Nissan Skyline R33 GTS-25T, effektökning och styling
Lite uppdaterad info om tråden. Detta började som ett projekt där allting skulle handla om styling och effektökning, fast ju längre det gick.. desto mer snöade man in på utställning, SQ och spela högt (billjud). Blev sedan påkörd den 27:e april när jag var ute och åkte i bilen, åkte även på en whiplashskada. Man tappade orken och lusten att vilja göra något, då man inte visste om bilen skulle lagas eller skrotas. Hur som helst.. fick reda på att bilen skulle tas in på reparation den 3:e juni och vara där ungefär 2 veckor, så efter det kommer det att hända mycket mycket mer. Kommer bygga och pyssla, uppdatera med jämna mellanrum. Kommer även att försöka göra som förut, beskriva och förklara så att andra kan göra likadant, om dem skulle vilja det :). Alla förslag och tips är fortfarande välkomna. Är glad över alla kommentarer, support och hjälp man får, det värmer! :)
Hallå hallå!. Då man inte är hemma så mycket men pillar ändå med bilen lite imellanåt, så tänkte jag att det är lika bra att kasta upp en tråd här . Är rätt ny när det gäller effektökning, så har ni några tips eller förslag så är det bara kul att höra .
Då allting man gjort tidigare handlat om musik och att spela så högt som möjligt, så får detta bli mer att det ska gå utav bara H-vete, istället för en rullande kluns! .
Bilen inköptes i alla fall i början utav Juli, och sedan dess så har man gjort små förändringar.
Bilder dagen efter inköpet:
Den andra bilden var det ganska hög kontrast i, men men..
Beställde ett xenonkit och kastade i, problemet var bara att jag fick en lampa som lyste "vitt" och en som lyste lite blåare.. detta ska dock fixas snart, då jag har fått ett par nya som bara ligger . Kul dock att ett kit innehåller två olika lampor..
När lamporna hade blivit bytta fram, så bestämde jag mig för att göra något baktill på bilen.
Började med att försöka få in bilen i garaget hos tjejens far.. kom in gjorde bilen allt, men justerade det ena och det andra också .
Den blev nertryckt i golvet, så det gick inte att låsa fast porten efteråt (oops) .
Tjejen måste också ha något att göra .
Efter att bilen var inne i garaget (den var lite längre än tjejens civic) ^^. Var det bara att börja maskera bokstäverna på plastkillen, som skyline texten står på baktill
Sedan var det bara att försöka matta ner allting runt bokstäverna, och måla.. blaaack .
La några lager färg, sedan pillade jag bort maskeringen.. blev bättre än förväntat .
Och när all maskering var borta .
Bjuder på ett smakprov på ett snabbt test jag gjorde, efter att jag kopplat i några dioder.. kommer att bli mycket bättre sen när jag är klar .
Tackar tackar! får se om jag kommer med en uppdatering ikväll kanske, ska iväg och fira tjejens bror.. men vem vet, kanske man hinner med att greja lite innan
Medans jag hållt på att pilla lite med ljuset bak så har jag inte kunnat släppa hur fasen man ställe upp laddet med min Apexi AVC-R boostcontroller.. hur fasen gör man?. Jag har testat allting, men lyckas fortfarande bara få bilen att ladda 0.5.. Ställt upp till 0.6, 0.7 och 0.8, fortfarande laddar den bara 0.5.. vad är felet tror ni?
Är boostcontrollern rätt inkopplad framme vid turbon osv? 0,5 bar kommer man ju inte långt med
Och glöm inte väghållningen, jag snöar in mer och mer på det, effekt e ingenting utan chassi!
Tackar tackar!, kul att få lite svar.. man blir ju som mer taggad på att fortsätta då .
Jo, det ska den vara. Kollade på det förut och märkte inga fel, den lyser ju och visar hur mycket bilen laddar, men det verkar inte gå att ställa laddet. Får kanske ta och kolla en gång till annars? .
Och sant sant! har du några förslag som är hyffsat billigt när det gäller väghållning?
Håller själv på med ett bygge där målet är 500 hk till Elmia 2013
Ang hur du höjer laddet brukar det finnas manualer på nätet att ladda ner för hur din laddtrycksstyrning fungerar och ska vara inkopplad.
Lycka till med projektet!!
Tack! kul att höra att det gillas! .
Shit, det låter mäktigt . Hur går det för dig då? . Då kanske du har några förslag på vad jag skulle kunna börja med, förresten? ^^. Vet dock inte vad som är gjort åt min bil då den är importerad ifrån england, men har funderat på en fmic eller så .
Jo, har försökt att kolla.. får kolla upp det igen!.
En liten fråga, om det är någon som är lite kunnig när det gäller xenon och lyse överhuvudtaget. Det är ju så att halvljuset släcks när jag tänder mitt hellyse, okay?. Men då jag har bi-xenon i.. (nu kommer frågan). Kan man koppla så att halvljuset släcks, men tänder bi-xenonet istället. Samtidigt som hellyset också tänds, när man drar på hellyset?. Hängde någon med? . Så att man både har helljuslamporna OCH helljuset ifrån bi-xenon lampan igång samtidigt
Okay, så fick det att funka i alla fall.. och har bytt xenonlampa (den som lyste vitt). Tydligen så är det inte fel på lampan.. den lyser fortfarande vitt, även fastän jag bytt lampa. Så.. vart kan problemet sitta, om någon är lite haj på xenon, koppling av det och bilel?
Eftersom smartskaftet på kjell & co sa åt mig att det skulle gå att koppla dioderna direkt på plus och minus, utan något.. och smart som jag är.. så är jag ju ungefär lika smart, ungefär.. så fick jag lov att göra om och löda fanskapet tre gånger.. men tredje gången gillt, sant? . Kanske bra att veta vad man snackar om, eller ha hyffsad koll, innan man säger att man ska göra "såhär och såhär". Köpte i alla fall ett motstånd och drog på skiten, så funkade det..
Dioderna tog såklart slut när jag var på sista bokstaven.. så fick försöka göra det bästa jag kunde av det. Ska dit med mera framåt slutet av veckan eller nästa vecka dock, när jag inhandlat mer
Har varit dåligt med uppdateringar, men här kommer i alla fall resultatet efter att dioderna blev inkopplade .
Inte dem bästa bilderna, men men.. det kommer fler bilder, så håll ögonen öppna bara .
Har fortfarande problem med min ena xenonlampa förresten, har inte hunnit kolla på det så mycket men.. har någon en lösning på problemet så får ni gärna säga till
Tänkte uppdatera lite då det var ett tag sedan det hände något här. Så.. innan snön kom så fick jag hjälp av brorsan att ta bort katalysatorn och dra dit ett rör istället .
Det var en hel del skit som skulle bort.. trodde nästan att jag kört på en räv eller något :o.
Här va an nästan lös
Onödigt skit
Undrar vad som är bäst? .
Och såhär mycket skit försvann när det var klart
Nästa steg kommer nog bli att dra dit en större intercooler, och byta turbo.. någon kanske har något förslag på en annan turbo som man kan inhandla? . Kolla gärna in min bror också som hjälpte mig med detta http://www.garaget.org/big_nasty .
Har en liten fråga, till dem som är kunniga. Hade tänkt köpa en ny turbo, är det någon som har några tankar och idéer om någon vettig till ett bra pris?
Cataclysm skrev: Har en liten fråga, till dem som är kunniga. Hade tänkt köpa en ny turbo, är det någon som har några tankar och idéer om någon vettig till ett bra pris?
Beror ju på vilken effekt du siktar på.
Något värre än original i alla fall, har inga direkt mål.. något prisvärt, alla förslag uppskattas
Börjar bli riktigt sugen på att åka igen, slänger in en video som brorsan filmade innan snön föll från ovan . Det är inget seriöst, det var nästan full bil och fönstren var nere.. så ta den inte allt för seriöst ^^ (jag hade inte gjort något åt bilen när detta spelades in)