3207
Sök

Frågor angående sluten / portad baslåda.

930 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#1
Tjo, var på BRL Streetmeet i lördags och provspelade min låda bara för kul.

Jag spelade 131.7 DB med en sluten låda som körs i 8ohm, så jag undrar först och främst är det bra?


Jag har denna bas (15")
http://mmatsproaudio.com/home/p3/
och detta steg.
http://monacor.co.uk/products/carfi-amp … nr/142620/

Så min fråga är nu, skulle jag få en stor "boost" av ljudet om jag byggde en portad låda?

Undrar även om det går att köra en spole per kanal på steget?

MVH Marcus S

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#2
Här har jag gjort en ritning till min bas med alla värden korrekt inskrivna.

Ser det rätt ut? Sen om någon vänlig själv kan förklara allt det där med hz, basporten etc

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1766457

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2012
#3
Du bör få ut samma effekt ur steget om du kör en spole per kanal som du får när du kör spolarna seriekopplade på steget bryggat. Men nog borde det gå att plocka ut mer än 131dB ur den basen även fast det är sluten låda. Om du vill kan du såklart prova att bygga en portad låda, bör ge en rejäl ökning av trycket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
10 september 2012
#4
120 liter netto med 6" port avstämd till 35-40 Hz skulle nog trycka på betydligt mer än nuvarande låda, röret kan i så fall kapas till 17 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Då borde avstämningen hamna runt 35 Hz. Spelar det för djupt så kapas röret med ett par cm i taget och provlyssnas hur det låter, för 40 Hz kapas röret till ca 8 cm. smile

930 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#5
ChriZtoffer skrev:
Du bör få ut samma effekt ur steget om du kör en spole per kanal som du får när du kör spolarna seriekopplade på steget bryggat. Men nog borde det gå att plocka ut mer än 131dB ur den basen även fast det är sluten låda. Om du vill kan du såklart prova att bygga en portad låda, bör ge en rejäl ökning av trycket.

Men grejen är ju den att jag kör 8ohm just nu, om jag kopplar en spole per kanal får jag fortfarande ut 8ohm då eller får jag ut 4?

Sen har jag lite funderingar angående probox hur ändrar man litern på lådan etc?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 665 Inlägg
10 september 2012
#6
Denna bas har lågt qts o skall köras i basreflex. den behöver ingen sluten luftvolym för att kontrollera resonanser.

Det saknas en hel del värden på deras sida. inte seriöst.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
10 september 2012
#7
Kamulen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du bör få ut samma effekt ur steget om du kör en spole per kanal som du får när du kör spolarna seriekopplade på steget bryggat. Men nog borde det gå att plocka ut mer än 131dB ur den basen även fast det är sluten låda. Om du vill kan du såklart prova att bygga en portad låda, bör ge en rejäl ökning av trycket.

Men grejen är ju den att jag kör 8ohm just nu, om jag kopplar en spole per kanal får jag fortfarande ut 8ohm då eller får jag ut 4?

Sen har jag lite funderingar angående probox hur ändrar man litern på lådan etc?

Du kan inte få ut 8ohm. Utan fråga är nog nog om du belastar steget med 8ohm. Nej.

Vid stereo så blir det ju 4ohm på varje kanal.  Om du kör en spole/kanal.

Bryggkoppling blir samma sak. Du har då 8ohm när du seriekopplar spolarna. O du har 2slutsteg som delar på jobbet o även belastningen. Alltså 4ohm/kanal då med!

Men jag skulle välja bryggkoppling för då elimineras ev skillnader mellan kanalerna i slutsteget
Basen får en signal inte 2.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

930 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#8
Rickard-v skrev:
Denna bas har lågt qts o skall köras i basreflex. den behöver ingen sluten luftvolym för att kontrollera resonanser.

Det saknas en hel del värden på deras sida. inte seriöst.

Vilka värden är det som saknas? kan detta vara till någon hjälp? http://www.gommats.com/wp-content/uploa … -20112.pdf
Senast redigerat av Kamulen (10 september 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

3 466 Inlägg
11 september 2012
#9
Får du inte ut mer än 131db ur en 15" bas i en 9000 e de ngt som är riktigt jävla fel. Släng väck hatthyllan så tjänar du ett par db bara där.

Min 9000 lirade 137db med 2st 8" och ett crunch 500w steg. För att jämföra så är det 4ggr så är det 6db eller 4ggr så mycke tryck. Som du förstår ska de gå o klämma fram iaf en 140db lätt med dom grejerna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 665 Inlägg
11 september 2012
#10
Kamulen skrev:
Rickard-v skrev:
Denna bas har lågt qts o skall köras i basreflex. den behöver ingen sluten luftvolym för att kontrollera resonanser.

Det saknas en hel del värden på deras sida. inte seriöst.

Vilka värden är det som saknas? kan detta vara till någon hjälp? http://www.gommats.com/wp-content/uploa … -20112.pdf

Nej finns inga värden alls på basen i den länken. Jag menar alltså Thiel small parametrarna.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

930 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#11
Rickard-v skrev:
Kamulen skrev:
Rickard-v skrev:
Denna bas har lågt qts o skall köras i basreflex. den behöver ingen sluten luftvolym för att kontrollera resonanser.

Det saknas en hel del värden på deras sida. inte seriöst.

Vilka värden är det som saknas? kan detta vara till någon hjälp? http://www.gommats.com/wp-content/uploa … -20112.pdf

Nej finns inga värden alls på basen i den länken. Jag menar alltså Thiel small parametrarna.

Vad är det för värden?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 665 Inlägg
11 september 2012
#12
Googla.....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

930 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#13
Rickard-v skrev:
Googla.....

Ja eller så förklarar du som vet bara?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 665 Inlägg
11 september 2012
#14
Det är så mkt att skriva så du måste söka svar själv. Fixar du det?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2012
#15
Kamulen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du bör få ut samma effekt ur steget om du kör en spole per kanal som du får när du kör spolarna seriekopplade på steget bryggat. Men nog borde det gå att plocka ut mer än 131dB ur den basen även fast det är sluten låda. Om du vill kan du såklart prova att bygga en portad låda, bör ge en rejäl ökning av trycket.

Men grejen är ju den att jag kör 8ohm just nu, om jag kopplar en spole per kanal får jag fortfarande ut 8ohm då eller får jag ut 4?

Sen har jag lite funderingar angående probox hur ändrar man litern på lådan etc?

Resultatet blir i princip detsamma, som du kör nu med basens spolar seriekopplade och steget bryggat så belastas varje kanal med 4Ohm, om du istället kör en spole per kana så belastas steget med.... 4Ohm per kanal! smile så kör vidare så som du har det nu, eller stoppa i ett monoblock som ger skapligt med effekt i 2Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

930 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#16
ChriZtoffer skrev:
Kamulen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du bör få ut samma effekt ur steget om du kör en spole per kanal som du får när du kör spolarna seriekopplade på steget bryggat. Men nog borde det gå att plocka ut mer än 131dB ur den basen även fast det är sluten låda. Om du vill kan du såklart prova att bygga en portad låda, bör ge en rejäl ökning av trycket.

Men grejen är ju den att jag kör 8ohm just nu, om jag kopplar en spole per kanal får jag fortfarande ut 8ohm då eller får jag ut 4?

Sen har jag lite funderingar angående probox hur ändrar man litern på lådan etc?

Resultatet blir i princip detsamma, som du kör nu med basens spolar seriekopplade och steget bryggat så belastas varje kanal med 4Ohm, om du istället kör en spole per kana så belastas steget med.... 4Ohm per kanal! smile så kör vidare så som du har det nu, eller stoppa i ett monoblock som ger skapligt med effekt i 2Ohm.

Okej, men tror jag satsar på en ny låda först och främst. Visst det låter ruskigt bra som det är just nu när man spelar.
Men vill ha lite mer tryck i musiken, och då fram och baksystem är utbytt till DLS så står låda överst på listan! smile

Men finns det någon som kan hjälpa mig med att få fram en ritning till min bas? smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

21 761 Inlägg
12 september 2012
#17
Om du känner för det så kan du testa den låda jag gav förslag på, dock ett teoretiskt förslag. smile

930 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Om du känner för det så kan du testa den låda jag gav förslag på, dock ett teoretiskt förslag. smile

Jo men hur vet jag mått på en låda som ligger på 120liter med en basport på 6" (150mm)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

21 761 Inlägg
12 september 2012
#19
Du har ju ProBox som hjälpmedel, det programmet har en bra ritningsdel har jag hört.

Mitt förslag är 120 liter netto, dvs den volym som blir kvar när både bas och port sitter på plats, men bruttovolymen görs 130 liter. Kolla upp vilka yttermått lådan kan ha så att den får plats i ditt bagage, sedan labbar du med lådmåtten tills lådvolymen hamnar på 130 liter och att basen+porten får plats. smile

3 466 Inlägg
12 september 2012
#20
De som lirar bäst i dom bilarna är att ha basen uppåt och porten bakåt, hatthyllan måste bort ofc. Helst ska dom stora jävla nackstöden i baksätet också väck.

Vill du behålla hatthyllan i så begränsar den riktigt mycket. Då kan du dessutom inte köra basen uppåt.

Tänk dessutom på att bagaget är smalare mellan "hyllorna" som oginalhögtalarna sitter i än vad det är nere mellan hjulhusen. Om jag inte minns fel är det runt 89cm mellan hyllorna och 92 mellan hjulhusen. Är inte helt säker så de e inte fel att kontrollmäta. Dessutom bör inte lådan vara för hög heller då den lätt täpper igen bakre delen av bagaget. 130 liter ska inte vara några problem att få plats med då jag hade en på 180 liter i min men viktigt att tänka på om man inte bygger med slotport är att lådan antingen måste stagas rejält invändigt(tänk på att detta stoppar upp luftflödet i lådan) eller ännu hellre att bygga med dubbelt material på alla störa ytor, alltså 44mm spån.

Jag kan fixa en lådritning till en låda som kommer funka fint i din bil om du vill.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök