Seriös rollning på bil.

Tobbetdi Diesel ska man ha!
24 augusti 2012 · 482 Inlägg

D-alvarsson skrev:

Tobbetdi skrev:

D-alvarsson skrev:

hur håller de för tvätt etc? smile

Hålla för tvätt, bara att rolla över smutsen big_smile
Nej, men allvarligt så höll det bra med färgen från ÖB. Jag gjorde inget underarbete alls, men drog på säkert 2-3 lager med färg..

okejokej, vad fanns de för nyanser på den ? smile

Då ska vi se.. en 740 rollade jag huven mattsvart, blev dåligt pga regn sad
En 140 hade alla möjliga färger efter rostlagning och smuts som inte gick att tvätta bort så den blev ljusgrå
En Chevrolet Monte Carlo -75, pilsnerkärra som blev halvblank svart samt blå flames
En Amazon combi med halvblank svart och halvblank vit


Sen har jag varit med och rollat några polares bilar som tex opel kadett gsi, amazon, opel manta..

Det enda förarbetet som gjordes var maskering av diverse grejjer.. Har tyvärr inga bilder på nåt av mina resultat sad

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
SgtCrilly Hemmainstruktör
24 augusti 2012 · 641 Inlägg

Jag provade "50 dollar paint job" på min Golf-projekt. Gjorde dock inte den sista våtslipningen och poleringen utan lät ytan vara halvmatt. Blev väldigt nöjd med ytan jag fick till. Finns lite bilder i projektråden och gamla bilar.
Färgen beställde jag samma som han hade på den bilen, Rustoleum, gick att beställa på Tools Sohlberg och fanns en uppsjö av färger.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
D-alvarsson
24 augusti 2012 · 550 Inlägg

kan ni snälla länka lite? och  kanske säga en sort som man bör köpa, inte diskutera fram och tebax utan komma på EN vettig smile blir så förvirrad annars ^^

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Evildan
24 augusti 2012 ·

Några småsaker att tänka på:
Maskera noggrant, är inte kul att behöva ta bort färg på lister o dyl.
Plocka bort större detaljer som grill så du kommer åt att rolla bakom för ett enhetligare resultat.
Se till att bilen är rengjord innan du börjar.

btw: bara för att du har en ROLLING stones får man ändå lacka den med spruta wink

MrTurbo Better than God \o/
24 augusti 2012 · 1 882 Inlägg

Kan bli bra med roller. Fan mycket bättre än Feltemas vattenfärg i vart fall. Rollade en helbil en gång i tiden. Signalröd över list och blanksvart under. Fixade rost, spacklade, slipade, maskerade och rollade i farsans garage, Vart faktiskt så bra att man inte helt lätt kunde se att den var rollad. Använde en "maskinfärg" från  Flügger som flöt ut bra och blev både blank och stenhård. Underarbetet viktigast för resultatet!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
D-alvarsson
24 augusti 2012 · 550 Inlägg

Evildan skrev:
Några småsaker att tänka på:
Maskera noggrant, är inte kul att behöva ta bort färg på lister o dyl.
Plocka bort större detaljer som grill så du kommer åt att rolla bakom för ett enhetligare resultat.
Se till att bilen är rengjord innan du börjar.

btw: bara för att du har en ROLLING stones får man ändå lacka den med spruta wink

okej, japp de ska jag tänka på! smile
HAHA de är inte en rolling stones tyvärr, hade en, men den hamnade på skrot, så ja tog alla edition delar till min! smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
D-alvarsson
24 augusti 2012 · 550 Inlägg

MrTurbo skrev:
Kan bli bra med roller. Fan mycket bättre än Feltemas vattenfärg i vart fall. Rollade en helbil en gång i tiden. Signalröd över list och blanksvart under. Fixade rost, spacklade, slipade, maskerade och rollade i farsans garage, Vart faktiskt så bra att man inte helt lätt kunde se att den var rollad. Använde en "maskinfärg" från  Flügger som flöt ut bra och blev både blank och stenhård. Underarbetet viktigast för resultatet!

okejokej, ja jag är lite osäker på vad ja ska ha för färg, alltså sort, och även nyans

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang