Ska bygga nytt ljud i en polares nya bil till helgen var det tänkt och tänker använda en av mina gamla basar som ligger och skräpar. Eftersom det är en sedan så har jag lite funderingar angående vilken sorts låda som ska byggas..
Planen är att bygga mot skidluckan så man slipper göra allt för stora modifikationer och då funderar jag på om HX250'n passar bra i bandpass? Och hur pass känslig är elementets placering i förhållande till porten? Skulle man kunna placera basen enligt bilden eller blir det en massa knepiga fasfel? Anledningen till att det vore enklast att bygga så är att han vill inte bygga alltför djupt och det skulle spara en himla massa plats..
Om bandpass inte lämpar sig så tar jag gärna emot förslag på en portad låda.
Det borde funka med 4:e ordningens bandpass till den basen. Hur känsligt det är med portens placering är jag inte säker på, tror inte man märker någon speciell skillnad vid "vanlig" spelning. Ska man utnyttja varje tiondels db vid tävling så är det säkert mer viktigt med portens placering. Har räknat på ett bandpassförslag:
Sluten kammare: 18 liter netto, dämpmatta på inneeväggarna Portad kammare: 20 liter netto, ingen dämpmatta Port: 1 st 4", röret kapas till 28 cm och sedan sätts trattar i båda ändar
Ungefär 55 Hz avstämning, men man kan dock inte jämföra basreflexlådans och bandpasslådans avstämning eftersom det inte blir samma funktion i de båda lådmodellerna.
Mitt förslag är tänkt att spela relativt "allround", men som alltid finns risken att verkligheten vill visa annat än teorin.