Audi A3 -97 ABS lampa lyser!

AudiTrollet
8 september 2012 · 76 Inlägg

Hejsan!

Ja som sagt så lyser ABS lampan på instrumentpanelen, och jag undrar bara egentligen vart man ska
börja felsöka. Så att man till exempel inte behöver riva ner hela bilen när det kanske bara är en säkring
som gått!

Jag har gjort bromstest på blöt asfalt och ABS:en grep inte in, hjulen låste sig.

Det jag har gjort hittills är:
Kollat säkringar
Lämnade nyligen in bilen på verkstad där de gjorde en reset av datorn men det
hjälpte inte.

Bilen ska dessutom besiktigas den 17 sep så börjar bli lite bråttom att fixa felet hehe.

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
xciso
8 september 2012 · 302 Inlägg

Det kan vara en ABS givare som har lagt av. Har själv bytt på Audi A3/A4.
Verkstaden borde ha sett en felkod när dem nollade datorn.

Du kan ohm mäta dessa givare. Det sitter en vid varje hjul.
Alternativt att du lämnar in för felsökning. Eller att du köper en KKL som du kopplar ihop med din laptop och läser av själv.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
AudiTrollet
9 september 2012 · 76 Inlägg

Tack för svaret och din tid! smile

Ja det verkar vara ett ganska vanligt fel att ABS givarna går sönder, men vart köper man en KKL och vad kostar en sådan?

Men jag ska köra in bilen på verkstad nu till veckan bara för att läsa felkod, det kan inte vara så dyrt.

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
xciso
10 september 2012 · 302 Inlägg

En verkstad brukar ta 200-500kr för en avläsning.
En billig KKL finns på bla 24.se, blocket, ebay, tradera etc.
Du kan ladda hem demo version av VAG-COM från www.ross-tech.com

Senast redigerat av xciso (10 september 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
AudiTrollet
10 september 2012 · 76 Inlägg

Hittade faktiskt en KKL på Kjell & Company: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … nformation



Tror du den funkar till min bil med programvara från Ross tech?

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
xciso
14 september 2012 · 302 Inlägg

Den bör fungera utan problem..
Hör av dig om du får problem så kan jag försöka guida dig igenom..

24.se är billigare än kjell, men har du en butik i närheten så går det lite fortare smile

Senast redigerat av xciso (14 september 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
AudiTrollet
16 september 2012 · 76 Inlägg

Jag köpte kabeln som jag länkade till på Kjell, och den fungerade inte. Har testat olika programvaror men ingen verkar fungera.

Lämnade dock in bilen på verkstad för att läsa felkod, "1276, ingen kontakt med höger ABS givare fram",
perfekt tänkta jag, då blir det ju lätt att lösa felet när jag vet vart felet sitter. Så åkte till biltema och köpte en ny givare och satte dit den, men likt förbannat så lyser lampan fortfarande!

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
fish Allfixare
16 september 2012 · 1 475 Inlägg

Du måste ju nolla felkoden igen även om du bytt givare... Felminnet lagrar felet tills det är raderat även om felet är lagat.

AVC
16 september 2012 · 401 Inlägg

Skulle tro att det är ditt ABS styrdon som är trasigt? Hade liknande problem på min passat -98

Oj missade att det visade felkod på givaren smile

Senast redigerat av Correadde (16 september 2012)

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
AudiTrollet
16 september 2012 · 76 Inlägg

Correadde skrev:
Skulle tro att det är ditt ABS styrdon som är trasigt? Hade liknande problem på min passat -98

Jo, det trodde faktiskt mekanikern också men han rådde mig att först köpa en ny givare för det är billigare än ett
styrdon, men nu lär jag väl köpa ett sådant ändå.... Lite surt då ett styrdon (Hydraulaggregat) kostar mellan 2-6k, beroende på om man köper begagnat eller nytt.

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
fish Allfixare
16 september 2012 · 1 475 Inlägg

fish skrev:
Du måste ju nolla felkoden igen även om du bytt givare... Felminnet lagrar felet tills det är raderat även om felet är lagat.

Läs igen...

Ulf_W bilder.ulfw.se
16 september 2012 · 1 103 Inlägg

fish skrev:

fish skrev:
Du måste ju nolla felkoden igen även om du bytt givare... Felminnet lagrar felet tills det är raderat även om felet är lagat.

Läs igen...

Felkoden ligger kvar ja, men är felet lagat så funkar ABS:en och lampan lyser inte.
Min spontana gissning är att han behöver se över kabeln eftersom felkoden var att det inte var kontakt.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
AudiTrollet
16 september 2012 · 76 Inlägg

Fick nu igång programmet och nu står det exakt såhär när jag felsökte:
1 faults found
01276 - ABS Hydraulic Pump (V64)
            16-00- Signal outside specifications


så antar att jag måste köpa en ny hadraulpump bara...

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
JKarlzzon
20 september 2012 ·

Jag skulle rekomendera dig till att åka till en Audi auktiriserad verkstad och kolla felkoderna så får du oftast fram exakt vad som är trasigt. om in skriv ett pm så borde jag kunna hjälpa dig.

AudiTrollet
21 september 2012 · 76 Inlägg

Tack för svaret och din tid!

Det låter inte som en dum ide att lämna in den till en Audi verkstad, men börjar bli ganska less på att betala verkstäder överpris (tycker jag iaf), men å andra sidan så är det som du säger att de vet säkert exakt vad som är fel så, som sagt är det nog inte en dum ide faktiskt! smile

Det kan ju vara ett litet billigt fel så att säga, så jag kanske slipper byta den dyra hydraulpumpen! =p

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
it_mutt Avstängd
21 september 2012 · 10 388 Inlägg

AudiTrollet skrev:
Fick nu igång programmet och nu står det exakt såhär när jag felsökte:
1 faults found
01276 - ABS Hydraulic Pump (V64)
            16-00- Signal outside specifications


så antar att jag måste köpa en ny hadraulpump bara...

01276 - ABS Hydraulic Pump (V64)

01276 - ABS Hydraulic Pump (V64): Signal Outside Specifications


Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Possible Causes

ABS Hydraulic Pump (V64) Connector to Control Module faulty
Wiring and/or Connector(s) faulty
ABS Hydraulic Pump (V64) faulty
Brake Electronics Control Module (J104) faulty


Possible Solutions
Check ABS Hydraulic Pump (V64) Connector to Control Module
Check Wiring and/or Connector(s)
Check/Replace ABS Hydraulic Pump (V64)
Check/Replace Brake Electronics Control Module (J104)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AudiTrollet
21 september 2012 · 76 Inlägg

Tack för den informationen it_mutt, klockrent ju! smile

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.
it_mutt Avstängd
21 september 2012 · 10 388 Inlägg

Så lite så.

Tänkte ju mest att det åtminstone gav några alternativ till saker du kan titta på innan du gör det dyra inköpet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
scorpan6662
21 september 2012 · 177 Inlägg

Med tanke på felkoden på v64 så låter det som att hydralpumpen till ABS:en är gången. Kolla säkringshållaren på batteriet så borde 6:ans säkring ha gått om jag kommer ihåg rätt. Mvh

it_mutt Avstängd
21 september 2012 · 10 388 Inlägg

scorpan6662 skrev:
Med tanke på felkoden på v64 så låter det som att hydralpumpen till ABS:en är gången. Kolla säkringshållaren på batteriet så borde 6:ans säkring ha gått om jag kommer ihåg rätt. Mvh

Behöver det inte alls vara.

Vet flera (nåja, 3st) som har haft "samma felkod" bytt pumpen, och felet har kvarstått.

Ett tips kan ju givetvis vara att mäta motorn där, tror den ska ligga i krokarna av 1.2ohm, och inte -helt- säker. I ett av fallen vet jag att det var kretskortet i sig som var kasst (dvs själva kontrollenheten), de andra två sålde bilarna med det som "känt fel".

- - Edit - -

"Later I received the Haynes manual (I know; these stink, but I'm not aware of any better one for the 8L) and in the ABS section it mentions the systems disables itself under different conditions, one of these is low or irregular voltage, which fits the bill of a loose fuse.

I know others had a bad solder point in the ABS circuit, a common VW/Audi fault, but start checking this, leaving the entire replacement as the last resort."


Så...ut o pilla o rengör säkringar nu wink

Senast redigerat av it_mutt (21 september 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang