Förgasare på Dodge van -87 med 318 motor

dodgevan-87
30 augusti 2012 · 5 Inlägg

Har precis köpt min första dodge van med 318 motor och tittat att där sitter en förgasare som heter Rochester Quadrajet. 

Frågorna lyder:

Är detta orginal förgasare på dessa bilar?
Är detta en vanlig sugförgasare eller är det någon annan typ?
Är dessa bra/dåliga?

tacksam för alla svar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 augusti 2012 · 14 081 Inlägg

dodgevan-87 skrev:
Har precis köpt min första dodge van med 318 motor och tittat att där sitter en förgasare som heter Rochester Quadrajet. 

Frågorna lyder:

Är detta orginal förgasare på dessa bilar?
Är detta en vanlig sugförgasare eller är det någon annan typ?
Är dessa bra/dåliga?

tacksam för alla svar

Vet inte om RQ satt på Dodgar men jag vet att GM körde stenhårt med RQ och det är en vanlig förgasare och dom är faktiskt väldigt bra förgasare. Även om dom börjar bli gamla och glappa lite här och där så beukar dom alltid fungera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Tvattekorg Likbärgare
30 augusti 2012 · 375 Inlägg

Vad är en bra respektive dålig förgasare enligt dig?

Dodge hade Carter förgasare, Men jag vill minnas att dom byggdes på licens från Rochester för dom inte klarade av att leverera tillräckligt många förgasare, Så mer eller mindre är det samma förgasare!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
dodgevan-87
31 augusti 2012 · 5 Inlägg

Tvattekorg skrev:
Vad är en bra respektive dålig förgasare enligt dig?

Dodge hade Carter förgasare, Men jag vill minnas att dom byggdes på licens från Rochester för dom inte klarade av att leverera tillräckligt många förgasare, Så mer eller mindre är det samma förgasare!

Jag tänkte mest på om kvaliten på dessa är att lita på eller om tex denna modell är kända för att krångla i tid och otid, så enligt mig är en bra förgasare en som fungerar så som det är tänkt även med några år på nacken.

dodgevan-87
31 augusti 2012 · 5 Inlägg

quote//Vet inte om RQ satt på Dodgar men jag vet att GM körde stenhårt med RQ och det är en vanlig förgasare och dom är faktiskt väldigt bra förgasare. Även om dom börjar bli gamla och glappa lite här och där så beukar dom alltid fungera.

/Benny//quote


Ok det låter bra. Han jag köpte den av sa att tidigare ägaren innan honom hade bytt förgasaren av någon anledning.

Någon menade att orginal på bilen sitter det någon form av insprutsförgasare och att denna troligtvis har börjat krångla där av bytet av förgasare. Låter detta rimligt eller är han ute och cycklar?

Har sett att det sitter några st kablar på förgasaren är detta för automatchoke eller för något annat?

/Dodgevan-87

Senast redigerat av dodgevan-87 (31 augusti 2012)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 augusti 2012 · 14 081 Inlägg

dodgevan-87 skrev:
quote//Vet inte om RQ satt på Dodgar men jag vet att GM körde stenhårt med RQ och det är en vanlig förgasare och dom är faktiskt väldigt bra förgasare. Även om dom börjar bli gamla och glappa lite här och där så beukar dom alltid fungera.

/Benny//quote


Ok det låter bra. Han jag köpte den av sa att tidigare ägaren innan honom hade bytt förgasaren av någon anledning.

Någon menade att orginal på bilen sitter det någon form av insprutsförgasare och att denna troligtvis har börjat krångla där av bytet av förgasare. Låter detta rimligt eller är han ute och cycklar?

Har sett att det sitter några st kablar på förgasaren är detta för automatchoke eller för något annat?

/Dodgevan-87

Insprutsförgasare? Det är inte nåt TBI-system du har då? På min Cheva Van -88 sitter det en förgasarinsprutning som kallas TBI tror att det betyder Throttle Barrel Injection. På Vetten sitter det TPI Tuned Port Injection och är ett riktigt insprutsystem med injektorer (spridare).

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Tvattekorg Likbärgare
31 augusti 2012 · 375 Inlägg

dodgevan-87 skrev:

Tvattekorg skrev:
Vad är en bra respektive dålig förgasare enligt dig?

Dodge hade Carter förgasare, Men jag vill minnas att dom byggdes på licens från Rochester för dom inte klarade av att leverera tillräckligt många förgasare, Så mer eller mindre är det samma förgasare!

Jag tänkte mest på om kvaliten på dessa är att lita på eller om tex denna modell är kända för att krångla i tid och otid, så enligt mig är en bra förgasare en som fungerar så som det är tänkt även med några år på nacken.

Då är svaret ja, Det är en mycket bra förgasare, Givetvis kan den bli sliten i själlaxlar men att renovera en sådan förgasare är billigt.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Diesel Linus
18 mars 2013 · 106 Inlägg

Rochester är mycket bra så länge dom gårsmile Börjar dom strula är det mindre roligt, iaf när du ska renovera. Rochester ska du helst ha flödesbänk till när du renoverar. Har haft 18 Dodge vans, och när rochester förgasarna börjar strula så har jag satt dit Carter Termoquad:) Rochester är en snål förgasare när den är fräsch.

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang