6905
Sök

Oljeläckage efter service, Volvo S80-99

martinpopovac
2 september 2012
Hade min bil inne på service den 13:e augusti.

I fredags när jag var ute och körde i jobbet så började helt plötsligt oljelampan att lysa och den i meddelanderutan så stod det att det inte fanns något oljetryck.

Jag fick hjälp att få hem bilen och började då kolla allt som rör oljan.
Oljestickan var snustorr. Jag åkte då och köpte 4 liter olja på Biltema som jag fyllde på med och körde en sväng. När jag kommer hem så ser jag världens oljestreck på marken och jag följde det en bit och hade kunnat följa det exakt hela milen jag kört...

När jag kollar under bilen så ser jag att det droppar olja, dels från pluggen och dels även från oljefiltret.

Nu tänker jag, såklart, att det är verkstadskillen som är helt sämst och jag anser att dom ska få åtgärda detta eftersom att det har hänt efter oljebytet. Bilen har aldrig gjort såhär och han gav med tre "bra-att-veta-saker" om slitagedelar som behöver bytas, men sa ingenting om ett oljeproblem (trasigt tråg etc).

Jag känner även att jag borde på någon form av kompensation.

Vad tror ni är problemet och vilken kompensation kan vara rätt att kräva? Hela motorn kunde ju ha skurit pga deras klantighet...

2 266 Inlägg
2 september 2012
Inte tillräckligt åtdraget? stressade snabbt gjort att glömma sånt då.

svetsdiff !!!

martinpopovac
2 september 2012
PMPerformance skrev:

Jag menar ju det. Dom går ju på ackord också...

Men att dom borde åtgärda felet utan kostnad och ge mig någon kompensation är väl inte helt orimligt?

Tvivlare
2 266 Inlägg
2 september 2012
Ring verkstaden och påpeka det, är dom schyssta så fixar dom bärgare till verkstan och kollar upp de. Skulle de visa sig inte bero på servicen kan du bli betalningsskyldig för bärgaren (mycket osannolikt i detta fallet)

Så går det till på verkstan jag jobbar på iallafall smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

2 266 Inlägg
2 september 2012
martinpopovac skrev:
PMPerformance skrev:

Jag menar ju det. Dom går ju på ackord också...

Men att dom borde åtgärda felet utan kostnad och ge mig någon kompensation är väl inte helt orimligt?

Jo ring dom imorgon när dom öppnat och tala om va som har hänt.

svetsdiff !!!

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 september 2012
inte för å vara sån men tror de är svårt å hävda att dom har gjort något fel nästan 1 månad senare hmm

martinpopovac
2 september 2012
TireSlayer skrev:
Ring verkstaden och påpeka det, är dom schyssta så fixar dom bärgare till verkstan och kollar upp de. Skulle de visa sig inte bero på servicen kan du bli betalningsskyldig för bärgaren (mycket osannolikt i detta fallet)

Jag har redan fått hjälp att dra dit bilen, så det behöver dom inte bekymra sig om.
Jag tycker också att det verkar helt osannolikt att det ska bero på något annat än servicen.

Men fortfarande är min fråga, vilken kompensation kan man få?
Är det alldeles för mycket att begära att få arbetskostnaden på ett byte av en drivknutsdamask i kompensation?

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 september 2012
martinpopovac skrev:
TireSlayer skrev:

Jag har redan fått hjälp att dra dit bilen, så det behöver dom inte bekymra sig om.
Jag tycker också att det verkar helt osannolikt att det ska bero på något annat än servicen.

Är det alldeles för mycket att begära att få arbetskostnaden på ett byte av en drivknutsdamask i kompensation?

om dom går med på att de var deras fel så "kör" på...

du har ju betalat säkert 1000kr för bara motoroljan till bilen som nu ligger längs med nån väg.
om du dessutom har kört med inget oljetryck kan ju motorn ha tagit skada....

martinpopovac
2 september 2012
Xuri skrev:
inte för å vara sån men tror de är svårt å hävda att dom har gjort något fel nästan 1 månad senare hmm

Det är det absolut inte. Varför skulle det vara svårt?
Om inte skruven eller filtret är åtdraget som det ska så behöver den inte släppa på en gång?

Varför skulle jag byta olja själv när det nyss är gjort? I brist på annat att göra då eller?

martinpopovac
2 september 2012
Xuri skrev:
martinpopovac skrev:
TireSlayer skrev:

du har ju betalat säkert 1000kr för bara motoroljan till bilen som nu ligger längs med nån väg.

Jag har inte kört utan oljetryck. Läs vad jag har skrivit.

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 september 2012
martinpopovac skrev:
Xuri skrev:
martinpopovac skrev:

Jag har inte kört utan oljetryck. Läs vad jag har skrivit.

du fick info om att de inte  finns oljetryck står de skrivet.. för att få upp den infon måste motorn vara igång...

å på den andra frågan så tänk själv, varken verkstäder eller försäkringsbolag vill betala för något... kan dom hitta ett skäl som enligt dom är "rimligt/orimligt" så ger dom inte dig en krona...

Någon gick ut å skruvade loss oljefilter å oljeplugg på polarens bil en natt.... de kan dom säga att någon gjort på din bil....

hur långt har du hunnit köra sedan den servades

edit : I fredags när jag var ute och körde i jobbet så började helt plötsligt oljelampan att lysa och den i meddelanderutan så stod det att det inte fanns något oljetryck.....detta stod de... men jag måste ha läst fel då ?
Senast redigerat av Xuri (2 september 2012)

martinpopovac
2 september 2012
Xuri skrev:
du fick info om att de inte  finns oljetryck står de skrivet.. för att få upp den infon måste motorn vara igång...

å på den andra frågan så tänk själv, varken verkstäder eller försäkringsbolag vill betala för något... kan dom hitta ett skäl som enligt dom är "rimligt/orimligt" så ger dom inte dig en krona...

Någon gick ut å skruvade loss oljefilter å oljeplugg på polarens bil en natt.... de kan dom säga att någon gjort på din bil....

edit : I fredags när jag var ute och körde i jobbet så började helt plötsligt oljelampan att lysa och den i meddelanderutan så stod det att det inte fanns något oljetryck.....detta stod de... men jag måste ha läst fel då ?

Ja, men jag stannade bilen så fort meddelande kom upp i rutan.
Klart att dom kan det. Men om dom har gjort ett fel så kan dom ju istället använda det sunda förnuftet och stå för vad dom har gjort fel och åtgärda det.

Visst kan dom säga det, men bilen står i garage som är låst på natten, så det är ju kanske inte jättelätt eller jättelogiskt att någon bryter upp garaget för att spilla ut oljan. Eller?

Jadu, nog är det några mil, 60 kanske, men det är ju också tre veckor sedan servicen gjordes.

...och nej, du har inte läst fel. Men som sagt, när meddelandet kom så stannade jag motorn direkt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 september 2012
martinpopovac skrev:
Xuri skrev:

Ja, men jag stannade bilen så fort meddelande kom upp i rutan.
Klart att dom kan det. Men om dom har gjort ett fel så kan dom ju istället använda det sunda förnuftet och stå för vad dom har gjort fel och åtgärda det.

Visst kan dom säga det, men bilen står i garage som är låst på natten, så det är ju kanske inte jättelätt eller jättelogiskt att någon bryter upp garaget för att spilla ut oljan. Eller?

Jadu, nog är det några mil, 60 kanske, men det är ju också tre veckor sedan servicen gjordes.

...och nej, du har inte läst fel. Men som sagt, när meddelandet kom så stannade jag motorn direkt.

Japp men de kan räcka för att motorn ska ta stryk tyvärr hmm

Ja dom kan ta sitt förnuft till fånga men dom flesta brukar välja att inte göra de när de handlar om att ersätta för backjobb tyvärr.  jag vet hur griniga verkstäder å försäkringsbolag kan vara vid sånna grejer. helt å hållet från verkstad till verkstad om dom är förnuftiga eller ej.

Nej jag sa inte att de var logiskt, men jag tror inte du heller är sugen på att betala om nån kommer nästan en månad efter att dom köpt en vara/tjänst av dig å vill kräva dig på pengar. tyvärr funkar dom flesta så... kan dom hitta något  skäl som gör att dom slipper betala så tror jag de är så i 99 procent av fallen.

martinpopovac
3 september 2012
Xuri skrev:
Japp men de kan räcka för att motorn ska ta stryk tyvärr hmm

Ja dom kan ta sitt förnuft till fånga men dom flesta brukar välja att inte göra de när de handlar om att ersätta för backjobb tyvärr.  jag vet hur griniga verkstäder å försäkringsbolag kan vara vid sånna grejer. helt å hållet från verkstad till verkstad om dom är förnuftiga eller ej.

Nej jag sa inte att de var logiskt, men jag tror inte du heller är sugen på att betala om nån kommer nästan en månad efter att dom köpt en vara/tjänst av dig å vill kräva dig på pengar. tyvärr funkar dom flesta så... kan dom hitta något  skäl som gör att dom slipper betala så tror jag de är så i 99 procent av fallen.

Absolut kan det räcka. Bara att hoppas att den inte gjort det.

Alla företag (och privatpersoner) brukar vara griniga i såna här fall. Nu talar vi om en Volvoverkstad och jag hoppas att dom är intresserade av att göra bra reklam för sitt eget företag, för såna här 'tabbar' ska inte få förekomma, i synnerhet inte på en märkesverkstad av den dignitet som Volvos verkstäder utsäger sig för att vara av.

Och nej, självklart skulle jag inte vara det. Men jag är av den naturen att om jag gjort något fel, och allt pekar på att jag har gjort fel så skulle jag inte dra mig för att ställa det till rätt och få en nöjd kund/köpare/vän som går därifrån.

Det ska bli intressant att se vad dom säger i det här fallet och om dom är villiga att ge mig någon kompensation. Jag kommer att återkomma i tråden om hur detta utvecklar sig.

martinpopovac
5 september 2012
Dåså, problemet fixades till i måndags.
Det visade sig att det var oljefiltret som inte var åtdraget och som sprutade olja i motorrummet och tappade ut den på vägen.
Dom tog, givetvis, inget betalt för det eftersom att det var dom som klantat till det. Jag fick ingen vidare kompensation bortsett från ett tvättkort. Dom tvättade inte ens motorn...

Jag, som inte kan vara tyst i såna här fall, berättade att jag tycker att det är bedrövligt att dom inte kan utföra ett oljebyte eftersom att mekanikerna gör det X antal gånger per dag och att det är ett jävla rookie-mistake att göra såna här fel. Dessutom så sa jag att det var en jävla tur för dom att jag var i stan och inte mitt ute i skogen, för då hade dom fått stå för en bärgare som kostar 4000-5000:- också.

Så nu är jag färdig med Volvos serviceverkstad och tänker istället lämna in bilen till en verkstad som vet vad dom håller på med....
Senast redigerat av martinpopovac (5 september 2012)

carzy
461 Inlägg
5 september 2012
Det var helvete va snålt att dom bara bjöd på tvätt, och att dom inte kunde köra bilen till tvätthallen och spola av motorn så oljan försvann känns ju bara löjligt..

Team BSG

3 579 Inlägg
5 september 2012
martinpopovac skrev:
Det visade sig att det var oljefiltret som inte var åtdraget och som sprutade olja i motorrummet och tappade ut den på vägen.
Dom tog, givetvis, inget betalt för det eftersom att det var dom som klantat till det. Jag fick ingen vidare kompensation bortsett från ett tvättkort. Dom tvättade inte ens motorn...

Jag, som inte kan vara tyst i såna här fall, berättade att jag tycker att det är bedrövligt att dom inte kan utföra ett oljebyte eftersom att mekanikerna gör det X antal gånger per dag och att det är ett jävla rookie-mistake att göra såna här fel. Dessutom så sa jag att det var en jävla tur för dom att jag var i stan och inte mitt ute i skogen, för då hade dom fått stå för en bärgare som kostar 4000-5000:- också.

Så nu är jag färdig med Volvos serviceverkstad och tänker istället lämna in bilen till en verkstad som vet vad dom håller på med....

Alla kan göra fel? bara för man gör ett Misstag så ska man väll inte vara så "Iriterad" över det. Dom åtgärda ju problemet så var glad. 3 veckor hade ju gått också..

Sen om du skulle ha fått stanna uppe i nordpolen så skulle dom säkert fixa det. Men du tog ju bilen till verkstan själv så är det inget att klaga över.

Tycker det är "bedrövligt med bittra folk.." NEJ jag är inte BITTER smile
Senast redigerat av Low (5 september 2012)

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 september 2012
martinpopovac skrev:

Ja du ser............. å nej mekanikerna behöver inte göra oljebyten varje dag, på en verkstad funkar de ofta så att en eller flera som är snabba på oljebyten gör de, dom andra gör mer "avancerade" saker men måste ibland pga för mycke jobb göra grejer som dom inte är vana vid. och då uppstår de  misstag, väldigt simpla sådana.

Jag skrev att du inte borde förvänta dig för mycke å dom kommer försöka hålla  nere kostnaderna.

Man ska inte vara så godtrogen bara för de är en märkesverkstad....

hade jag varit du hade jag minst bett om oljan tillbaka som ligger på vägen å har du varit hos en märkesvolvo verkstad har dom säkert fyllt på castrol slx longtec 0-30w å den brukar ligga på 140kr liter å de går 5.6 liter i din motor så... bara tjoa vidare på dom smile

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
6 september 2012
Oljefilter kan vibbrera loss även om man har dragit det så det sitter fast.
Det händer inte ofta men det kan hända.

Skulle man råka dra ett filter för hårt så går det knappt att få loss igen, drar man för löst så läcker det och får man det precis lagom så finns alltid en risk att motorvibbrationerna skakar loss det lite.

En S80 har väll det idiotsystemet med ett insatsfilter och ett plastlock?
Råkar man dra det locket mer än 25nm (som det står ingjutet i plasten) så är det praktiskt taget omöjligt att få bort det igen utan att förstöra det. Det är samma sak hos alla tillverkare som envisas med insatsfilter....

4 824 Inlägg
7 september 2012
Pierre_r skrev:
En S80 har väll det idiotsystemet med ett insatsfilter och ett plastlock?
Råkar man dra det locket mer än 25nm (som det står ingjutet i plasten) så är det praktiskt taget omöjligt att få bort det igen utan att förstöra det. Det är samma sak hos alla tillverkare som envisas med insatsfilter....

ja det är insatsfilter på dom.

det är ju säkert miljövänligare att bara byta insatsfiltret som är i papper än dom andra som är i plåt så det är säkert därför man använder det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök