2973
Sök

Starkare generator i en polo 9n -02

Sladdare
108 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Hej!
Ska på långdragen sikt bygga ljud i min bil, och jag kommer ta en sak i taget samt börja frammifrån och arbeta mig bakåt.
Elen först altså.

Det sitter en 90 amp där idag och har tänkt byta till något större
det jag har hittat är en 120 amp generator som sitter i passat 02, men hur ska man vara helt säker på att dom passar?

ska man ringa runt till skrotarna och be som jämföra eller finns det något lättare sett?

Här är generatorn till min bil:
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=23442739

Och här är den till passaten :
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=24048780

Min bils motor är AZQ

Tacksam för svar, Mvh Tim

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 september 2012
Flotten skrev:
Hej!
Ska på långdragen sikt bygga ljud i min bil, och jag kommer ta en sak i taget samt börja frammifrån och arbeta mig bakåt.
Elen först altså.

Det sitter en 90 amp där idag och har tänkt byta till något större
det jag har hittat är en 120 amp generator som sitter i passat 02, men hur ska man vara helt säker på att dom passar?

ska man ringa runt till skrotarna och be som jämföra eller finns det något lättare sett?

Här är generatorn till min bil:
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=23442739

Och här är den till passaten :
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=24048780

Min bils motor är AZQ

Tacksam för svar, Mvh Tim

jag vet inte om du har möjlighet men det bästa vore att smickra ihop någon egen fäste ,, och enklast i min mening är att slänga ut ac kompressorn ( om det finns) och byta den mot en rejält biffig generator.. eller byta org generator..,

om du inte har möjlighet att snickra ihop något själv så kanske någon kompis?, eller lokala svets/smide/metall verkstad kan hjälpa..

och det jag skulle rekommendera är en rejäl generator till ljud, ( men batteribanken är nr 1 !!!)

sedan när det kommer till vilken generator man ska ha så är ju störst = bäst..
vattenkyld gammal mercedes generator kan vara något?
( jag hittade nog något som att org på passat diesel som var närmare 200 A)
sedan när det kommer till eftermarknadsvärlden så har den också sina alternativ
speciellt dem i usa, ( jag kommer inte ihåg vilka tillverkare det var specifikt ) men det finns alltså generatorer som kan ge 250++a VID TOMGÅNG.., att få tag i... men då rekommenderar jag biffiga remmar och biffiga fästen..!

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Sladdare
108 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Jo visst har jag möjlighet att bygga eget,
Grejerna jag kollat på är ett steg som lämnar 700w rms vid 1ohm och en bashögtalare som vill ha 700wrms (2st 2ohms spolar), samt steg till framsystem, behöver jag mycket mer ström en 120 amp tror du?, Gult optima batteri och 50 kvadrats kabel ligger också på listan.

Idag har jag 90 amp och 65amps batteri, men en liten anläggning så blinkar det i lysena när jag står still med bilen.

Blir det bra med 120 amp och optima batteri tror du?, steget vill ju ha lite ström i 1 ohm

21 761 Inlägg
24 september 2012
Det är viktigt att batteriets+generatorns kablage är rejäla och har bra kontakt, annars hjälper det inte mycket att sätta större generator och batteri. Exempelvis batterijordkabeln ner till bilens kaross är en sak man ofta kan förbättra. smile

595 Inlägg
24 september 2012
Flotten skrev:
Jo visst har jag möjlighet att bygga eget,
Grejerna jag kollat på är ett steg som lämnar 700w rms vid 1ohm och en bashögtalare som vill ha 700wrms (2st 2ohms spolar), samt steg till framsystem, behöver jag mycket mer ström en 120 amp tror du?, Gult optima batteri och 50 kvadrats kabel ligger också på listan.

Idag har jag 90 amp och 65amps batteri, men en liten anläggning så blinkar det i lysena när jag står still med bilen.

Blir det bra med 120 amp och optima batteri tror du?, steget vill ju ha lite ström i 1 ohm

AHAAAAA!!

egentligen så sägs det att allt man behöver för bra stereo är en BRA batteribank..
och man ska klara sig väldigt lång på org generator.., blinkar ljusen med optima yellowtop batteriet och 50mm2 kablar?!?!

så kolla NOGA över kabeldragningen ..

700wrms är inte mycket egentligen så en batteri ska klara detta LÄTT!

det som poppade i mina tankar när du nämnde att bygga ljud i en golf , var 2 st 18" basar 500kg baslåda och 500kg dämpning och 10 batterier och 7000wrms .., ( och om jag inte är helt ute och cyklar så har dem bilar fortfarande org generator..)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

595 Inlägg
24 september 2012
Drönirettab skrev:
Det är viktigt att batteriets+generatorns kablage är rejäla och har bra kontakt, annars hjälper det inte mycket att sätta större generator och batteri. Exempelvis batterijordkabeln ner till bilens kaross är en sak man ofta kan förbättra. smile

aa juste den så kallade "big 3 upgrade"

dvs kablar mellan
generator
motorblock
batteri
extrabatteri

ALLA, BÅDA + OCH - kablar ska vara tillräckligt kraftiga ( i ditt fall 35-50mm2 bör duga fint, ( jag har 20mm2 till en 4 kanals steg på 4*190wrms) )

Sladdare
108 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
jadå sånt har jag tänkt på "tjuvkoppla generatorn", nej lysena blinkar just nu med 90 amp generator och 65 amp batteri, samt 8 kvadrat kabel, har som sagt en liten anläggning men vet att inget steg ska få lida med en sån liten kabel:P

Sladdare
108 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Frågan kvarstår, hur vet jag vilka generatorer som passar min bil?, har själva skruv fästena något namn? är det bara att hålla upp dom 2 brevid varandra och jämnföra eller?
mvh

Sök