Seat Toledo med ratt som inte fungerar

sweTYSK3N
29 augusti 2012 · 26 Inlägg

hej!

det är så att jag har en Seat Toledo där tutan och knapparna för radion på ratten har lagt av sen ett år tillbaka. Nu är det dags för besktining och jag har lämnat in bilen på en Mekonomen verkstad. Fick tillbaka den igår, utan att det har hjälpt.
Verkstan har fått fram en felkod 01426; Manöverenhet i ratt, ingen kommunikation. Men de har ingen aning vad felet är. Det går ström från ratten till tutan, tutan fungerar (6V enligt verkstan hela vägen, men ska det inte vara 12?), släpringen var det inget fel på heller, styrenhet fanns tydligen inte på denna modell.

Kort och gott så har verkstan ingen aning vad felet beror på.

Är det någon som har stött på detta innan? Jag är verkligen inte hajj på bilar men man kanske kan ge ett förslag till verkstan som de kan kolla på.

Ett svar skulle verkligen uppskattas!

josko
29 augusti 2012 · 25 Inlägg

Säger dom att det inte finns rattaxel modul?
Gör om gör rätt säger jag till dom gubbarna på den verkstaden isf.

Senast redigerat av josko (29 augusti 2012)

BMW M3 (2004)
sweTYSK3N
30 augusti 2012 · 26 Inlägg

ja det var det han sa. jag har inte pratat med de själv, det var min sambo.
men enligt henne så hade de både beställt en styrmodul, men när de skulle byta det så fanns det inte och 2 nya tutor men de gamla funkade.

jag har googlat som en tok och läst lite att det kan hända att kablarna lossnar från själva kontakten under ratten från släpringer eller nåt.

kan det stämma?

vill ju gärna få detta åtgärdat men bilen har varit inne 3ggr nu och ingen har hittat något fast det finns ström överallt.

sweTYSK3N
30 augusti 2012 · 26 Inlägg

fick ett tips om att knappsatsen på ratten kan vara trasig och det drar med sig hela köret med tutan osv...kan det stämma?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang