Laddningsproblem Skoda

DavidGoden
23 augusti 2012 · 40 Inlägg

Har en Octavia 1.9tdi 1998 som strular lite..


När jag köpte bilen för ca 2 år sedan så tändes laddlampan någon gång ibland, efter att ha varvat upp bilen lite snabbt över 2000 varv så slocknade den.

Detta fenomen höll i sig i ungefär ett år tills det försvann i drygt 6 månadet..

Nu har jag tagit tag i det, bytt regulator, nya jordpunkter och kablar, nytt batteri, extra jord drager till generatorchassie.

Bilen har gått i 50 mil sedan dess utan att lampan tänts, men nu är den där igen.
Och ungefär varannan gång jag vrider på tändningen så lyser inte laddlampan..

Vad tusan kan det vara?
Är det i generatorn det spökar?

Som tidigare, kommer laddlampan fram så en snabb kick på gasen och den försvinner tills nästa gång jag skall ut och åka...............


När den ej lyser laddar den över 14v, annars strax över 12.....

Drönirettab
23 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Att laddlampan inte lyser ibland kan bero på att den inte får plusspänning från tändlås/säkringsdosa eller att den inte får jordreferens via generatorns D+, vilket kan ha med kolen i regulatorn att göra. Eftersom du har bytt regulator så kan man ju hellre misstänka plusmatningen än regulatorn, därför föreslår jag att du gör en späningsmätning någon gång när laddlampan inte tänds.

Ha en multimeter till hands och när inte lampan tänds med tändningen påslagen så öppnar du huven och sätter plusmätpinnen på kabelskon som sitter på D+, minusmätpinnen kan sättas på generatorchassi. smile

Kolla även hur kabeln på D+ ser ut, försök följa den så långt det går och se om den har skadat hölje någonstans så att trådarna riskerar att kortsluta mot jord.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang