Tankat fel bränsle passat 1.9tdi -02

elsmurfo
21 augusti 2012 · 412 Inlägg

Hej!

Hade jobbat 22 timmar i lördags och 04:00 söndagmorgon påväg hem så bestämde jag mig att tanka på Jet (billigast omkring där jag bor).

Körde fram trött som satan, feber och huvudvärk.
Trycker in kortet slår koden och väljer pump, går sedan fram till pumpen där det sitter 3 hantag brevid varandra, jag tar helt enkelt den där det står DISEL och börjar tanka.

Medans tanken fylls upp så bestämmer jag mig för att byta skor till några bekvämare att köra bil i.
Hör Klicket från "bränsle pistolen" som indikerar att tanken är full, jag går ut och hänger tillbaka denna.

Sätter mig i bilen, stoppar nyckeln i tändningslåset och någonting i bakhuvudet säger mig att nått är fel.
Jag går ut och ser då att färgen på "bränslepistolen" är blå och att jag betalat ca 10kr / L.
Inser då ganska fort att någon har flyttat omkring alla "Bränslepistoler" på samtliga pumpar på den obemannade tankstationen.

Nu har jag alltså ca 50L etanol och 10L disel i min Passat 1.9tdi.
Startade aldrig bilen eller ens vred på tändningen.


Hur går jag lättast tillväga för att lösa detta?
Kan jag slanga ur mesta möjliga etanol och fylla på med disel och lite olja?
Eller måste jag in med bilen på verkstad så att dom får tömma tanken på riktigt allt?

Hur känslig är bränslepumpen?

Kan jag göra någonting rent juridiskt, anmäla för sabotage eller dylikt?
Eller får jag skylla mig själv för min oppmärksamhet?

Trevlig höst på alla er där ute!

F-Tar
21 augusti 2012 · 1 335 Inlägg

Tömma ur, renspola med diesel. Fyll upp! Eftersom den inte har hunnit å suga nåt då du inte ens slage på tändningen! De kan hända den bästa :p försöker fortf vänja mig med att ja måste tanka bensin smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
F-Tar
21 augusti 2012 · 1 335 Inlägg

Tro de e lungt att du bara tömmer sen fyller diesel. Bilen märker inte de.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Richtenb
21 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

Som F-Tar säger: Töm och fyll upp med diesel.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
elsmurfo
21 augusti 2012 · 412 Inlägg

Hur tömmer jag på bästa sätt?
Kan det vara så att tanken har en dräneringsplugg?
Eller är det slangning som gäller?

Victorduvet
21 augusti 2012 · 395 Inlägg

Annars ska väll din försäkring täcka feltankning? men det känns som att det tar längre tid att åtgärda det genom Fbolaget än att göra det själv sad

BMW 520 (1992)
Richtenb
21 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

Om du kan montera loss tanken någorlunda smidigt så brukar det vara enklast. Annars får du suga upp allt.

elsmurfo skrev:
Hur tömmer jag på bästa sätt?
Kan det vara så att tanken har en dräneringsplugg?
Eller är det slangning som gäller?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
elsmurfo
21 augusti 2012 · 412 Inlägg

Suga upp allt, vad använder man lämpligast för att göra det?

sonaxvax
21 augusti 2012 · 490 Inlägg

oljesug som går med tryckluft funkar fint!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
zemet
21 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

försök slanga med en vanlig trädgårdsslang så mkt som möjligt och skruva sedan loss bränsleslangen som går till fuelrailen och kör sedan slut allt genom att vrida på tändningen så pumparna pumpar ut allt , ännu smidigare om du vet hur man bryggar bränslepumpen.

Jag tycker det låter extremt osannolikt att pumparna skulle ta någon skada av att pumpa ens 50 liter etanol en gång. Detta fixar du nog själv, blir nog bara mera jobb och dyrare om du ska transportera bilen till en verkstad som ska fixa det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jonas_ahman
21 augusti 2012 · 309 Inlägg

att låta pumpen pumpa etanol skulle jag tro är ett säkert sätt att döda pumpen då dieselpumpar kan dö av bensin. etanol borde döda dom ännu snabbare

Läser och släcker felkoder. pm för info
kannebanne
22 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

Borra hål i tanken underifrån sen när de e torrt svetsa ihop smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Richtenb
22 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

+1 pumpa inte med dieselpumpen
om du har någon bensinpump liggandes så går det kanske snabbare än oljesug (om du inte har tryckluft då dvs)



jonas_ahman skrev:
att låta pumpen pumpa etanol skulle jag tro är ett säkert sätt att döda pumpen då dieselpumpar kan dö av bensin. etanol borde döda dom ännu snabbare

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
dojema
22 augusti 2012 · 54 Inlägg

vet inte hur diselpumpen sitter på en pasat men om den sitter under mattan i bagaget så är de väll bara att du lossar den å suger upp alla disel den vägen om du itne kommer förbi spärren vid tanklocket

freddy_82 Truckreparatör
23 augusti 2012 · 221 Inlägg

Om du har biltema i närheten:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar … in-267519/

och använd en borrmaskin. Denna pump fungerar mycket bra! har själv använt en till att pumpa ur 500 liter olja från skrot truckar.

men man måste prima pumpen innan den suger bra.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
elsmurfo
26 augusti 2012 · 412 Inlägg

Gjorde så att jag slangade ut allt som gick, fyllde sen upp hela tanken med disel, gick i 59.87L disel.

Går lite lurvigt ibland precis då jag ska starta bilen, men väl igång går den precis som tidigare.
Har kört i 2dl 2taktsolja i tanken, samt köpt en flaska diseltillsats som renar och smörjer.

Något mer tips på vad man kan göra?

sleepyoh
26 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

zemet skrev:
försök slanga med en vanlig trädgårdsslang så mkt som möjligt och skruva sedan loss bränsleslangen som går till fuelrailen och kör sedan slut allt genom att vrida på tändningen så pumparna pumpar ut allt , ännu smidigare om du vet hur man bryggar bränslepumpen.

Jag tycker det låter extremt osannolikt att pumparna skulle ta någon skada av att pumpa ens 50 liter etanol en gång. Detta fixar du nog själv, blir nog bara mera jobb och dyrare om du ska transportera bilen till en verkstad som ska fixa det.

De är ingen bensinare det här om du tror det...

_----------'
Latheten Avstängd
26 augusti 2012 · 71 Inlägg

Du bör tömma i ca 2 liter motorolja i tanken för att se till att inte dieselpumpen skär. Den är känslig som fan för annat bränsle än diesel.

zemet
26 augusti 2012 · 4 041 Inlägg

sleepyoh skrev:

zemet skrev:
försök slanga med en vanlig trädgårdsslang så mkt som möjligt och skruva sedan loss bränsleslangen som går till fuelrailen och kör sedan slut allt genom att vrida på tändningen så pumparna pumpar ut allt , ännu smidigare om du vet hur man bryggar bränslepumpen.

Jag tycker det låter extremt osannolikt att pumparna skulle ta någon skada av att pumpa ens 50 liter etanol en gång. Detta fixar du nog själv, blir nog bara mera jobb och dyrare om du ska transportera bilen till en verkstad som ska fixa det.

De är ingen bensinare det här om du tror det...

Glömde bort detta:P Har du fått ordning på bilen än TS?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 augusti 2012 · 2 390 Inlägg

Detta hände min svärfar på hans Audi A4 -09, dock så körde han en bit tills han märkte att bilen var slö. Han lämna in den på verkstaden men dom tömde bara tanken och lite diverse saker, men den bilen funkar jättebra efter 2 månader nu.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang