Diverse nybörjarfrågor vid baslåde bygge

Mixe
29 september 2006 · 32 Inlägg

Hej igen smile
Ikväll var det mening att jag skulle bygga klart baslådan, men jag och en kompis hade delade meningar om lite grejer. Så jag tänkte reda ut dom här innan vi fortsatte bygga.
Och ja, jag är nybörjare - inga taskiga pikar om det tack.

1: Hur fäster man basreflexrören? Är det bara att kila dit dom?

2: Man behöver bara ha en basport på ena sidan röret (utsidan) och inte på insidan med, right?

3: Har det någon betydelse hur långt det är mellan basreflexrörets slut och till väggen baktill?
Mitt rör ska vara 25cm långt (4") och kommer som mest ha 14 cm mellan rörslutet och väggen (vinklad låda) beroende på vart jag sätter rören.

4: Dämpmaterial; går det att använda något annat än den dämpull man köper i billjudaffärer?
glömde handla sånt idag och hoppades slippa åka extra imorn. Kravet ska vara att det inte påverkar kvaliteten. 


Tror det var allt för den här gången, får väll höra av mej igen om jag stöter på fler problem.
Tack på förhand!

Ronnie.L
30 september 2006 · 914 Inlägg

du ska aldrig behöva be om att folk inte sa pika dig för att du är nybörjare det är vi alla i början. Man måste fråga för attlärasig.. Funkar ju att bränna några tusenlappar på utrustning med för att lära sig så det smidigaste anser jag är att fråga wink
Så till frågorna:

1. Det funkar att kila fast dom omman lyckas göra ett tillräckligt taight hål. Antar att det inte är nån värsting låda som ska spela 140++DB. Du kan dra en rand med silikon längs med röret på insidan av lådan för att fästa upp den bättre.

2. Prova vilket du tycker låter bäst. Du får ju in luften lättare i röret om du har en kona på andra sidan med. Men det är inte alltid man behöver ha en högra lufthastighet än den man får med en kona på ena sidan.

3. Avståndet där i mellan spelar ingen roll. Det är rörets total längd som har störst betydelse. Du kan be nån här räkna på vad det teoretiskt ska vara för längd på den om du anger vad för element och låda du har och hur stor porten är.

4. Det är en smakfråga många använder inte ens dämpmaterial i sina lådor.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
30 september 2006 · 3 585 Inlägg

Angående fråga 3. så läste jag för någon dag sedan att det ska minst vara rörets bredd (4") från slutet på röret till väggen

(lullig förklaring)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Drönirettab
30 september 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, det stämmer bra det.

Ronnie.L
30 september 2006 · 914 Inlägg

yup det stämmer har jag medhört innan nu när det säger.. Du ser kära trådskapare alla kommer aldrig ihåg allt eller kan allt wink Men hoppas du har fått svar på de frågor du haft än så länge bara skriv igen så hjälper nån här inne dig.

Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
30 september 2006 · 217 Inlägg

Men snälla ni........

Håller inte riktigt med föregående talare...

1. Basportarna skall limmas fast eller skruvas om det går..Har sett i flera bilarr att det läcker ut luft/att portarna har lossnat och det låter inget vidare..så limma fast dem ordentligt!!!!

2. efter ett antal baslådebyggen (Tävlar i Billjud) så har jag lärt mej JA du skall ha aeroportar i båda ändarna tycker bara det låter fullt med EN port då det blås ljud och låter som inte luften kan ta sej ut ordentligt!!Basreflexrör/Portar skall oxox vara uträknade för basen/Lådan inte bara att sätta i nått gammal avloppsrör du kan räkna ut en låda i tex Probox lådprogram..

3. en liten gyllene regel är att porten skall var sin egen diameter ifrån alla väggar det är inte alla lådor man kan göra det i men det är för att undvika utsläckning av vissa frekvenser så ha det i åtanke...

4. Nej du kan inte använda något annat du skall använda dämpmatta/Dämpull..Kör du en portad låda så skall du använda Dämpmatta för det flyger inte ut ur porten som dämpullen gör..och nej nej nej använd INTE nån byggisolering eller liknanade för när det flyger ut i bilen och du andas in det Kommer du inte vara dej själv mera...och bilen blir helt sunkig innuti...

Hoppas detta hjälpte dej lite i ditt byggande

Du får gärna fråga efter mera tips..

MVH Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Ronnie.L
1 oktober 2006 · 914 Inlägg

rockford boy det har helt med lufthastigheten i portarna att göra ha i beaktande att han inte är ute efter att tävla om första pris i nån ljudtävling. Inte alltid nödvändigt att ha portar i bägge ändarna om du har det KAN du få för hög lufhastighet och få flås ljud. Men vanligast är dock att det man har på bägge sidor.

som jag sa innan med tror inte det är några värstingbasar han har heller då han själv skriver han är nybörjar = lär inte vara något värsting tryck från basarna. Så har han tillräckligt taight hål så funkar det att pressa dit dom. Kolla på mammas låda i den lådan funkar det hur bra som helst !

det med portens avstånd från bas lådans vägg var redan sagt...

dämpmaterial där har du rätt man ska helst ha dämpmatta i portad låda och funkar med bomull i sluten men gäller att man ser till att sätta fast bomullen ordentligt även om är en sluten inte kul om den trasslar in sig i basen..

sa även att han kunde lägga en rand med silikon för att både täta och limma dit porten.
men visst ska vi vara så petiga. Lacka hela lådan invändigt med nån klarlack inklusive portarna. Skit i dämpmatta och se hur det låter. Sätt i dämpmatte efter kolla vad du tycker låter bäst.
Sedan kan du ta portarna i lite längre längd än du tror behövs. Ta ner några mm på dom spela igen och se om det låter bättre upprepa proceduren tills du tycker det låter bra.

Likadant med konan sätt din invändigt och utvändigt testa hur det låter. Ta bort den invändiga se hur detlåter välj det som låter bäst.

Så man får hålla på om man ska ha optimalt ljud vilket jag inte tror denna pojke är ute efter men som du verkar tro.

och en sista sak kom jag på köp typ dynamat matta eller liknande och täck hela bilen med så du inte råkar ha nån liten liten plåtbit som skallrar det minsta med

Senast redigerat av Ronnie.L (1 oktober 2006)

Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
1 oktober 2006 · 217 Inlägg

Tja!!

Läget?

Om du nu har grejat ,med Ljud ett tag varför rekomenderar du han då att Köra utan portar???
Vi har flera baslådor på jobbet (såkallade färdig lådor) och dem är det sällan det är aeroport inne i lådan och dem låter inget bra spelar ingen roll om du kör en bas för 800 kr eller en för 3500 jag tycker det låter mycket illa när det inte finns en Port på insidan....och självklart spelar effekten´roll men inte så stor roll så man kan säga att man inte skall ha port på Insidan..
Men jag har provat både och och port i båda ändar skall det vara vill inte använda min baslåda som en Hårtork..

Petig och petig killen är ju nybörjare så varför inte lära han de rätta trixen och sakerna direkt och att inte sätta dit porten ordentligt utan bara trycka dit porten kan resultera i att porten ramlar ut eller att det läcker ut luft imellan porten och lådan.....

Ja det är ett rent hel**om Dämpullen skule sätta sej i basen hehe det kommer ju bli som en spinn maskin för ullen när basen rör sej...Kan kanske bli ett fint täckte sen när man öppnar lådan och servad som hänt....

Men hallå det där med Optimalt ljud är vi väl alla ute efter eller??
Som sakt spelar ju ingen roll om han har köpt Ljudet från Biltema,mds BRL o,s,v, han skall ju fortfarande lära sej de rätta sakerna eller hur??
Sedan med portstorlek och rörlängd har du ju Probox eller ennu bättre Termlab som innehåller ett sjukt bra Lådprogram det har det flesta Bilstereo butiker i vårat land...
så visst kan man göra så som du säger men kortar du porten några mm så är det hyffsat svårt att höra för en nybörjare därför är ett Lådprogram att föredra och det får han Lätt hjälp med om han vänder sej till Några av de mer kända Bilstereo butikerna..

Drar killen dit så får han en exakt låda för sin Bas,Bil och Musik smak och portlängd och allt står där oxo..det har jag Använt många ggr och det funkar lika bra varje gång...


så det du har skrivit om att:

"Så man får hålla på om man ska ha optimalt ljud vilket jag inte tror denna pojke är ute efter men som du verkar tro."

Jag tror garranterat att han är ute efter det Optimala ljudet för Rätt pengar!!!och då behöver han också lära sej rätt saker,Förstå mej rätt...

Mvh Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Ronnie.L
1 oktober 2006 · 914 Inlägg

det har du alldeles rätt i men att både skruva och limma tex basporten kan vara att överdriva då han kanske har ett 3" rör de 3" rör jag sett har det inte varit mycket kant att skruva pådirekt.
Det beror helt på hur lådan ska vara avstämd och hur den är byggd. Jag har själv kört med lådor utan portar på insidan. Det var väldigt små lådor jag byggt då jag hade så vet inte om det spelade någon rolll. Påstår inte att jag är något proffs eller vet bäst. Jag skrver bara sådant som själv upptäckt närt jag grejat.

Det är att det nästan aldrig är nåt som är säkert inom ljud allting beror på situationen. I ena fallet funkar en sak men i en annan låter det skit. Sök genom forumet folk som skrivit då och då det lät jättebra i butiken/kompisens bil/min förra bil men nu låter det skit i min bil jag har nu.

Som du själv säger man måste mäta sig fram för att se när det låter bra och ja man kan be företag om hjälp ed det men frågan är tror du han vill lägga ner så mycket arbete på det ? jag tror inte det men om det nu sak vara så ger jag dig alla rätt. Tycker bara inte man ska krångla till det allt för mycket första gången man gör något.

och det jag menade med "optimalt" ljud är så pass optimalt ljud att bara ett mätinstrument kan höra skillnaden eller en som hållt på länge. Klart alla vill ha så pass bra ljud som möjligt men tycker man ska ta en bit i taget . Lite onödigt att börja gjuta betong på första ljudbygget wink

Senast redigerat av Ronnie.L (1 oktober 2006)

Mixe
2 oktober 2006 · 32 Inlägg

Ok då har jag fått svar på dom frågorna, man tackar så mycket!
Så nu kommer istället två nya smile

1: Om man väljer att använda dämpmatta ska man fästa den bara på väggen bakom elementet eller ska man klä hela insidan av baslådan i det?

2: Jag har måtten på basreflexröret, men om jag väljer att sätta en basport/aerport på bägge sidorna, ska jag behålla det måttet då eller ska jag korta av röret eftersom portarna drar i sig mer luft?

Tack på förhand.

Ronnie.L
2 oktober 2006 · 914 Inlägg

du behöver inte sätta dämpmatta runt hela lådan.. Kommer inte ihåg vad dom säger är nödvändigt men har förmig det är den motstående sidan.

röret ska du inte behöva korta av om du sätter dit en aeroport på insidan med bara det är gott omutrymme mellan baslåddans vägg och porten.

Mixe
3 oktober 2006 · 32 Inlägg

ok, tack tack!

Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
3 oktober 2006 · 217 Inlägg

Dämpmatta skall Monteras på varje vägg i lådan för att undvika utsläckning av frekvenser.....och för att inte få en konstig klang i lådan pga av ljudet studsar...

Dämpmattan bör oxo limmas med Spaylim för att inte lossna

Senast redigerat av Rockfordboy82 (3 oktober 2006)

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang