3158
Sök

Koppla ihop ett motorcykellarm med centrallåset på en bil.

600 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Som rubriken säger, jag skulle behöva hjälp av någon som begriper sig på elektronik, bättre än vad jag gör. Jag vill allså koppla ihop ett motorcykellarm med centrallåset på en Renault Laguna där original fjärrstyrning har gått sönder. Jag har kopplingsschemat för larmet och för bilens centrallås. Finns det någon som känner sig manad?
Jag sätter in bilder på schemana imorgon.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Och hur ser kopplingsschemat ut för larmet? (förutsätter ju att larmet har möjlighet till rätt utgångar)

Annars finns det ju fjärrlåskit för småpengar på ex.vis ebay (finns iofs larm för småpengar där också så)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

600 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Javisst, men jag har redan larmet, ska bara fixa in elschemat här...

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Kommer inte gå (ingen styrande utgång)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Som sagt, där är inget som kan styra låset, så det kommer inte fungera tyvärr

600 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Den blå kabeln...?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Ja, och den ger puls när du håller på fordonet ska startas. (antagligen som så att när larmet är "avlarmat" och man vrider på nyckeln så skickar den +12v)

Och är det så innebär det att du måste styra den signalen på annat vis (går ju inte att koppla så att den får ström när nyckeln är vriden, då är du ju redan i bilen).

Samtidigt ger den signal, så visst, låt säga att det går, men då har du (antaget) bara signal vid ett tillfälle. Alltså kan du inte både låsa och låsa upp bilen med den signalen.

600 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Men jag kan väl köar ström genom rosa/grå kablar för att därigenom få ytterligare en signal? Eller?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Ja, och hur ska du fjärrstyra det menar du?

Rosa= signal in
Grå= Signal ut

I avaktiverat/avlarmat läge. Så hur ska du styra strömmen där? Ja du kan stänga av larmet, men ska du då ha konstantström på den? Så att när du larmar av ger du konstant puls tills du "larmar" igen? (Tveksam till hur bra clåssystemet mår av konstant upplåsningsström)

Och blå får du ju bara ström på när du "startar", så då måste du ju fjärrstyra den på något vis
Senast redigerat av it_mutt (13 september 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Och jag tycker verkligen att det är att böka till det otroligt för något som kostar knappa 200:- inkl. frakt från ebay

600 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Javisst, men jag vet ju ändå inte hur det ska kopplas in på centrallåset...

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Skillnaden där är ju att du får något som är avsett för ändamålet.

Antar att du har en knapp (antagligen i mittkonsollen) för att låsa/låsa upp bilen innifrån? (dvs låsa alla dörrar och bagageluckan)

600 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Javisst, och den fungerar som ett litet relä', det är därför jag skulle vilja ha hjälp med att fatta hur man kopplarin sig där...

600 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Eller om jag ska koppla in mig direkt på boxen som styr låsen...

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Detta borde jag kunna...nåja, när man trycker på "lås" på knappen, har jag för mig att den jordar mellan två stift, när man trycker på "lås upp" på knappen jordar den till ett annat stift (jag kan rota tag i anteckningarna jag gjorde för någon vecka sen, men jag vill ha för mig att det var som så iaf).

Och, om den jordar olika, vilket jag har för mig, så är du ju körd med larmet, då det, möjligen, kan gå att få att skicka ut +12v.

Mne jag ska ta en titt om hur det var på Clion iaf

600 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Ja vad bra, jag satte ju in schemat för Lagunan också, om du vill kolla något. Tack så länge.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2012
Tittar man lite snabbt där så verkar ju "175" vara knappen inne i kupén, och då jordar den de två kablarna (VI/BA) som går in i "152" olika beroende på huruvida den ska låsa eller låsa upp.

Alltså behöver du två jordande utgångar på larmet/fjärrstyrningen. Och larmen/fjärrstyrningen brukar ju gå att konfigurera olika beroende på vad som krävs

Sök