkas passa bra till den här motorn.
Turbo känns som den billigare vägen till effekt men är jobbigare vid besiktning.
Målet för 2012 är att få bilen att gå. Mål för 2013 är 150-200 hk, väghållning och lite kosmetika.