Hej!
Jag har en s40 fas 1 som jag fått 3 2:or på bes nu och allt är gällande bromssystem...
2:or:
1/3: Bromsrör, länstgående, båda sidor, rostskadat
Jag skall byta bromsrör bak - på båda sidorna av en stor koppling är rostigt (under bränslefiltrets skyddskåpa vid vänstra framkant av bensintanken) Min fråga här är om det är en delning där eller om det kan ha varit skarvat här titgare? Alltså består detta bromsrör av 1 eller 2 delar?
Jag skall även i samband med dessa byta bromsröret över bensintanken från vänster till höger bakhjul - sitter detta röret med några klämmor så det är smidigast att plocka ner tanken eller kan man byta detta utan att ta ner den?
2/3: Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig
Jag skall byta / kontrollera bromsvajrar - Handbromser tar lite men är riktigt hård och jävligt seg att dra upp men låser ej bakhjulen... Jag tror det kan vara nått fäste som släppt och därför blir inte vajrarna tillräckligt spända, kan oxå vara att de behöver bytas. Nån som vet hur dessa är dragna, har bild på dragningen eller har varit med om detta problem och har hittat nån lösning? Jag har försökt att justera dessa vid handbromsen under mittkonsollen men resultatet blir att handborms-spaken blir stenhård - bromsverkan oförändrad
3/3: Bromsslang, fram vänster, skadad
Detta behöver jag inte hjälp med...

Tack på förhand för hjälp!
Mvh Ola