3638
Sök

Bilen skakar runt 100 och uppåt Saab 9-5 -00

57 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så har jag bekymmer med att min kära Saab 9-5 -00 börjar skaka vid högre hastighet. Jag köpte bilen i våras då med två väldigt slitna framhjul. På väg hem efter bilaffären så skakade den betydligt mer än vad den gjorde efter att jag nu fixat nya framdäck och fått på nya fräscha vikter på framhjulen. Men fortfarande så skakar den vid högre hastighet, dock inte lika mycket. Killen jag köpte den av sa, med tanke på de slitna framdäcken, att framvagnen skulle behövas balanseras. Men däcken som var på vid affären var jämnslitna vilket de inte ska vara om framvagnen är obalanserad...

Så nu till mitt dilemma. Beror de nuvarande skakningarna på att bakhjulen inte har några bra vikter, skakningarna känns som de faktiskt kommer bakifrån? Eller beror det på att framvagnen är obalanserad, är lite orolig att de nya framdäcken ska slitas onödigt mycket? Vill helst inte lägga ut pengar på att få båda fixade även om det inte kostar alltför mycket.

Eller! Beror skakningarna på något helt annat? Om jag ska beskriva skaket så är det, som sagt, när jag kommer upp vid högre hastighet (100-uppåt) och det sitter inte så mycket i ratten utan mer att det kommer bakifrån. Sen så har skakningen en rytm, den skakar mycket ena sekunden sen mindre, rytmen som lugna vågor ungefär där piken på vågorna är när det skakar som mest och dalen mellan två vågor skakar det som minst.

Tacksam för svar!

761 Inlägg
18 augusti 2012
Testa att balansera däcken bak också och så kan det vara länkarmsbustningarna. Det var samma symtom på min 9000 men när allt detta var gjort så försvan det.

57 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Snurriis skrev:
Testa att balansera däcken bak också och så kan det vara länkarmsbustningarna. Det var samma symtom på min 9000 men när allt detta var gjort så försvan det.

Okej! Värt att nämna är att vid inbromsning så känns bilen något instabil, kan det höra till länkarmsbussningarna? Men så länkarmsbussningarna kan även vara problemet med skakningarna vid högre hastighet?

Better than God \o/
1 886 Inlägg
20 augusti 2012
A-bussningarna i bakvagnen är en klassiker på 9-5or. Börjar de glappa kan det ge massa olika symtom.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

57 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
MrTurbo skrev:
A-bussningarna i bakvagnen är en klassiker på 9-5or. Börjar de glappa kan det ge massa olika symtom.

Aha okej! Får ta en titt på det då.

Sök