Får inte i växlarna på SAAB 9-3 aero?!

Wistroem
31 augusti 2012 · 21 Inlägg

Hejsan hoppsan!

Min kompis får inte i växlarna på sin SAAB 9-3 aero, igår så fick han inte i backen medans han fick i alla andra växlar... Och idag så är det tvärtom, nu går ingen växel i om man inte mordar i 4:an allt vad man har... Kvittar om bilen är på eller avstängd. Vad kan felet bero på, växellådan åt fanders eller kopplingen som är helt slut?

Han heter: Mulle__92 här på garaget.

Hjälp sökes fort!

Tack på förhand!smile

Dåliga damer är inte de sämsta!
Nissan S14 (1994)
AmazonCoffe Dodge Dart 1967
31 augusti 2012 · 2 Inlägg

Har Mulle__92 provat att trycka ner kopplingen ?
MVH

Wistroem
31 augusti 2012 · 21 Inlägg

Japp;)!

Dåliga damer är inte de sämsta!
Nissan S14 (1994)
Funkiee Saab älskare!
31 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

kan va koppling, dålig olja i lådan, feljusterat växellänkage, slitna synk ringar

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Chaoticc
31 augusti 2012 · 78 Inlägg

I första hand så justera in växellänkaget det är relativt enkelt.

Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
Wistroem
1 september 2012 · 21 Inlägg

Okej men borde ju va kopplingen då man fått i en växel o har kopplingen fullt nedtryck så driver han framåt eller bakåt ändå utan gas :p!

Dåliga damer är inte de sämsta!
Nissan S14 (1994)
SgtCrilly Hemmainstruktör
1 september 2012 · 641 Inlägg

Vanligare att bilen inte driver alls om kopplingen gått. Du borde ju få in växlarna ganska lätt med motorn avstängd om det bara vore kopplingsfel.
Om det inte går att frikoppla så är det vanligare med huvud eller slavcylinder som strular, kopplingspedalen känns inte konstig alls?
Men att man inte får in växlar borde sitta i länkaget eller lådan.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Funkiee Saab älskare!
1 september 2012 · 4 597 Inlägg
Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TireSlayer Tvivlare
1 september 2012 · 2 266 Inlägg

Funkiee skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=304793

hur du justerar växellänkage!

Jag håller med här, börja med länkaget smile de händer att muttern lossnar.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Wistroem
1 september 2012 · 21 Inlägg

Japp får börja med länkaget men det borde väl inte ha nått att göra med att bilen driver med kopplingen nere eller tongue?

Dåliga damer är inte de sämsta!
Nissan S14 (1994)
Jerry Reparatör
1 september 2012 · 306 Inlägg

Tycker han ska kolla slavcylindern.

Wistroem
1 september 2012 · 21 Inlägg

okej, vet du var den sitter på saab:)?

Dåliga damer är inte de sämsta!
Nissan S14 (1994)
Funkiee Saab älskare!
1 september 2012 · 4 597 Inlägg

Wistroem skrev:
okej, vet du var den sitter på saab:)?

I växellådan, så det är lite svårt o kolla den... börja med växellänkaget istället, funkar det inte efter det, känn efter hur pedalen är om den är "geggig" eller om den är mer fast o inte slapp.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Jerry Reparatör
1 september 2012 · 306 Inlägg

Sitter nere i sprängkåpan vid kopplingen.
Så det är inte så kul om det är den som gett upp då man får plocka ner växellådan för att byta den.

(Funkiee var snabbare)

Senast redigerat av Jerry (1 september 2012)

Chaoticc
2 september 2012 · 78 Inlägg

Ja slaven suger totalt o byta på 900/93 iaf...Men ptja behöver du hjälp så finns vi saabgalningar i tornby wink

Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
Wistroem
3 september 2012 · 21 Inlägg

Får hoppas på de bästa, han ska kollla vad det är först och främst! Tack du, jo de vet jag ju:)! Såg att låda o de gett upp på din hmm

Dåliga damer är inte de sämsta!
Nissan S14 (1994)
Melin82
3 september 2012 · 513 Inlägg

Chaoticc skrev:
Ja slaven suger totalt o byta på 900/93 iaf...Men ptja behöver du hjälp så finns vi saabgalningar i tornby wink

900 har vajer och inte hydralkoppling.
Problemet ligger inte i själva lamellen eller tryckplattan utan mest troligt i primär eller slavcylinder.
Kan man inte koppla ur blir det jävligt att få i växlarna, det man kan göra är att lägga i ettan och starta motorn med växel i så kan man köra runt men inte koppla ur. Växla går med lite tålamod.
Vanligast är att slaven går nere i växellådan, så kolla i luftningshålet ovanpå lådan ner på slaven och se om den läckt. Prova och se vad som händer när man trycker ner kopplingspedalen, funkar det ska slaven trycka ihop tryckplattan. Och till skillnad mot tidigare inlägg så har man alltid drivning på en manuell låda när kopplingen är uppe, lite meningen med att kunna frikoppla.

Wistroem
3 september 2012 · 21 Inlägg

Ska testa varenda metod som finns, ska få igång på aset igen nu när han har kostat på sig ett extraktor grenrör så den går ännu värr smile

Dåliga damer är inte de sämsta!
Nissan S14 (1994)
emilio154
15 september 2012 · 10 Inlägg

hej jag tänkte låna tråden och fråga en sak om växelådan då jag har en mazda 323f - 93 när jag tog dagmasken och kåpan så ser det ut som växelådan liger på avgasröret och den bara åker fram icg tilbaka när man leker med spaken men det går och växla men den sitter inte riktig i det runda hålet utan bara ligger där på avgasröret vad ska jag göra?

Nico-the-kid
15 september 2012 · 509 Inlägg

varför inte skapa en ny tråd istället för att låna en saab och en volvo tråd?

emilio154 skrev:
hej jag tänkte låna tråden och fråga en sak om växelådan då jag har en mazda 323f - 93 när jag tog dagmasken och kåpan så ser det ut som växelådan liger på avgasröret och den bara åker fram icg tilbaka när man leker med spaken men det går och växla men den sitter inte riktig i det runda hålet utan bara ligger där på avgasröret vad ska jag göra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang