5538
Sök

Flera frågor angående Volvo Och Turbo!

2 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
Hej!
Jag ska köpa min första bil. Efter som jag älskar looken på en när den e stylad Det blir en volvo (Kombi) - TIC, 740? 745? 940? 960?vet inte än, tycker dom ser likadana ut i stortsätt förutom att ju nyare d blir destå rundare blir det?

Det får helt änkelt bli den som är i bäst skick, passar plånboken och kanske lite rådgivning från nån av er kan påvärka villken modell jag borde sikta mot ?
Efter som jag är mkt förtjusad i snabba bilar, det mullriga motorljudet, bumpventilen som susar -
Så tänkte jag mig en TIC som sagt..

Mina egna tankar angående detta: Ska man hitta en äldre Volvo tic där både bilen i allmänhet är välvårdad OCH turbon i fint tillstånd så ska man ha jävligt tur? Ngt äldre par som bara andvänt den som lång milare lr liknande..

Vad som då slog mig: Tänk om man försöker hitta en fin volvo glt lr liknande utan TIC orginal - Och sedan köper ihop en egen TIC "kitt" och sätter i?

Efter som jag inte e ute efter sjukt mkt hästar, men ändå 200+ - så kanske jag inte behöver värsting turbokittet?

Nu vet inte jag om jag är helt ute å cyklar men - Är det möjligt att plocka ihop en TIC satts till överkomliga priser - Efter som jag tänkt mig ca 17.000~20.000kr i slutändan - Med bil/turbo/typ 3" avgas system och om det nu är ngt mer som kommer behövas för å täcka alla mina behov.

Har sökt runt som en idiot på internet för å försöka få svar på dessa frågor, men eftersom jag inte riktigt vet va det är jag ska leta efter så har det varit utan någon framgång.
Nu när jag sitter å skriver allt det här, så kom jag å tänka på:
TIC kanske är MKT dyrare än en "vanlig" Turbo ? Som jag har förstått det så är "Turbo intercooler" ngt värre än en "Turbo" (En tic kyler ner luften mkt mer innan den ska in i motorn, och kall luft är tunnare, och därför kommer det också in mer luft / bensin i motorn - VILLKET resulterar i mer effekt) lite rätt lr tongue? skratta på ni..

Efter som jag inte alls är bil kunnig så har jag säkert skrivit saker som är helt åt hellvete fel och skrattretande men det kan jag bjuda på smile.. Försöker iaf ta mig in i ämnet lite så man förstår va folk snackar om lite mer när man läser andras trådar och kanske vad jag ska tänka på sen när jag är iväg å kollar på min framtida Volvo.

Jag kommer självklart ha mkt bilkunniga polare med mig när jag väl är och kollar runt, Men känns som jag får ett bredare svar här å kanske lite mer utav en diskution emellan alla olika tankar å tippas ni kommer spotta ur er smile - Jag tror att jag kan ta ett bättre beslut efter jag frågat alla bilgalna människor här inne -  än att bara ha snackat med några polare.

Om ni känner att ni vet exakt vad som skulle passa mig förutom det jag tagit upp här så e jag öppen för sådanna förslag med! (Motor/modell) Volvo är ett fast beslut wink.

(Ber om ursekt för alla stav fel - Synd att man inte tog skolan mer på allvar)  Tack på förhand pojkar, flickor , Män och kvinnor!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 oktober 2006
till å börja med så skulle du valt nån annan bil än volvo men eftersom du nu vill ha en sån så visst... men om du ska köpa en glt å sätta turbo kitt på så måste du ju typa om den osv annars går den inte igenom bes å så.. men om du inte vill typa så kan du ju ta bort turbo kittet varje gång du besiktar... men om du köper en vi säger en glt 8 ventilaren på 136hk orginal så kan du nog få ut 200hk ganska lätt med turbo... 0,7 bar i ladd å 136hk orginal så borde du nog kunna uppnå 200hk TROR jag om du inte kompsänker men de kan va riskabelt å inte kompsänka för om du då har otur så kan motorn rasa men jag skulle inte tro de för jag känner nåra som satt på turbo på b23 utan å kompsänkt å fått de å hålt så om man inte kompsänker så handlar allt bara om tur å otur om de ska hålla eller inte.... hoppas du fått nån nytta överhuvudtaget av de här smile MVH
Senast redigerat av volvo_glenne (2 oktober 2006)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

141 Inlägg
2 oktober 2006
I TIC står T för turbo o IC för intercooler. intercoolern kyler luften och sitter original på i stort sett alla turbo bilar nu för tiden. men när 740 TIC kom var intercoolern något nytt för volvo därav namnet TIC.

Om du hade tänkt lägga ut 17-20 000 så får det nog bli 740, du kan kanske hitta någon 940 turbo för det priset om du har tur men då brukar skicket därefter. med andra ord är det bättre att gå ner några årsmodeller och köpa en i fint skick istället. Kolla på årsmodell 87 och framåt om du nu ska ha 740.

Det är nog bättre att köpa en 740 turbo än att köpa glt o sen turbo konvertera. dels för att det i slutändan förmodligen kommer kosta mer än du tänkt + bekymmer vid besiktning. Även också för att du säger att du inte är så bilkunnig så blir det enklaste att köpa turbo. Du kan utan problem plocka ut 200++ hästar på en 740 turbo utan för mkt modifieringar.
Senast redigerat av Pastorn (2 oktober 2006)

Bmw 325 e36 Turbo

2 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
Pastorn skrev:
I TIC står T för turbo o IC för intercooler. intercoolern kyler luften och sitter original på i stort sett alla turbo bilar nu för tiden. men när 740 TIC kom var intercoolern något nytt för volvo därav namnet TIC.

Om du hade tänkt lägga ut 17-20 000 så får det nog bli 740, du kan kanske hitta någon 940 turbo för det priset om du har tur men då brukar skicket därefter. med andra ord är det bättre att gå ner några årsmodeller och köpa en i fint skick istället. Kolla på årsmodell 87 och framåt om du nu ska ha 740.

Det är nog bättre att köpa en 740 turbo än att köpa glt o sen turbo konvertera. dels för att det i slutändan förmodligen kommer kosta mer än du tänkt + bekymmer vid besiktning. Även också för att du säger att du inte är så bilkunnig så blir det enklaste att köpa turbo. Du kan utan problem plocka ut 200++ hästar på en 740 turbo utan för mkt modifieringar.

Okej! om du skulle få syn på nån välvårdad 740 turbo så hojta gjärna till smile! Tack så mkt!

4 824 Inlägg
3 oktober 2006
Här har du en klubb för enbart volvo med turbo motorer Turbo Performance Club och på forumet Turbo Performance Club Forum kan du hitta massa information angående just volvo turbo (måste regga dig om du ska kunna komma åt hela forumet).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök