2716
Sök

S40 1999 Bromssystem

148 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en s40 fas 1 som jag fått 3 2:or på bes nu och allt är gällande bromssystem...

2:or:

1/3: Bromsrör, länstgående, båda sidor, rostskadat

Jag skall byta bromsrör bak - på båda sidorna av en stor koppling är rostigt (under bränslefiltrets skyddskåpa vid vänstra framkant av bensintanken) Min fråga här är om det är en delning där eller om det kan ha varit skarvat här titgare? Alltså består detta bromsrör av 1 eller 2 delar?
Jag skall även i samband med dessa byta bromsröret över bensintanken från vänster till höger bakhjul - sitter detta röret med några klämmor så det är smidigast att plocka ner tanken eller kan man byta detta utan att ta ner den?


2/3: Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig

Jag skall byta / kontrollera bromsvajrar - Handbromser tar lite men är riktigt hård och jävligt seg att dra upp men låser ej bakhjulen... Jag tror det kan vara nått fäste som släppt och därför blir inte vajrarna tillräckligt spända, kan oxå vara att de behöver bytas. Nån som vet hur dessa är dragna, har bild på dragningen eller har varit med om detta problem och har hittat nån lösning? Jag har försökt att justera dessa vid handbromsen under mittkonsollen men resultatet blir att handborms-spaken blir stenhård - bromsverkan oförändrad



3/3: Bromsslang, fram vänster, skadad

Detta behöver jag inte hjälp med... wink


Tack på förhand för hjälp!

Mvh Ola
Senast redigerat av Calibranissen (9 september 2012)

Calibranissen

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
9 september 2012
#2
Behöver inte ta ner något har jag för mig. (Gjorde det för ett tag sen på en kundbil)
De är inte skarvade från fabrik, men släng gärna ett öga först. Ha gärna lite motorolja på nipplarna en eller ett par dagar innan så släpper det lättare.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

148 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#3
Joshi skrev:
Behöver inte ta ner något har jag för mig. (Gjorde det för ett tag sen på en kundbil)
De är inte skarvade från fabrik, men släng gärna ett öga först. Ha gärna lite motorolja på nipplarna en eller ett par dagar innan så släpper det lättare.

Syftar du på röret ovanför tanken?

Mvh Ola

Calibranissen

604 Inlägg
9 september 2012
#4
Hanbromsen justeras inte vid spaken, där justeras spakläget efter vajer byte. Justera tillbaka vajern och kryp under bilen och titta på hävarmarna på bromsoken så ska du se att dessa inte går tillbaka. Byt ok.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

148 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#5
bronco_z skrev:
Hanbromsen justeras inte vid spaken, där justeras spakläget efter vajer byte. Justera tillbaka vajern och kryp under bilen och titta på hävarmarna på bromsoken så ska du se att dessa inte går tillbaka. Byt ok.

Jag är rätt övertygad att det är vajrarna då bromsoken bak byttes till nya för ca 1 år sedan och efter bytet var bromsverkan typ samma som nu....

Calibranissen


Sök