3216
Sök

Koppla bort generator (dynamo) och bara snurra med, skadligt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
Ja jag fortsätter med mina dumma frågor om bilel där det endast är ett blankt skal av okunnighet hos mig.

Kan man köra med generatorn (dynamo, likström) bortkopplad eller kommer generatorn brinna då? I min hjärna borde det gå, att den bara snurrar med? Det är väl tvärtom att om man kör med den inkopplad oreglerad så är det skadligt?

Vi pratar gammal bil, ingen elektronik eller dioder som kan ta skada, endast själva dynamon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
Ta ur kolen så är du säker, brukar ju vara en process på fem minuter i t.ex en gammal Bosch. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Bra idé, men saken är att jag planerade att sätta en brytare på en av kablarna D eller Field för att kunna slå till och från när jag ser att batterispänningen sjunker. I grund och botten har jag ett problem att min generator laddar för mycket. Jag ligger på 18-19 volt när jag kör. Regulatorn förmår inte sänka spänningen och jag har försökt kalibrera den enligt konstens alla regler men det går inte.

Detta är en Lucas 6v dynamo med tre kol, varav ett skjutbart, konverterad till 12v negativ jord enligt konstens alla regler med tredje kolet borttaget. Regulatorn är en 50-60tals Lucas RB340 och det ska fungera. Det som den höga spänningen ställer till med är såklart att 18-19volt ut inte är helt bra för komponenterna eller batteriet.
Blinkersrelät klarar t ex inte av det så blinkers lyser/fladdrar när motorn är igång. Därför vill jag kunna slå till och från manuellt när det behövs.
Senast redigerat av caromania (10 september 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
Du vet väl att Lucas uppfann mörkret, kabelbranden & troligen magsåret? tongue Inte funderat på att ta någon annan tidsenlig generator?

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Det går tyvärr inte, original generator sitter tvärmonterad med kugg på blocket, drivs av kammen och den genomgående axeln driver även fördelaraxeln i en egen vinkelväxel. Dessutom är det ju min Austin vi pratar om och att konvertera till 12v negativ jord är helgerån redan det. wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
Jaadu då är det svårt. Det borde gå att bryta genratorn via reläet, om du inte har styrström så laddar den ju inte och då bör det inte hända något.
Men 6V lucas är inte min avdelning....

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Men 6V lucas är inte min avdelning....

Prylen är den att egentligen är det ingen skillnad på en 12v generator eller 6v, om det är negativ jord eller positiv jord är också precis samma sak, bara det att den behöver "fatta" att det är negativ jord och det gör man genom att polarisera den. Fråga mig inte hur jag gjorde det, men det är gjort.

Så frågan är, om det vore en Amazon, gammal Bosch likgenerator, vad skulle man kunna göra då? Det är ju samma sak..?
Och tack för hjälpen, för som sagt detta är inte mitt gebit. Check it out: http://www.garaget.org/?car=126260

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
På en amazon så borde det räcka med en brytare på laddlampan. Ingen laddlampa = ingen laddning. Det har jag iag åkt med ett par mil utan problem när säkringen till lampan gick i min amazon så det borde väl vara lika?

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Okej, det här får jag undersöka närmare i garaget. Jag har ingen laddlampa på min öht... Egentligen är det ju bara att testa kan man tycka men jag vill inte elda upp generatorn då de inte växer på träd och är lite småkänsliga för överslag/värme.

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 september 2012
den generatorn du har är väl likström å har permanentmagneter, dvs du behöver inte ha spänning till den för att den ska ladda, den börjar ladda så fort den börjar rotera

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Så är det, en dynamo som sagt. Frågan är alltså om den brinner upp om man bryter kretsen.

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 september 2012
bryter du kretsen kan du ju inte få någon ström att flyta, känns som att de inte borde vara några problem tongue ska klura lite på den.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Håller med, min logiska tanke är densamma.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 september 2012
Amazonen i exemplet var också en likströms, lampan på den slår av & på via ett stift på reläet. Utan lampa, inget tillslag på reläet & ingen laddning. Det borde ju inte vara ett problem att köra utan tillslaget relä?

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Jag har ett uttag på regulatorn för lampa men det är ju inget där, jag tror inte principen är densamma. Däremot borde det ju gå att bara bryta dynamons råspänning...

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Tydligen kan dålig jord i regulatorn få den att skicka igenom för mycket spänning. Undrar om jag jordade i aluminiumkarossen eller i chassiet..?

449 Inlägg
14 september 2012
kan du inte montera en generator till på remhjulet och koppla bort din gamla helt och hållet??? men låta den sitta kvar??

Full Fart Spar Tid!!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Prylen är den att det finns ingen rem. Generatorn går inte att ta bort. Och sedan är det ju en fråga om originalitet.

Såklart kan man köpa en massa regulatorer och testa tills det funkar, men jag vill lösa problemet som inte borde finnas. Generatorn funkar, det är inte problemet. Problemet är att regulatorn inte lirar vilket den borde. Jag har justerat den enligt hur man ska, men får det inte att bli bättre. En variant är då att klippa strömmen från dynamon till kretsen under färd för att slippa att batteriet grillas. Men håller dynamon?

449 Inlägg
15 september 2012
ja kan inte tänka mig att den skulle ta skada av att du bryter strömmen.. men batteriet kan nog ta skada av att först få 18-19 volt sen ingenting och sen 18-19 volt igen de är ju som att ge den startboost på en batteriladdare och de är ju verkligen inte bra de bildas knallgas och annat så slutar de riktigt illa kan batteriet explodera

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
15 september 2012
jag har sett folk sätta dit en generator på kardanaxeln men jag titta på dina byggbilder och kan tänka mig att platsen är ett stort problem.. väldigt imponerande bygge måste jag säga

Full Fart Spar Tid!!!

Sök