Volvo 940 - Hur lackar man bra med spraylack?

eriksturesson
17 augusti 2012 · 32 Inlägg

Hej!

Jag har aldrig lackat innan och jag övar på en övningsdörr, så bli inte förskräckta av bilden.
Det blir alldeles rinnigt. Hur bör man göra för att få det snyggt?

Observera att kanten som man kan se är pga dålig spackling (för tjockt) om ni undrar varför det ser konstigt ut även under lackningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-bba186da03857561ac95a7502a0ea642.jpg

Har ni något bra knep för att få det bättre? Som ni ser rinner lacken jättefult och fullständigt oacceptabelt för att kunna ha detta som en riktigt bildörr.

OBS: Jag är medveten om att det är fel lackfärg också, så bortse från det. Detta är en övningsdörr och jag ville inte slösa min riktiga lack så jag köpte en "liknande" då jag inte visste vad färgkoden för denna dörren var.

Senast redigerat av eriksturesson (17 augusti 2012)

Funkiee Saab älskare!
17 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

Spackla dörren fint, med flera olika papper, börja från 600-2500/3000 papper, sen torkar du av det med thinner. När du ska lacka lägger du bara flera TUNNA lager, på bilen har du gjort så du får en bra yta direkt, men de rinner av, du lägger bara ett tunnt lager, som knappt täcker, låter det torka liite, sen ett till tunt lager osv, tills det är fint, sen på med klarlack i samma stil.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
eriksturesson
17 augusti 2012 · 32 Inlägg

Jaha okey! Flera tunna lager, inte ett tjockt!! Tar emot ditt tips med tacksamhet!

Hmm då måste jag nog införskaffa mig klarlack och finare papper. Mitt finaste papper som jag använder nu (våtslipning) är 800.

Tack! Detta är väldigt hjälpsamt! smile

Funkiee Saab älskare!
17 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

yes, gör så! förövring, vart ifrån köpte du sprayfärgen? mekonomens stämmer inte överrens med bilen, så åk till autoexperten istället o beställ efter din färgkod!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Pim_Pim
17 augusti 2012 ·

Funkiee skrev:
Spackla dörren fint, med flera olika papper, börja från 600-2500/3000 papper, sen torkar du av det med thinner. När du ska lacka lägger du bara flera TUNNA lager, på bilen har du gjort så du får en bra yta direkt, men de rinner av, du lägger bara ett tunnt lager, som knappt täcker, låter det torka liite, sen ett till tunt lager osv, tills det är fint, sen på med klarlack i samma stil.

Glöm inte klibbduken efter thinnern.

eriksturesson
17 augusti 2012 · 32 Inlägg

Klibbduk? Vad är det för något?

Pim_Pim
17 augusti 2012 ·

Det använder man precis innan lackering för att vara säker på allt damm och skit försvinner.

Bebben Legitimerad besserwisser
17 augusti 2012 · 921 Inlägg

Ett annat litet tips, om du ska lacka "fram och tillbaka" så sluta spraya i "vändningen", då minskar risken rejält för rinn just där.

Spraya, släpp munstycket, vänd, spraya, släpp munstycket, vänd, spraya osv osv osv.

Man får in tekniken rätt snabbt. smile

Lycka till!

Volvofarfar
17 augusti 2012 · 1 312 Inlägg

Funkiee skrev:
Spackla dörren fint, med flera olika papper, börja från 600-2500/3000 papper, sen torkar du av det med thinner. När du ska lacka lägger du bara flera TUNNA lager, på bilen har du gjort så du får en bra yta direkt, men de rinner av, du lägger bara ett tunnt lager, som knappt täcker, låter det torka liite, sen ett till tunt lager osv, tills det är fint, sen på med klarlack i samma stil.

2500-3000 papper är väl lite overkill?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
744GLT
17 augusti 2012 · 809 Inlägg

Volvofarfar skrev:

Funkiee skrev:
Spackla dörren fint, med flera olika papper, börja från 600-2500/3000 papper, sen torkar du av det med thinner. När du ska lacka lägger du bara flera TUNNA lager, på bilen har du gjort så du får en bra yta direkt, men de rinner av, du lägger bara ett tunnt lager, som knappt täcker, låter det torka liite, sen ett till tunt lager osv, tills det är fint, sen på med klarlack i samma stil.

2500-3000 papper är väl lite overkill?

beror väll på hur petig man är smile

JFfoto
17 augusti 2012 ·

Sånhär kan man köra med också, har ej testat så vet inte något om kvaliten eller så, men antar att det blir
mer känsla i det hela, samt kan man få ont i pekfingret efter ett tag av sprayburken :p

http://www.blueride.se/sprayhandtag-til … -2650.html

744GLT
17 augusti 2012 · 809 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Sånhär kan man köra med också, har ej testat så vet inte något om kvaliten eller så, men antar att det blir
mer känsla i det hela, samt kan man få ont i pekfingret efter ett tag av sprayburken :p

http://www.blueride.se/sprayhandtag-til … -2650.html

jag vet vad jag ska köpa ialf!

JFfoto
18 augusti 2012 ·

744GLT skrev:

Kalltkaffe skrev:
Sånhär kan man köra med också, har ej testat så vet inte något om kvaliten eller så, men antar att det blir
mer känsla i det hela, samt kan man få ont i pekfingret efter ett tag av sprayburken :p

http://www.blueride.se/sprayhandtag-til … -2650.html

jag vet vad jag ska köpa ialf!

Hehe, glad att man kan hjälpa till wink

Funkiee Saab älskare!
18 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

Haha, grym grej, köp o säg hur den va big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JFfoto
18 augusti 2012 ·

Finns väl lite dyrare också, kanske bättre kvalite på dom :p men jag vet inte, kanske funkar bra me den billiga från blueride smile

744GLT
18 augusti 2012 · 809 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Finns väl lite dyrare också, kanske bättre kvalite på dom :p men jag vet inte, kanske funkar bra me den billiga från blueride smile

ska kolla runt och se ifall man hittar dom någon annanstans ;P lär ju ialf vara sket mycket goare än att döda pekfingret på burken big_smile

aqulio
18 augusti 2012 · 1 146 Inlägg

är det inte bättre köpa en lackspruta iställe för en burk?
det blir finare och bättre med lackspruta i ställe för burk..

Bebben Legitimerad besserwisser
18 augusti 2012 · 921 Inlägg



(Spola fram till 3:50)

Bara för att flika in lite snabbt igen, så är det den här tekniken jag pratar om.

Tunna lager som tillsammans täcker fint, slutar spraya i vändningarna bl.a.

Senast redigerat av Bebben (18 augusti 2012)

triplesixer
18 augusti 2012 · 325 Inlägg

744GLT skrev:

Volvofarfar skrev:

Funkiee skrev:
Spackla dörren fint, med flera olika papper, börja från 600-2500/3000 papper, sen torkar du av det med thinner. När du ska lacka lägger du bara flera TUNNA lager, på bilen har du gjort så du får en bra yta direkt, men de rinner av, du lägger bara ett tunnt lager, som knappt täcker, låter det torka liite, sen ett till tunt lager osv, tills det är fint, sen på med klarlack i samma stil.

2500-3000 papper är väl lite overkill?

beror väll på hur petig man är smile

Nej det är verkligen overkill att slipa 2500-3000 papper och man torkar inte av med thinner. Varför svarar du när du uppenbarligen inte vet ett skit om det?

it_mutt Avstängd
18 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

triplesixer skrev:

744GLT skrev:

Volvofarfar skrev:

2500-3000 papper är väl lite overkill?

beror väll på hur petig man är smile

Nej det är verkligen overkill att slipa 2500-3000 papper och man torkar inte av med thinner. Varför svarar du när du uppenbarligen inte vet ett skit om det?

Och varför säger du, som uppenbarligen vet, inte hur man ska göra istället?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang