-Elfving's Volvo 740 turboprojekt ||Nytt 2/9-13

Sopslut
  • 56 Följare
  • 108 458 Visningar
  • Projektet avslutat 21 december 2015
-Elfving
23 september 2012 · 294 Inlägg

robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool

Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
Ekan_1 glad
23 september 2012 · 493 Inlägg

robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

körde orginal GL pumpar på min GL/Turbo. inga problem. körde dock fk block o chippade boxar

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Fadde_e30
23 september 2012 · 462 Inlägg

robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

DAHAHAHHAHAHHAHAHHAHAHHA !

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Ekan_1 glad
23 september 2012 · 493 Inlägg

-Elfving skrev:

robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool

allting handlar om hur bra komp du har i motorn, mina 945 turbos har båda legat på mellan 13-14 bar, precis som min 740 gl sugare, så mät upp komp bara, sen kör du ju 13 c med så lär inte hända att du skjuter motorn förän på 1.5 bar+

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Hackev8
23 september 2012 · 2 121 Inlägg

underbart när folk skriver man lär sig bara mer big_smile

-Elfving
23 september 2012 · 294 Inlägg

Ekan_1 skrev:

-Elfving skrev:

robba91 skrev:
på 0.8 så borde de inte hålla så länge om du inte tänkte mormorköra hela vintern då.. Soppa pump brukar ge upp tidigt i tanken hmm skulle lägga mig på max 0.6 utan några andra ingrepp.. räcker nog för en vinter iaf!
1 bar har en hel 230 gått åt skogen på så var vaksam när de gäller laddet vid konventering! allt är olika på alla motorer smile

Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool

allting handlar om hur bra komp du har i motorn, mina 945 turbos har båda legat på mellan 13-14 bar, precis som min 740 gl sugare, så mät upp komp bara, sen kör du ju 13 c med så lär inte hända att du skjuter motorn förän på 1.5 bar+

precis! De jag försöker få fram. Men finns ju dom som överdriver smile

Sen märker man ju om de blir för högt ladd, ifall den börjar spika osv.

Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
-Elfving
23 september 2012 · 294 Inlägg

Hackev8 skrev:
underbart när folk skriver man lär sig bara mer big_smile

Hehe, dock inte allt man ska lyssna på cool

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
zeppz
23 september 2012 · 120 Inlägg

Du bör nog dock göra om oljereturen, måste ha ganska bra fall ner i tråget

Volvo 245 (1989)
Volvo 744 "Daily Driven" (1988)
Tiiiseen
23 september 2012 · 526 Inlägg

och du tror att du hör alla spikningar ???? köp en bredbandslamda när du ändå är igång så du får stenkoll smile

-Elfving
23 september 2012 · 294 Inlägg

zeppz skrev:
Du bör nog dock göra om oljereturen, måste ha ganska bra fall ner i tråget

Bör ju dock enligt fysikens lagar fungera? Men får se smile Ser lite sneare ut än vad de i verkligheten är

Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
-Elfving
23 september 2012 · 294 Inlägg

Tiiiseen skrev:
och du tror att du hör alla spikningar ???? köp en bredbandslamda när du ändå är igång så du får stenkoll smile

Självklart gör man inte de! Men man kan ju ha koll på om bilen går fett eller snålt. Har tillgång till avgasmätning.

Annars finns ju som du säger bredbandslambda sen kan man montera dit egen mätare.

Senast redigerat av -Elfving (23 september 2012)

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
zeppz
23 september 2012 · 120 Inlägg

Ja de är väl bara och prova smile

Volvo 744 "Daily Driven" (1988)
Volvo 245 (1989)
-Elfving
23 september 2012 · 294 Inlägg

zeppz skrev:
Ja de är väl bara och prova smile

Jo precis, tänkte de. Men tack för noteringen smile

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
robba91
23 september 2012 · 376 Inlägg

-Elfving skrev:

Ekan_1 skrev:

-Elfving skrev:
Sa dock att jag tänkt ladda 0,7.

Man får ju ha koll på diverse spikningar, klarar man sig utan de så håller de relativt länge. På dig verkar de som om du tror jag tänkt öka upp till 0.7 i ladd de första jag gör, lugna mä wink Sen har jag även tänkt köra på lite e85, och då klarar jag ju mig en liten bit till.

Börjar på ett säkert ladd å rör mig uppåt. Men målet är 0.7.

Men självklart ska man ta hänsyn till att den inte är kompsänkt cool

allting handlar om hur bra komp du har i motorn, mina 945 turbos har båda legat på mellan 13-14 bar, precis som min 740 gl sugare, så mät upp komp bara, sen kör du ju 13 c med så lär inte hända att du skjuter motorn förän på 1.5 bar+

precis! De jag försöker få fram. Men finns ju dom som överdriver smile

Sen märker man ju om de blir för högt ladd, ifall den börjar spika osv.

Läs allt jag skrev. En polares bil gick vid 0.8 ladd (sett med egna ögon) jag vet inte hur bra dom va som byggde direkt men notera >Allt är olika beroende på motor< som jag skrev tydligt..

Senast redigerat av robba91 (23 september 2012)

robba91
23 september 2012 · 376 Inlägg

Och som jag skrev så bör du byta pumpar.. dock har du bättre än han hade då så din hänger nog me bättre wink

-Elfving
23 september 2012 · 294 Inlägg

robba91 skrev:
Och som jag skrev så bör du byta pumpar.. dock har du bättre än han hade då så din hänger nog me bättre wink

Kör på original pumpar tills vidare smile

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
-Elfving
24 september 2012 · 294 Inlägg

24/9-12
Liten update idag ialf.

Var och fixade t-kors till oljetillförseln idag, hålen är dock jävligt små.. Men ska testa att borra upp dom något.

Någon dag i veckan ska jag även iväg och pressa slang till oljan. Bilder på de kommer å.

http://imageshack.us/a/img820/4340/20120924163829.jpg

http://imageshack.us/a/img818/3863/20120924163800.jpg


Allt för idag smile

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
Hackev8
24 september 2012 · 2 121 Inlägg

-Elfving skrev:
24/9-12
Liten update idag ialf.

Var och fixade t-kors till oljetillförseln idag, hålen är dock jävligt små.. Men ska testa att borra upp dom något.

Någon dag i veckan ska jag även iväg och pressa slang till oljan. Bilder på de kommer å.

http://imageshack.us/a/img820/4340/20120924163829.jpg

http://imageshack.us/a/img818/3863/20120924163800.jpg


Allt för idag smile

vart fick du tag på den å pris?

Fadde_e30
24 september 2012 · 462 Inlägg

Blir bra det där!

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
-Elfving
24 september 2012 · 294 Inlägg

Hackev8 skrev:

-Elfving skrev:
24/9-12
Liten update idag ialf.

Var och fixade t-kors till oljetillförseln idag, hålen är dock jävligt små.. Men ska testa att borra upp dom något.

Någon dag i veckan ska jag även iväg och pressa slang till oljan. Bilder på de kommer å.

http://imageshack.us/a/img820/4340/20120924163829.jpg

http://imageshack.us/a/img818/3863/20120924163800.jpg


Allt för idag smile

vart fick du tag på den å pris?

Fick den gratis av en polare smile

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang