Diverse nybörjarfrågor vid baslåde bygge

Mixe
29 september 2006 · 32 Inlägg

Hej igen smile
Ikväll var det mening att jag skulle bygga klart baslådan, men jag och en kompis hade delade meningar om lite grejer. Så jag tänkte reda ut dom här innan vi fortsatte bygga.
Och ja, jag är nybörjare - inga taskiga pikar om det tack.

1: Hur fäster man basreflexrören? Är det bara att kila dit dom?

2: Man behöver bara ha en basport på ena sidan röret (utsidan) och inte på insidan med, right?

3: Har det någon betydelse hur långt det är mellan basreflexrörets slut och till väggen baktill?
Mitt rör ska vara 25cm långt (4") och kommer som mest ha 14 cm mellan rörslutet och väggen (vinklad låda) beroende på vart jag sätter rören.

4: Dämpmaterial; går det att använda något annat än den dämpull man köper i billjudaffärer?
glömde handla sånt idag och hoppades slippa åka extra imorn. Kravet ska vara att det inte påverkar kvaliteten. 


Tror det var allt för den här gången, får väll höra av mej igen om jag stöter på fler problem.
Tack på förhand!

Ronnie.L
30 september 2006 · 914 Inlägg

du ska aldrig behöva be om att folk inte sa pika dig för att du är nybörjare det är vi alla i början. Man måste fråga för attlärasig.. Funkar ju att bränna några tusenlappar på utrustning med för att lära sig så det smidigaste anser jag är att fråga wink
Så till frågorna:

1. Det funkar att kila fast dom omman lyckas göra ett tillräckligt taight hål. Antar att det inte är nån värsting låda som ska spela 140++DB. Du kan dra en rand med silikon längs med röret på insidan av lådan för att fästa upp den bättre.

2. Prova vilket du tycker låter bäst. Du får ju in luften lättare i röret om du har en kona på andra sidan med. Men det är inte alltid man behöver ha en högra lufthastighet än den man får med en kona på ena sidan.