TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
En nyare bil för 25-30.000:- som mest, hmm SAAB 9-5? Du får ursäkta men jag ger inte mycket för VW´s inredning, en 9-5 är en lyxbil vid en jämförelse i alla punkter från komfort och utrustning till ljudnivå. Med tanke på att även VW´s motorer haft en del problem, dels de mindre fyrorna men särskilt de överladdade varianterna, tror jag inte den något bräckliga motorn i SAAB (oilsludge) är en nackdel utöver VW.

Saab sätter jag mig helst inte i
Vet inte hur det är med Saab nu, men som jag har fattat så tillverkar dom inte reservdelar till Saab längre??
Vad är det för problem med motorerna?

De tillverkar reservdelar än idag och har gjort under hela perioden före detta SAAB Automobile hade problem i den mån underleverantörerna som inte fått betalt fullt ut var beredda att leverera. Och tillverkningen lär fortsätta ett tag framöver oberoende av "nya" SAAB, om problem uppstår kommer de troligen framöver och jag skulle tro det i så fall beror på att SAAB är ett litet bilmärke med få bilar på vägarna jämfört med andra märken.
Brist lär det inte bli om inget annat för att modellerna delar mycket komponenter med Opel, det en del flaggar för är att man eventuellt inte kommer kunna få tag på
alla delar som vanligt utan får leta och hitta begagnade delar, piratdelar från nätet eller delar från t.ex Opel som istället passar i vissa fall. Men gamla SAABar kommer nog gå att hålla rullandes.
Problemet med motorerna är detsamma som t.ex VAG´s 1.8t att oljan blir till slam på grund av känslig konstruktion ofta i kombination med för långa serviceintervaller. Oljan flödar och smörjer alltså inte som den skall och oljetrycket blir lägre eller försvinner vilket resulterar i motorskador. För att ta det värsta scenariot, det behöver självklart inte gå så långt!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.