Jag har köpt det här baspaketetet från mds: http://mds.se/product.html/mds-t1800fr1 … ry_id=2596 och undrar om någon har tips på hur många liter baslådan bör vara på. Tänkte bygga en portad låda som ska sitta i en golf 3a.
Jag vet att det står rekommenderad lådvolym 38 liter per bas men tycker det verkar ganska litet?
Runt 100L och en 6"aeroport på 20-30cm längd brukar funka vettigt till 2 12"
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Runt 100L och en 6"aeroport på 20-30cm längd brukar funka vettigt till 2 12"
Till de där basarna verkar en sån låda även lämplig i teorin, borde kunna spela ganska "allround" faktiskt. 150 liter och dubbla 6" portar bör spela på riktigt ordentligt.
har nu börjat byggt lådan så imorn blir det att koppla in basarna:) men då kommer problemet, jag vet inte hur jag ska koppla mellan basarna och slusteget...
Finns det nån snäll person här på forumet som vet hur man ska koppla mina basar och vill dela med sig av det så skulle jag det va guld:)
En bild på kopplingsshemat skulle också uppskattas:)
Men dom menar alltså att jag först ska koppla ihop + till + och - till - på båda högtalarna och sen koppla en kabel från stegets + till bas 1 + till bas 2 + till bas 2 - till bas 1 - till stegets -?
ledsen om det blev extremt rörigt men vill bara vara säker på att jag fattat rätt!
Men dom menar alltså att jag först ska koppla ihop + till + och - till - på båda högtalarna och sen koppla en kabel från stegets + till bas 1 + till bas 2 + till bas 2 - till bas 1 - till stegets -?
ledsen om det blev extremt rörigt men vill bara vara säker på att jag fattat rätt!
Om du har dubbla utgångar på steget kan du dra två plus och två minus från basarna och koppla på steget, det blir samma resultat i slutänden som att koppla som du beskrev.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
har stött på ännu ett problem.. det verkar ju vara omöjligt att trycka in 3 högtalarkablar i kontakten på basen. för om jag förstod puttes länk rätt så måste jag det:P
Eller går det att ha nå T korsning eller liknande för att slippa pressa allt i ett litet hål?
Du måste inte ha 3 kablar i samma kontakt, istället för att koppla ihop båda basarna med varandra direkt inuti lådan så kan du dra kablar från vardera bas till lådans terminal.
Eller så gör du som Frippe_L skrev.
Senast redigerat av Drönirettab (15 september 2012)
Om du skulle orka rita en bild på ditt förslag också Drönirettab skulle jag va tacksam. Jag kanske är hjärndöd som inte förstår men det är lättare och se på en bild:P