Ljudbygge, behövs extra batteri eller tjockare kablar?

TexaL
13 september 2012 · 308 Inlägg

Hej ho!

Detta har jag haft innan:
Främre högtalare, högtalare i dörren och små högtalare i hatthyllan och slutsteg till dessa till främre batteriet.
Bas + Slutsteg till bakre batteriet.
8mm + kabel från främre batteriet fram -> bak, 25mm jordkabel till kaross.

Nu har mitt främre batteri gett upp och jag har tagit bort det helt. (Hörde av tidigare ägaren att): Kör jag allting på främre batteriet så "dunkar" belysningen med basen, dvs att det inte får tillräckligt med kräm.

Jag har nu kopplat ut allt ljud och vill inte koppla in något innan jag vet hur/vad jag ska koppla.

Det bakre "det som jag har fram nu", är inte helt OK heller, det ligger på 12v~ och under belastning ca 10,8v~
Ska ladda det nu över dagen för att se om det blir bättre, för det har varit inaktivt ett tag.

Tror ni att jag behöver tjockare + kablar bak, eller tror ni att det är batteriet som inte orkar driva allting?

Hur ska jag få detta att fungera korrekt? :-)

Mvh Mathias

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Drönirettab
13 september 2012 · 21 761 Inlägg

För att kunna ge vettiga råd så behöver vi veta vilka saker det rör sig om, dvs tillverkare och modellnummer på slutsteg+basar+högtalare. En sak som måste fixas till är kabeln mellan batterierna, den är för klen. Jag rekommenderar minst 21 mm2 kabelarea och 100 A säkringar. smile

TexaL
13 september 2012 · 308 Inlägg

Det jobbiga är ju att jag inte vet vad jag har för grejer sad((

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Drönirettab
13 september 2012 · 21 761 Inlägg

Då är det inte lätt att ge bra råd heller, tyvärr. smile

TexaL
13 september 2012 · 308 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då är det inte lätt att ge bra råd heller, tyvärr. smile

Säger dig inget om mina bilder på min profil? =/

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Drönirettab
13 september 2012 · 21 761 Inlägg

MPX4000 ger 4x80 WRMS vid 2 Ohm enligt specen på deras hemsida. CAP4100 ger 4x60 WRMS vid 4 Ohm enligt manualen, men det står inget om 2 Ohm. Bara för att vara "snäll" så utgår jag ifrån 4x90 WRMS vid 2 Ohm, men troligen är det lägre effekt.

Totalt borde båda stegen inte ge ut mer än 700 WRMS om de belastas med sin lägsta rekommenderade impedans, då bör det räcka med ett bra batteri. Men fortfarande har vi inte fått veta vilken impedans basen har. Med tanke på att du bryggkopplar ena steget för att driva basen så gäller det att impedansen inte är lägre än 4 Ohm, annars finns risk att steget överbelastas och drar onormalt mycket ström. smile

Pluskabeln mellan främre och bakre batteri ska iaf bytas ut till en grövre och större säkringar ska användas, det anser jag fortfarande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang