Störningar framsystem Opel astra F

NeZZeR Krösus
25 september 2012 · 57 Inlägg

Hej! Har sedan en tid tillbaka haft en 12" Newsoundbas (300W) på ett Tvåkanaligt Hollywood HSL steg 400W. Detta har funkat bra men hungrig vill ha mer än en portion!

Jag tog och införskaffade mig två extra lågnivå kablar (5m lite överdrivet men 3 är för lite) och lite mindre pluskablage för att fördela den något fetare plus och minuskabeln.

Glad i hågen skruvade jag isär inredningen och lade dit två(2) högtalarkablar till framhögtalarna samt de två nya lågnivåkablarna (totalt tre nu). Sen löder jag ihop orginalkablarna med de nya högtalarkablarna och lite krympslang på det.

Jag kopplar det tvåkanaliga steget i SUB och mitt fyrkanaliga steg får bli kopplat i FRONT, högtalarna sätts i varsin kanal på det fyrkanaliga.(Jag kopplar även den sista lågnivå kabeln i fyrkanaliga steget för att sedan förstärka bagagehögtalarna.

Med bilen avstängd susar det lite , inte mycket men irriterande. Vid start hör man tydliga generatorljud, beroende på varv osv. Av en ren händelse slet jag ut den oanvända lågnivån och vips så blev generatorljudet markant mindre. Men finns där i bakgrunden som en ond ande.

Vad kan vara fel?

Jag använder en 35mm2 pluskabel fram till en sockerbit model jättestor som fördelar ström till de båda stegen med varsin 8mm2 kabel
Samma sak för minus, Den är jordad på en bult i reservhjulsbaljan där jag skrapat plåtrent.

Finns det smartare sätt att förstärka framsystemen? Vad har jag missat ?

EDIT1:Stavfel.

Senast redigerat av NeZZeR (25 september 2012)

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
vi_olofsson
25 september 2012 · 154 Inlägg

NeZZeR skrev:
Hej! Har sedan en tid tillbaka haft en 12" Newsoundbas (300W) på ett Tvåkanaligt Hollywood HSL steg 400W. Detta har funkat bra men hungrig vill ha mer än en portion!

Jag tog och införskaffade mig två extra lågnivå kablar (5m lite överdrivet men 3 är för lite) och lite mindre pluskablage för att fördela den något fetare plus och minuskabeln.

Glad i hågen skruvade jag isär inredningen och lade dit två(2) högtalarkablar till framhögtalarna samt de två nya lågnivåkablarna (totalt tre nu). Sen löder jag ihop orginalkablarna med de nya högtalarkablarna och lite krympslang på det.

Jag kopplar det tvåkanaliga steget i SUB och mitt fyrkanaliga steg får bli kopplat i FRONT, högtalarna sätts i varsin kanal på det fyrkanaliga.(Jag kopplar även den sista lågnivå kabeln i fyrkanaliga steget för att sedan förstärka bagagehögtalarna.

Med bilen avstängd susar det lite , inte mycket men irriterande. Vid start hör man tydliga generatorn, beroende på varv osv. Av en ren händelse slet jag ut den oanvända lågnivån och vips så blev generatorljudet markant mindre. Men finns där i bakgrunden som en ond ande.

Vad kan vara fel?

Jag använder en 35mm2 pluskabel fram till en sockerbit model jättestor som fördelar ström till de båda stegen med varsin 8mm2 kabel
Samma sak för minus, Den är jordad på en bult i reservhjulsbaljan där jag skrapat plåtrent.

Finns det smartare sätt att förstärka framsystemen? Vad har jag missat ?

som skrivet i så många andra trådar med samma problem, se över jorden till slustegen.
vart har du jordat?

mvh

Volvo 850 T-5R "1 av 12" (1995)
Nitromast Dr. Scanner
25 september 2012 · 2 167 Inlägg

Han skriver ju vart han jordat wink Reservhjulsbanan brukar inte vara någon höjdare.
Bältesbulten är fin!
Samt kolla att ingen anslutning till högtalarna kommer åt plåten.
Kan även finnas ett chans till störningar om slutstegets chassi kommer åt chassit på bilen.

Senast redigerat av Nitromast (25 september 2012)

vi_olofsson
25 september 2012 · 154 Inlägg

Nitromast skrev:
Han skriver ju vart han jordat wink Reservhjulsbanan brukar inte vara någon höjdare.
Bältesbulten är fin!

oj jag måste ha hoppat över den meningen :S

ja bältesinfästningen brukar ju funka i de flesta fallen!

Volvo 850 T-5R "1 av 12" (1995)
Boyakacsha
25 september 2012 · 409 Inlägg

Hur har du gainat? Högt ställd gain brukar kunna ge störningar.

NeZZeR Krösus
25 september 2012 · 57 Inlägg

Gain är ställd på 50%, men det skulle väll inte framkalla generatorljudet?;s

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
NeZZeR Krösus
25 september 2012 · 57 Inlägg

Tänkte förenkla lite för er hjälpsamma folk här på Garaget med lite bilder:)!

(Jag vet att det ser lite lustigt ut men hade tyvärr inte mera kabel och rätt färger osv sad )http://ompldr.org/vZm1zdg
http://ompldr.org/vZm1zdw
http://ompldr.org/vZm1zeA
http://ompldr.org/vZm1zeQ

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
Boyakacsha
25 september 2012 · 409 Inlägg

Om du redan har en liten störning i systemet så kan en högt ställd gain göra så att den blir ännu tydligare.. Men som sagt tidigare så fixa en ordentlig jordpunkt, bältesfäste brukar vara ett säkert kort. Skaffa även ett riktigt strömblock, sockerbitar är inte bra.

Nitromast Dr. Scanner
25 september 2012 · 2 167 Inlägg

Jag ser biltema lågnivå (tror jag?), dessa borde bytas ut, inte för att det kanske har något med störningar att göra, MEN stiften brukar gå av på dessa och fastna i slutsteget.
Men kolla jordningen!

NeZZeR Krösus
25 september 2012 · 57 Inlägg

Boyakacsha: Jag köper att störningen (suset) har med det att göra men alltså generatorljudet(om du förstår vad jag menar ) kan väll ändå inte ha med det att göra ,och sen har jag bara 50% gain :s
Hmm vart finns bra fördelare? Helst lokalt då det är dyrt att beställa småskit från nätet? smile

Nitromast: Det stämmer alla utom den till bassteget. Hmm ajdå de är nya och budgeten låg så jag hoppas du bara haft otur ;/
Jag ska dra mig ner till garaget ( det fysiska) såfort jag fått ut farsans 740 wink.
Är dock lite osäker på att sätta dem i bältesbultarna då dessa går "rakt igenom" på Astra F ,fuktproblem kan uppstå ? Eller hispar jag ? :F

EDIT: Bovakachsa

Senast redigerat av NeZZeR (25 september 2012)

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
Boyakacsha
25 september 2012 · 409 Inlägg

Jorden är ditt problem skulle jag tro, sen gör gainen det bara värre.. 50% gain kan vara påtok för högt beroende på HU smile

NeZZeR Krösus
25 september 2012 · 57 Inlägg

Skall flytta på jorden , vad är HU (head unit ~ stereon) ? Okej jag ska testa mig fram och återkomma!smile

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
NeZZeR Krösus
25 september 2012 · 57 Inlägg

Jag har en hillman hdc ngnting med dvdsplare och videoutgångar något åt gammal:)

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
NeZZeR Krösus
27 september 2012 · 57 Inlägg

Uppdatering, Flyttade pluskabeln till andra sidan och blev av med generatorljudet. Dock har jag nu ett annat irriternade tjut ,kanske går emot line-outen bakom stereon någonstans. Det irriterenade surret är fortfarande kvar i högtalarna trots att jag numera har minus på bältesbulten bak hmm
Kan ju kanske vara högtalarna med lite tur, I värsta fall steget ? ;s

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang