CRX Gen1 upprustning

Från: Piteå Registrerad: 2012-08-17 Inlägg: 1 E-post CRX Gen1 upprustning Vi är två kompisar som tagit över en gammal Honda CRX generation 1 från 1987 för en liten peng. Motorn är av okänd benämning men är 125 HK varianten (D16ZC1? D16Z5?), den som vet benämning (D16xx) får gärna fylla i. I dagsläget startar bilen men går endast på 3 cylindrar. Misstänkt blåst topplocks-packning, har inte undersökt saken närmre. Rost finns i underrede och måste åtgärdas innan en besiktning. I övrigt finns det lite rost på bagagelucka och skärmkanterna bak. Planerna är först och främst att få bilen körklar. Därefter lite småtrimning (så hög effekt som möjligt för minsta möjliga peng), väghållning, styling.
  • 1 Följare
  • 7 642 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2012
Scrubl
17 augusti 2012 · 5 Inlägg

Vi är två kompisar som tagit över en gammal Honda CRX generation 1 från 1987 för en liten peng.
Motorn är av okänd benämning men är 125 HK varianten (D16ZC1? D16Z5?), den som vet benämning (D16xx) får gärna fylla i.

I dagsläget startar bilen men går endast på 3 cylindrar. Misstänkt blåst topplocks-packning, har inte undersökt saken närmre.
Rost finns i underrede och måste åtgärdas innan en besiktning. I övrigt finns det lite rost på bagagelucka och skärmkanterna bak.

Planerna är först och främst att få bilen körklar. Därefter lite småtrimning (så hög effekt som möjligt för minsta möjliga peng), väghållning, styling.

Steg 1: Genomgång av motorn.

Steg 2: Ut med allt, rostlaga, lacka.

Steg 3: ???

Steg 4: Profit

Nu till några frågor som någon kunnig gärna får svara på:
Vad skiljer interiört och exteriört mellan gen1 och gen2? (-87 och 88-91)
Vilka delar passar bolt-on från en gen2 på en gen1?
Vilka saker bör man få tag på från gen2 och montera? Hjulupphängning?
Motorbenämning/benämningar i övrigt?

Jag har sett att dessa ofta benämns ED9, EF7, osv. Vad står detta för? Vilka är vad? Vilken är detta?
Det känns som en hel djungel av bokstavs och sifferkombinationer nu när man gett sig på ett för oss okänt bilmärke.

Senast redigerat av Scrubl (18 augusti 2012)

Honda Civic CRX "REX" (1987)
Scrubl
18 augusti 2012 · 5 Inlägg

Dags att se över motorn i helgen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183288/183288-bf286c0b878d781fd1b47f1fbce7b529_large.jpg

Honda Civic CRX "REX" (1987)
Scrubl
20 augusti 2012 · 5 Inlägg

Enligt wikipedia sidor så ska den vara tämligen lik en D16A9 eller D16Z5 som du skriver. Frågan är dock hur lik den är.
Jag gissar att blocket är samma/lika på dem men att det skiljer lite i toppen? ECU kanske också är olika. Jag har ett komplett packningskit på väg hem till mig för en D16A9 så man får väl se hur mycket som passar.

Ventilkåpan är lyft nu, mer hanns inte med då det tog en halv dag att rensa ur garaget där den nu samsas om plats med en 250cc fiddy och en F7a.
http://i48.tinypic.com/153kuvq.jpg

Kammarna var lite slitna men inte mer än nån/några tiondelar så de lämnas orörda än så länge.
http://i45.tinypic.com/s4485c.jpg

Tanken just nu är att lyfta toppen och se hur cylindrar och kolvar ser ut samt byta topplockspackning. Förhoppningsvis är den blåst och det är därför den går på 3 cylindrar.
Packningen som följde med i satsen var tyvärr grafit/komposit då MLS packningar var lika dyra som det här kompletta kitet. Endast topplockspackningen kommer användas nu då vi har planer på att trimma den i ett senare skede och kommer då gå igenom hela motorn. Först och främst ska vi få den att gå på alla 4.

Bultar till toppen bör väl vara samma på alla DOHC D16 vad det verkar? Kanske även D16 SOHC. Även kamrem och spännare bör passa mellan motorerna?

Tips på trim till denna mottages med öppna armar.
Just nu funderar vi på extraktorgrenrör (4-2-1) och eventuellt andra kolvar/stakar och kammar. Alternativt turbo. Extraktorgrenrör verkar inte finnas som passar bolt-on till AS5 karossen så där blir det lite modifieringar i såna fall.
Kolvar är vi osäkra på då vi inte vet vad som möjligen kan tänkas passa bra till den här motorn.
Turbo känns som den billigare vägen till effekt men är jobbigare vid besiktning.

Målet för 2012 är att få bilen att gå. Mål för 2013 är 150-200 hk, väghållning och lite kosmetika.

Senast redigerat av Scrubl (20 augusti 2012)

Honda Civic CRX "REX" (1987)
Scrubl
25 augusti 2012 · 5 Inlägg

Efter en del svordommar och ett par knäckta ryggar senare så var toppen äntligen skild från blocket! cool

Block
http://img189.imageshack.us/img189/540/20120825121353149.jpg

Topp
http://img211.imageshack.us/img211/9466/20120825121328157.jpg

Den har fått sig en kallsup på fyrans cylinder precis som vi misstänkte och hoppades.
Har hämtat ut packningssatsen i veckan och det följde med MLS packning och inte komposit/grafit som säljaren angivit big_smile

Kamaxlar och vipparmar ska nog bytas, ska man satsa på att byta till några trimkammar t.ex. JDM steg 2 kammar eller köra på orginal?
I övrigt verkar grejjerna vara i bra skick, inga vändkanter eller annat.

Toppen ska planas och motorrummet ska rensas totalt så vi kan slipa rost och fräscha upp.

Honda Civic CRX "REX" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang