Evildan skrev:
sparren skrev:
Tack för inputen. Det är väl ofta så att man förespråkar det man håller varmast om hjärtat. Men det vore bra med en objektiv syn på det hela:)!
Det är ju frågan om man ska köra på en ny bil eller om man ska ha en gammal häck. Jag kan ju inte meka och det blir dyrt och omständigt att ha den på verkstad. Samtidigt har man värdeminskning osv å andra sidan. Men förmodligen håller den och det får väl vara det som väger upp för att ammortera lite lån isåfall.
Men vet du något om exempelvis Kia's dieselmotor? Annars är jag lite förtjust i nya Polon men vet inte om den kanske faller på komfort om man ska åka mycket och långt?
Hade ju gärna köpt en Audi a4 men det är ju som sagt frågan om dom är lite smådyra jämfört med andra? Finns det någon sådan sammanställning för ägandekostnader på nätet som man kan komma åt?
Jo visst kan det vara så, då skulle jag ständigt rekommendera Citroen 2cv

Man måste vara objektiv, olika bilar passar bäst vid olika tillfällen.
Har inte hört ngt negativt alls om Hyundai/KIAs dieselmotorer, har kompisar som sålt KIA sedan -98/-10 nu säljer dom Hyundai & Honda. (nej jag får inte provision pga denna text)
Dom nyare bilarna från KIA/Hyundai är vettiga persontransportörer till bra pengar, koreanerna kan bygga bilar numera.
Provsitt dock ordentligt, 190cm kan vara för mkt för en asiatisk stol, de tenderar att ofta ha kort sittdyna och taskig skjutmån.
Polon är väl lite mera "simpel" och träig i sitt utförande, VW har väl aldrig byggt ngn särskilt kul småbil, men dom brukar knattra på obekymrat och snålt dieslarna.
Även om jag är svag för AUDI då främst A8 som jag haft ett par avråder jag dig, vissa servicar och reparationer kan vara löjligt dyra.
Har du råd så köp en dyrare/nyare bil än ett gammalt härke, enklare då du inte är ngn bilpulare utan vill ha en funktion att frakta röven från A-B och inte ngn hobbybil.
ngn sammanställning har konsumentverket haft tidigare.
annars är det bara att läsa tester och åter tester...långrandigt men nyttigt.
Du får lätt en Hyundai i30 diesel/KIA Cee´d runt -08 och nyare under din maximala budget hos handlare.